Home

Verapaz, the sequel

18 juni 2019

Dienstmededeling: de “bouwaanvraag” voor de Verapazbrug hangt uit.

16 jun19, Koopvaardijlaan
16 jun19, Koopvaardijlaan

Deze bouwaanvraag is belangrijk. Niet omdat de brug een lange voorgeschiedenis heeft, een dikke Franse roman of een Amerikaanse realityreeks waardig (lees daarover een stukje hier en hier). Wèl omdat de brug deze -complexe en belangrijke- hoek van Gent voor de komende decennia in een andere plooi legt. Zo zag deze hoek er anno 1912 uit:

16jun19, collectie Anglo Belgian Corporation.

De brug komt linksonder, ongeveer op de E van Bassin de CommercE, het Handelsdok. Op onderstaande kaart zie je de witte daken van nieuwe loodsen van Christiaens Christeyns :

De Verapazbrug zal rechts daarvan landen. Het wordt uitkijken of bij het eindontwerp rekening werd gehouden met onze bezorgdheden omtrent fietsveiligheid. Of de nieuwe aangelegde kruispunten voor fietsers en voetgangers 100% conflictvrij zullen zijn. En of de nieuwe tramrails en het tweerichtingsfietspad elkaar haaks dwarsen. Op dit plan uit 2017 is dat niet zo. Fietsveiligheid is méér dan een fietspad aanleggen. Mocht u tijd hebben om de plannen in te kijken, laat ons uw analyse hierover weten. Meer officiële info hier.

Links en rechts van de zone waar -hopelijk binnen een paar jaar- de brug komt wordt driftig gebouwd aan het project Oude Dokken. Naast de woontorens en het nagelnieuwe Stadsgebouw met Basisschool en Wijksporthal wordt ook gewerkt aan de heraanleg van de Kleindokkaai en de aanleg van het Kapitein Zeppospark rondom het Houtdok.

Dit is de werf Kleindokkaai:

16jun19, Kleindokkaai
16jun19, Kleindokkaai
16jun19, Kleindokkaai
16jun19, Kleindokkaai
16jun19, Kleindokkaai
16jun19, Kleindokkaai, vanop de Dampoort

Het werk aan de paden rondom het Houtdok gaat traag gestaag vooruit. Morgen een fotoreeks hiervan. Kijk, de verlichtingspalen zijn aangekomen:

16jun19, Houtdok, toekomstig Kapitein Zeppospark

Vraag is of deze twee deelprojecten – Kleindokkaai / Schipperskaai en Houtdok / Kapitein Zeppospark – ook snel met elkaar verbonden zullen worden, zodat Muide en Meulestede langs hier een veilige fietsverbinding met de centrumstad en Dampoortstation krijgen. Ik hoop het.

Hoeveel jaar zal het duren voor deze twee helften elkaar zullen vinden? Ik lees: wachten op herlokalisatie van het bedrijf. Of zal de werf aan de Verapazbrug deze bijna-fietsas voor een paar jaar in de diepvrieze stoppen?

16jun19, Houtdok, toekomstig Kapitein Zeppospark
16jun19, Houtdok, toekomstig Kapitein Zeppospark
01apr19, Schipperskaai / Koopvaardijlaan

In de tussentijd is hier een paar meter degelijk asfalt nodig:

31mei19, Koopvaardijlaan

Vergis je niet. Hier passeren in spitsuren veel fietsers van en naar het schiereiland Muide/Meulestede, een stadsdeel met een steeds jongere bevolking, en dus met een immens fietspotentieel.

29apr19, Koopvaardijlaan
29apr19, Koopvaardijlaan
29apr19, Koopvaardijlaan

†

29apr19, Koopvaardijlaan

De verkeersafwikkeling rondom de aansluitingen met de Verapazbrugwerf zal complex zijn, of niet zijn. Deze fietsas kan een kans zijn om véél mensen op de fiets te krijgen.

29apr19, Koopvaardijlaan

6 Responses to “Verapaz, the sequel”


  1. Een klein foutje gespot: de naam van de zeepfabrikant is Christeyns, niet Christiaens.

    Verder 100% eens, ik woon op het eiland en fiets dagelijks hierlangs met mijn twee koters op weg naar school. Bij momenten avontuurlijk. We kijken al maanden verlangend uit naar de eerste keer dat we over het nieuwe fietspadje langs het Houtdok kunnen.

    Ik kan je trouwens ook vertellen dat op de Muide het woord ‘Verapazbrug’ de ogen harder doet rollen dan de wielen van het verkeer over de Muidebrug.

    Tweede bedenking: als die brug er ligt, en de Muide wordt verkeersluw én jonger én nog dichter bevolkt dan het nu al is, dan zullen die nieuwe fietspaden rap verzadigd zijn.

  2. Frans Says:

    Het valt nog te zien of die Verapazbrug enig effect zal hebben op de verkeersafwikkeling, Een verkeersluw Dok-Zuid, dat wel: een verkoopsargument voor de appartementen aan de Oude Dokken. Maar verandert dit iets aan het Dampoortcircus en aan de Tolhuisknoop? Zonder noordelijke sluiting van de R4 (Zelzate ligt veel te ver) zal het intens oost-westverkeer door Muide-Meulestede blijven stromen. Raak daar als fietser maar eens door.

    • yves Says:

      Autoverkeer dat vanuit bv Wachtebeke naar het Justitiepaleis of Sint-Lukasziekenhuis wil zal niet meer de Dampoort of Voormuide “nodig hebben”. Met een degelijk verkeersplan houdt je “doorgaand autoverkeer” uit de wijk. De Verapazbrug is essentieel, en de reden waarom Muide/Meulestede pas na de aanleg ervan een -hoogstnodig!- verkeersplan krijgt.

  3. Bart Says:

    Ook voor Sint-amandsberg zal de Verapazbrug een verademing betekenen. Doorgaan verkeer van Lochristi naar het centrum wordt afgeleid thv R4 en hoeft niet meer over de land van waaslaan. Die kan dan een eerder lokale functie krijgen. Zone 30 met bredere fietspaden en voetpaden, wat bomen, veiliger om over te steken voor schoolkinderen.

  4. Tom Says:

    Niet vergeten dat bij regenweer deze verschrikkelijke straat met zijn kasseien en sporen onzichtbare valkuilen zijn onder een laag water van een vijftal centimeter. Zelfs tegen lage snelheid riskeer je daar je fiets en gezondheid. Trouwe fietsbulters zullen zich dit artikel (https://fietsbult.wordpress.com/2015/04/08/r-40-bataviabrug-koopvaardijlaan/) nog herinneren. Jammer voor een zgz. veilige fietsas Dampoort-Muide. Eigenlijk is deze zone al jaren een werfzone, en zal deze dat ook voor het volgend decennium (of twee?) ook blijven. Fietsers mogen al blij zijn als er ergens een stukje van 100 meter veilig en goed berijdbaar is.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: