Home

BK Wielrennen Gent: Drongen fietskampioen?

30 juni 2019

Was het maar alle dagen BK (Belgisch Kampioenschap) Wielrennen in Drongen. Je krijgt als fietser overal voorrang, er is geen enkel conflict met de auto’s, je fietst in je eigen bedding en alle kruispunten zijn vierkant groen.  Begeleid door politie vlieg je naar je bestemming, en mocht je al een lekke band hebben, de fietshersteldienst is er als de kippen bij. Maar de meeste dromen …

Terug naar de realiteit, waarin heel wat Drongenaars en fietspendelaars uit Landegem of Merendree dagelijks vanuit Drongen de rit naar Gent Centrum maken. Daarbij is het oversteken van de Ringvaart via de N456 Deinsesteenweg noodzakelijk, maar jammer genoeg ook zeer gevaarlijk.

Het grote probleem is het ontbreken van veilige kruisingen met de R4. Op alle mogelijke plekken waar fietsers de R4 kruisen, komen ze in conflict met (zwaar) verkeer dat de R4 op en af rijdt. Problematisch zijn de linken die gemaakt worden met de oprit van de R4 Buitenoever op het einde van de Steenhuisdreef en bij het afdalen van de brug richting Gent. Elke fietser die daar rechtdoor moet rijden, komt in rechtstreeks conflict met (een file aan) auto’s en vrachtwagens die rechts afslaat richting Watersportbaan of R4 Binnenoever. Dat is levensgevaarlijk, want het levert dagelijks dodehoek-situaties op.

Over de brug Richting Gent

Op de andere plekken is het ook gevaarlijk omdat er telkens kruisingen zijn met verkeer dat minstens 70 km/u rijdt. Of je nu richting Gent fietst, of van Gent komt, op elke kruising loop je risico op een onoplettende auto.

Fietsoversteekplaats met kruising van verkeer dat R4 – vaak aan (zeer) hoge snelheid- oprijdt. Er is ook onduidelijkheid, want soms willen de auto’s voorrang geven aan de fietsers, wat tot verwarring kan leiden.

We mogen al eens dromen, en dat hebben we dus gedaan. Tijdens een van die dromen, zagen we de oplossing: een fietsbrug vertrekkend vanuit de Veerstraat die verbinding maakt met fietspaden aan de Watersportbaan en langs de Deinsesteenweg, aantakkend op het Westerringspoorfietspad verderop.

Einde van de Veerstraat in Drongen Centrum. Hier is plaats om een fietsbrug te installeren.

Dit zou heel wat conflicten oplossen. Het zou ook een einde maken aan een fenomeen dat vaak voorkomt en ook zeer gevaarlijk is: fietsers die – komende van Gent – aan de verkeerde kant van de brug rijden omdat ze de omrij-tijd waartoe ze gedwongen worden (zie kaartje hierboven), niet zien zitten. Als fiets-spookrijder komen ze opnieuw in conflict met auto’s, maar de huidige situatie maakt dat spookrijden veel voordeliger is in tijd – ook al mag het niet en is het dus een slecht idee. Die fietsers zorgen voor eigen tijdscomfort maar creëren hierdoor voor zichzelf wel een onveilige situatie.

Veel fietsers komen hier in conflict met auto’s die richting Gent opdraaien en hen niet opmerken. Over de staat van het fietspad zwijgen we nog.

Een bijzondere situatie is die aan de Paddelstraat. (dat is de korte straat tussen de Watersportbaan en de N466).

Ook hier komt de fiets in conflict met de auto, en heeft het al tot ongelukken geleid waarbij fietsers gewond raakten. Er werden vragen in de Gentse gemeenteraad gesteld, maar het Agentschap Wegen en Verkeer stelt dat men tevreden is omdat de files voor de auto verminderd zijn. Dat de situatie voor de fietsers gevaarlijker is geworden, is blijkbaar van geen tel. Opnieuw, met een fietsersbrug wordt deze volledig onveilige situatie helemaal opgelost.

Paddelstraat

Het is onduidelijk wat je als fietser richting Drongen nu precies moet doen. Als je rechtdoor rijdt, stopt het fietspad plots, en moet je een bijzonder gevaarlijke beweging maken: links afslaan waar auto’s rechtsaf moeten slaan (zie filmpje). Als je links afslaat moet je liefst 3x auto’s in twee richtingen kruisen voor je aan de brug komt.

