Home

Stokbrood

8 mei 2019

Je kent het beeld wel: fietsers met een stokbrood dwars op de bagagedrager. Het is een vriendelijke actievorm om aandacht te vragen voor de wettelijke afstand tussen auto’s en fietsers. Toen ik in 1990 een rijbewijs haalde werd daar met geen woord over gerept. Maar sinds een paar jaar komen fietsers hiervoor op. In een wegennet waar de restfractie verdeeld wordt tussen voetgangers en fietsers – in uwen hoek, en rap!- is dat een noodzaak. Soms is er plaats genoeg, maar geeft de wegbeheerder centimeters cado aan de automobilisten.

29apr19, Port Arthurlaan

Bij de recente herasfaltering van een deel van de Port Arthurlaan werden de lijnen anders getrokken. Ze creëeren nu een grotere afstand tussen autoverkeer en fietsverkeer. De buffer is groter. Je kon dit ook al op andere gewestwegen een beetje zien gebeuren, maar hier valt het écht op. Het is een grote verbetering.

29apr19, Port Arthurlaan

Het gewenste minimum op Gewestwegen is en blijft een vrijliggend, verhoogd fietspad, met de parkeerplaatsen tegen de rijweg. Op de eerste foto zie je ook waarom:

29apr19, Port Arthurlaan

De fout ligt hier hoe dan ook niet bij de wegbeheerder, maar bij de wegmisbruiker. Hier kan geen stokbrood tegen op.

3 Responses to “Stokbrood”

  1. Frans Says:

    Een louter visuele afscheiding biedt geen bescherming. Langs dit feitelijk noordelijk sluitstuk van de R4 passen enkel verhoogde fietspaden.

  2. Boudewijn Van Belle Says:

    Ik denk dat senioren en kinderen zich niet veilig voelen op een verhoogd fietspad , tenzij dat het heel breed zou zijn – en dan nog .

  3. Lodewijk Says:

    Op de tweede foto heeft de wegbeheerder de paaltjes met onvoldoende schuwafstand geplaatst bij het fietspad èn aan de verkeerde kant (kant voetpad ipv kant autorijstrook).

    Een motorvriendelijke vangrail (uit metaal of beton) met strategisch geplaatste openingen voor dwarsend fietsverkeer (zeker indien er links ervan ook autoparkeerplaatsen worden voorzien) lijkt me beter dan een verhoogd fietspad waar auto & vrachtwagen eigenlijk nog steeds probleemloos over kunnen.

    Zeker als de autorijstrook ernaast kaarsrecht is en zolang auto & vrachtwagen geen ISA (lokatiegebonden snelheidsbegrenzing) hebben.

    De herlijning lijkt inderdaad wel een bredere buffer te hebben gemaakt tussen fietspad en autorijstrook. Maar dit lijkt volledig mogelijk te zijn gemaakt door de belijning van de autorijstroken dichter bij mekaar te brengen.

    Waren die rijstroken voordien dan zo ruim dan dit kon?

    Of gaat de wegbeheerder er eigenlijk van uit dat auto’s en vrachtwagens naargelang de belijning smaller en breder kunnen worden?

    Dus dezelfde gedachtegang als bij het fietspad op de tweede foto?

    Het is uiteraard wel al een goed teken dat de wegbeheerder begint te beseffen dat fietsers voldoende ruimte nodig hebben.
    Dat is toch al een stap in de goede richting.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: