Nieuw: fietsen rond de Krook

Vrijdag beginnen de Gentse Feesten, en sluit de Stedelijke Bibliotheek voor een weekje welverdiende rust. Maar gaat u er toch eens wandelen of fietsen. Het kan weer. Laat u niet afschrikken door de kasseien, dit zijn de vlakste kasseien van Gent. Of voelen de kasseien goed omdat het er vroeger vijf maal hobbeliger was?

12 juni 2019, Grote Huidevettershoek
12 juli 2019, Grote Huidevettershoek
12 juni 2019, Platteberg

De aannemer van de wegenwerken rondom de Krook had geen haast. Of had hij te weinig geschoold personeel? Kasseien leggen is een moeilijk en zwaar vak. Kasseien goed leggen is nog moeilijker. In ieder geval: méér dan 2 jaar nà de feestelijke opening van de nieuwe stadsbibliotheek (10 maart 2017) zijn nu ook de straten, kaaien en pleinen rondom deze architecturale plooi “open voor het publiek”. Beeld je eens in dat de opening van de Bib hierop gewacht had… . Hélemaal klaar is het er nog niet, er komen nog bomen en groen, dat komt wel. En er is de halve brug richting Laurentplein.

Nu de wegenis klaar is zet de Bibliotheek de communicatiekraan vol open om fietsers te gidsen naar de fietsstalling onder het Miriam Makebaplein:

12 juli 2019, Miriam Makebaplein
12 juli 2019, Miriam Makebaplein
13 juli 2019, boekontvangstmachine
13 juli 2019, Platteberg, onder Miriam Makebaplein
13 juli 2019, Platteberg, onder Miriam Makebaplein
12 juli 2019, Platteberg, onder Miriam Makebaplein
12 juli 2019, Platteberg, onder Miriam Makebaplein

Het is goed dat deze degelijke overdekte stalling gepromoot wordt. Vraag is of ze de vloed bibliotheekgebruikers – binnen een paar jaar aangevuld met de Wintercirkusgebruikers – zal aankunnen. Voorlopig is dat geen probleem. Het enige wat er ontbreekt is een kortparkeerstrook voor wie louter zijn boek wil verlengen of binnen brengen. Links naast de hoofdingang is er onder de uitgebouwe luifel voldoende plaats voor een “pikkelstrook” zoals aan de Hema op de Korenmarkt:

12 juli 2019, Miriam Makebaplein
13 juli 2019, Miriam Makebaplein

De luifel is er zo laag dat hulpdiensten er toch niet kunnen passeren. En zo blijft het plein relatief fietsvrij. Waarom een pikkelstrook? Eén lange trap en één in een hoek verstopte lift is voor een korte handeling een hoge drempel.

12 juni 2019, trap Platteberg – Miriam Makebaplein

Aan de oevers van deze Scheldearm, de Muinkschelde, liggen nog mogelijkheden om het fietsverkeer te stimuleren. Het is reeds decennia hopen op een fiets- en wandelas van Kantienberg tot Platteberg, een droom die al vaak in stedelijke wensbeelden opdook:

12 juni 2019, Platteberg
13 juli 2019, Waalsekrook

Vermoedelijk is het wachten tot de licentie van de feestboot aan de Muinkkaai ooit komt te vervallen. Dat schip versmalt de doorvaart onder de brug van de Lammerstraat. Of is het wachten tot de Vooruit de studentenfuiven in de Concertzaal verplaatst naar het Wintercircus?

Aan de overkant kan het sneller gaan. De Kuiperskaai is het logische vervolg op Fietsstraat Muinkkaai. De Kuiperskaai was vroeger dè auto-uitvalsweg van Gent. Dat is niet meer het geval. Hier is plaats voor een tweerichtingsfietspad richting het “rondpunt” van Vlaanderenstraat en Brabantdam:

13 juli 2019, Kuiperskaai

Ondertussen wordt het uitkijken hoeveel fietsers het Makebaplein zullen gebruiken om vanuit de Zuid of Muinkkaai richting Kouter te fietsen. Of zoals de Gentenaar hier schreef: “De heraanleg is zeker ook een zegen voor fietsers. De bibliotheek en de fietsenstalling eronder zijn nu eindelijk vlot fietsend bereikbaar vanaf de Kuiperskaai. Bovendien kun je zo via de promenade de doorsteek maken naar de Platteberg en zo verder naar de Walpoortstraat, zonder de steile helling van de Lammerstraat en het drukke kruispunt bij de Vooruit te moeten overwinnen.”

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Nieuw: fietsen rond de Krook”

  1. Idd dat is exact mijn punt…Ook voor mensen met een tijdelijke of blijvende beperking is zo een strook nodig…zij kunnen soms makkelijker fietsen dan stappen.

  2. Het is een fout in het ontwerp. Als je wilt dat de fietsenstalling gebruikt wordt, zorg dan dat ze vlot bereikbaar is. Het moet bijna de eerste plaats zijn waar je langskomt. Voor wie van het stadscentrum komt, is het nog enigszins logisch, maar vanaf Woodrow Wilson plein is het een lange, bochtige weg. Haarspeldbocht inbegrepen. Daarna onhandige wandeling van de trappen. Met wat meer ontwerpwerk was men er misschien wel in geslaagd om een brug rechtstreeks naar de fietsstalling te leggen. En misschien een bib ingang op -1?
    Je voorstel voor een pikkelzone is heel terecht, maar de realiteit zal zijn dat iedereen er zijn fietsen zal plaatsen. De weg van de minste moeite. Dat is niet de fout van de fietsers, maar wel van de ontwerpers.

    Slecht onderzochte looplijnen is overal aan de bib een probleem:
    Binnen in de bib: ik pak tegenwoordig liever de lift, dan de ellenlange trappen aan tegenovergestelde kanten van het gebouw. Kinderen op -2, reisgidsen op +3. Waarom geen simpele, rechtoe rechtaan trapkoker voorzien als alternatief voor de toeristische wandeling? Voor wie gewoon even snel een boek komt halen of droppen.
    Aan het kruispunt met Kuiperskaai: waarom moeten fietsers 2maal wachten voor het rood, om naar W.wilsonplein te geraken? Met als gevolg dat weinigen zich er aan houden.
    Ik vind de visuele uitstraling van de bib de max, maar de volgende keer toch zoeken naar een architectenbureau dat ook praktisch kan denken. En voor het kruispunt, de fietsambtenaar inschakelen bij het ontwerp?

    1. Helemaal mee eens. De tendens in Nederland lijkt meer: laten we ontwerpen in de lijn van de psychologie van de gebruikers. Hier wordt ontworpen en nadien gefoeterd dat ‘de regels’ niet gevolgd worden. Als er de ruimte is, ontstaan dan de gekende olifantenpaadjes, maar in een gebetonneerde omgeving is dat moeilijk. Dan verschijnen fietsen op plaatsen waar ‘men’ ze liever niet heeft, zonder zich af te vragen waarom dat zo is.

  3. Met een “pikkelstrook” is het daar meteen complete chaos. Want hoe ga je “kortparkeren” voor fietsers vastleggen en controleren? Moet men de “auto-vlak-voor-de-deur” mentaliteit doortrekken naar tweewielers?
    Overigens is de afstand tussen de ondergrondse stalling en de ingang van de Krook korter, dan naar de meeste boekenrekken binnenin.
    De permanente doorgeefluik voor boeken is altijd bereikbaar met de fiets, zonder te moeten afstappen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s