Paddelstraat richting Drongen

Wellicht zal er nog wat denkwerk nodig zijn om het helemaal uit te tekenen, en daarbij zullen we rekening moeten houden met fietsers die van Gent komen, en alsnog naar de andere kant van de Deinsesteenweg moeten geraken. Een fietspad dat breed genoeg is om fietsers in twee richtingen aan te kunnen lijkt hierbij wel een oplossing te bieden.

Mogen we nog dromen? Mogen we hopen dat het Belgisch kampioenschap elke dag in Drongen plaatsvindt? We zijn eigenlijk al tevreden als we veilig zouden kunnen fietsen tussen Drongen en Gent. Dat moet toch haalbaar zijn, niet?

Dit is een eerste bijdrage van een groep Drongense fietsers.

10 Responses to “BK Wielrennen Gent: Drongen fietskampioen?”

  1. Christine Versluys Says:

    Ja, naar Drongen rijden via Drongense steenweg voelt een beetje aan als een riskante onderneming. Ik moet mezelf moed inspreken om het doen. Ik steun jullie voorstel!


  2. Kruispunt Steenhuisdreef is onwettige signalisatie.

    Fietspad dient verplicht doorgetrokken te worden (ipv oversteekplaats): fietspad langsheen voorrangsweg

    Studie voorrang aan bypasses van IMob UH toonde dat een afwijkende voorrangsregeling meestal NIET wordt nageleefd en er vaak voorrang verleent wordt aan fietser.
    Wat logisch is: dat is de voorrangsregel (afslaand verkeer verleent voorrang aan rechtdoor gaand verkeer) en autobestuurder ziet kleine B1 voor fietsers nauwelijks.

    Imob onderzocht dit helaas aan bypasses zoals deze: illegaal ingericht … dat is immers de standaard bij AWV !

    Parkeerverbod achterop foto heeft onbestaand, dus ook weer illegaal onderbord.

  3. Tom Malfrère Says:

    Terwijl we bezig zijn over fietsbruggen… Eentje van Drongen over de Leie naar st-denijs-westrem zou ook leuk zijn. Dan moet je vanuit Baarle niet tot aan de R4 rijden terug. Ja, er is een fietsbrug onder de brokkelbrug van de E40. Maar die is trap op trap af en ’s nachts daar rijden is ook geen aanrader.

    Ook van wondelgem naar Evergem over de ringvaart parallel aan de spoorweg zou interessant zijn. Dan moet je die kemelbrug niet over met naast je vrachtwagens die aan 90km/h voorbijrazen.

  4. Ann Says:

    Zou ook fijn zijn als je het rondpunt veilig met de fiets zou kunnen doen. We geraken anders zelfs niet aan die prachtige fietsbrug zonder eerst ons leven geriskeerd te hebben daar. Nog veel werk voor de boeg maar ik geloof er in!

  5. Frans Says:

    Fietsbult is nog zeer mild voor de betrokken wegbeheerder. Dat deze geen moer geeft om de fietser blijkt ook uit de even zeldzame als foutieve bewegwijzering:. Aan de afrit R4-binnenring/Watersportbaan staan richting Drongen twee borden die fietsers naar “Mariakerke” sturen…

    • Jan Says:

      Geen idee of het klopt, maar men heeft mij eens gezegd dat de “vreemde” bordjes Mariakerke een overblijfsel zijn van een werf. In Zwijnaarde staan er ook zo.

      • Frans Says:

        Klopt. En vermits AWW slechts om de drie jaar de bewegwijzering “bekijkt” om die eventueel aan te passen, gaan er nog veel fietsers op het verkeerde pad gestuurd worden.

  6. Gabriel Says:

    De A. Catriestraat gaat over in de Boskeetstraat en heeft voorrang op de Beekstraat. Waarom wordt de overgang Boskeetstraat – Beekstraat niet als voorrangstraat geïnstalleerd? Huidige situatie zorgt nu voor verwarring. Veel weggebruikers realiseren zich niet dat ze komende van de Beekstraat voorrang moeten verlenen.

    • Frans Says:

      Verwarring? De signalisatie is nochtans duidelijk en ondubbelzinnig voor wie elders kijkt dan op zijn gps-scherm of zijn gsm.


Laat een reactie achter op Ann Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: