Home

Bruggen

6 mei 2019

Het leven is een opeenvolging van bijleren. Zo leerde ik dat je een bouwwerf pas ècht mag geloven als de schop in de grond gaat. Krantenpapier is nu eenmaal geduldig. De schop in de grond is de wàre start van de relatie. De bouwaanvraag is de verloving. Of is de bouwaanvraag niet eerder het voltrekken van het huwelijk, en is de schop in de grond het begin van de zwangerschap?

04mei19, Stropkaai
04mei19, Stropkaai

Tussen die schop in de grond en de geboorte van het project kan er nog vanalles fout lopen. Iedereen kijkt uit naar een happy end. Maar iederéén weet diep van binnen dat er uitzonderingen zijn, en zwijgt hierover. Dat is bij technische zwangerschappen niet anders. De opening / bevalling is vaak een opluchting, en een reden tot feest.

04mei19, jaagpad Bovenschelde

De werf aan de Zuiderpoortbrug, alias Louisa D’Havébrug start deze week. In 2013 vroegen we samen met Ledeberg Breekt Uit en GMF alternatieven voor de Stropbrug en de Sint-Lievenspoort. De D’Havébrug zal voor een flink deel van Ledeberg en Gentbrugge de mogelijkheid geven om aan te takken op de fietsroute langs de Schelde en Muinkschelde richting Zuid. We hebben geen idee wanneer de wegenwerf aan de Stropbrug, Burggravenlaan en Achilles Heyndrickxlaan start. Die bouwaanvraag dateert van december 2017. Als de stad deze werf slim plant kan de D’Havébrug een poos de omleiding voor fietsers tussen Ledeberg en Sint-Pietersstation zijn.

29apr19, Stropbrug

Vandaag, maandag 7 mei, begint het èchte werk, dat zal duren tot de lente van 2020. De Stropkaai blijft 100% toegankelijk / bruikbaar voor fietsers en voetgangers. Meer info lees je hier.

04mei19, Stropkaai
04mei19, Stropkaai

Ondertussen hangt in het Noorden van de stad de trouwgelofte uit van de nieuwe Meulestedebrug(gen). De bedoeling is om er twee bruggen te bouwen. De stokoude brug wordt pas afgebroken als de eerste nieuwe brug klaar is.

29apr19, Meulestedebrug

Het is nog wachten op de schop in de grond, maar een trouwgelofte geeft hoop. Het openbaar onderzoek loopt tot 18 mei.

29apr19, Meulestedebrug

De méést versleten bewegende brug van het land krijgt na decennialange beloftes uit Brussel hopelijk snel een vervanging. En hopelijk breekt ze niet onder de stijgende druk van zware vrachtwagens, en blijft ze befietsbaar.

29apr19, Meulestedebrug
29apr19, Meulestedebrug

8 Responses to “Bruggen”

  1. Bram Says:

    Ben ik de enige die het jammer vindt dat die nieuwe brug niet op Ter Platen aansluit?
    Zo werd een rechtstreekse verbinding met de Zuid gemaakt onder de ring door, maar zonder de S-beweging over de kasseien van de Kantienberg te moeten maken.

    • Hubert Says:

      Je kan ook stellen dat de onderdoorgang Ter Platen een veilige goede kruising is met R40 ,maar in fietsnetwerk van geen nut is op verbinding naar Ledeberg (en verder).

    • Bart Says:

      Stropkaai – Isabellakaai en zo naar Muinkkaai is amper 15 meter kasseien thv de brug aan de Kantienberg.

      Verleg je de brug naar Ter Platen dan valt het nut van de ontsluiting met Ledeberg volledig weg. Aan Ter Platen, voorbij de Jan zonder Vreesstraat rij je je immers vast…

      • Hubert Says:

        Brug niet verlegen ! een tweede op de as;
        Munkkaai / Ter Platen /Jan Zonder Vreesstraat // BRUG// Jaagpad achter Zuiderpoort landen aan doorsteek H.J.Reystraat.
        Een brug zoals over Durme (achter station Lokeren) Zonder rechte aanloop helling ,maar haaks .

        • JanG Says:

          Zo’n haakse bocht is dan weer niet haalbaar voor elke fiets: een transportfiets met lange wielbasis zal het daar niet makkelijk hebben. Ook met een fietskar is het opletten geblazen.

    • yves Says:

      Als ik het goed heb was dat eerst de bedoeling, maar onhaalbaar cfr de onderdoorvaarhoogte die W&Z eist. Zo wordt die wijk helaas niet vlot verbonden met het UZ / Ghelamco / Sint-Pietersstation.

  2. agens Says:

    Zucht.
    Voor de zoveelste keer:
    Men bouwt hier een peperdure brug op een verwaarloosbare afstand tot een andere, terwijl er tussen de Strop en de Loop geen enkele oversteekplaats voor fietsen voorzien is. (wel voor auto en trein, natuurlijk).
    Ledeberg moest niet meer uitbreken. Die hebben de Stropbrug en binnenkort de Sint-Lievenspoort met onderdoorgang
    Merelbeke, Melle, Moscou en de rest van Gentbrugge hebben hier geen ene f*ck aan wanneer zij bvb naar het Sint-Pietersstation willen rijden.

    Was dit trouwens geen prestigeproject uit de zak van een bedrijfsleider?

    • Geert Says:

      Klopt inderdaad, die brug zal te ver weg liggen voor mensen ten oosten van Ledeberg, en zelfs voor Oost-Ledebergenaren. Beter ware geweest een brug aan te leggen ter hoogte van Meierij-Warmoezeniersweg of Koestraat-Warmoezeniersweg.


Laat een reactie achter op JanG Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: