Home

De W(eek) van Wondelgem (4)

15 mei 2019

We gaan geen jaar meer wachten. Wie 3 zegt, zegt ook 4.

04feb18, Pakketbootpad / Zeilschipstraat

Wat ik me nu al méér dan een jaar afvraag: zal deze oversteek van een hoofdfietsroute tussen Wondelgem en Gent veilig genoeg zijn? Is dit een kruispunt waar schoolkinderen veilig zullen kunnen oversteken?

Het fietspad ligt links op de luchtfoto:

Ik twijfel sterk, en iets doet me vermoeden dat ook de ontwerper twijfelt.
De Zeilschipstraat lijkt een weg die uitnodigt om snel te rijden. Dat zie je nu reeds in de feiten:

24feb19, Zeilschipstraat
24feb19, Zeilschipstraat

En: dichter bij de Wiedauwkaai is de fietsoversteekplaats wèl verstandig aangelegd, mèt een middeneiland.

15okt17, Zeilschipstraat
15okt17, Zeilschipstraat
06jan18, Zeilschipstraat

Dit is het project “Wiedauwkaai” van SoGent. Zoals gezegd: ik twijfel. Wat zeg jij?

3 Responses to “De W(eek) van Wondelgem (4)”

  1. Arnout Says:

    Een ander pijnpunt op deze route is de verbinding met de Maisstraat: komende vanover de spoorweg heb je een steile helling naar de Buitensingel en geen zicht op aankomend verkeer door de afsluiting en struiken aan de spoorweg. Je bent zelf ook onzichtbaar voor dit verkeer. Je hebt bij sluitende slagbomen geen opstelruimte om te stoppen tussen de slagboom en de straat.

  2. Jan Van de Voorde Says:

    Gezien in het project de spooraansluiting met de dwarsliggerswerkplaats spoorwegen is opgedoekt en de treinen nu gelost worden in Wondelgem station waarna verder transport met vrachtwagens langs de kapiteinstraat gebeurt is dit qua fietsveiligheid een alles behalve geslaagd project

  3. IgnaceB Says:

    Voor mij zit er één fundamentele fout in het concept: het – opnieuw – niet respecteren van de hiërarchie van wegen. De Zeilschipstraat is een lokale bedieningsweg die ondergeschikt is aan de Wiedauwkaai (en er voorrang aan geeft). Het Pakketbootpad is de Wiedauwkaai van de fietsers, eveneens in hiërarchie hoger dan de Zeilschipstraat (maar ontworpen zonder de hierbij horende voorrang in het ontwerp mee te nemen).
    Het woord “fout” dekt hier helaas de lading niet: het is ontwerpen gebaseerd op discriminerend denken.
    Hopelijk is dit pad geen excuus om de logische fietsroute – gewoon via de Wiedauwkaai – stiefmoederlijk te blijven behandelen: met de ligging langs het water, de relatief geringe (auto-)verkeersdrukte en het zeer breed profiel heeft deze kaai immers heel veel potentie.
    Tussentijds zal ik het Pakketbootpad – een heerlijke verademing -met veel plezier gebruiken:


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: