Home

Mail: Extra fietsparking Colruyt Sint-Amandsberg?

12 augustus 2019

Van: Lien Ceûppens
Verzonden: zaterdag 10 augustus 2019 18:38
Aan: info@colruyt.be
CC: schepen.watteeuw@stad.gent; fietsbult@fietsersbondgent.be
Onderwerp: Extra fietsparking Colruyt Sint-Amandsberg?

Geachte

Ik contacteer u in verband met de Colruyt winkel in Sint-Amandsberg. Ik kom sinds enkele jaren met de fiets mijn boodschappen doen. En ik merk dat meer en meer mensen dit doen. Er is echter te weinig aanbod aan fietsenstalling tegenover de vraag. Er zijn drie fietsenparkings op het terrein verspreid (begin, midden en aan de collect & go). Maar die zijn niet allemaal ideaal qua grootte en locatie. 

Verplaatst u zich even mee in hoe een fietser bij Colruyt komt winkelen? Ik rij het terrein op en zie recht voor mij een fietsenstalling: fantastisch! Het is een stalling naast een karrenstalling: dat is ideaal want je wil je (bakfiets) niet eerst vullen (met boodschappen en kinderen) en dan helemaal alleen achterlaten om je kar terug te brengen. Je wil immers met al je boodschappen (en kinderen) thuiskomen ;-). 

Deze fietsparking is heel dicht bij de ingang van de winkel: super! Maar dat denken veel fietsende klanten want hij is vaak helemaal volzet. Ik heb een bakfiets die vastgemaakt moet worden aan een paal of rek want anders is hij bij diefstal niet verzekerd. Rek vol? Dan maar het risico nemen zeker?

De volgende stalling is ook in de nabijheid van de ingang maar te ver van een karrenstalling en zeer beperkt in omvang. Deze sla ik dus over. Ik heb er ook geen zicht op mijn twee kleuters die al dan niet kattenkwaad uithalen als ik mijn kar terugbreng: 

De derde fietsparking ligt naast een karrenstalling: perfect! Maar hij is opnieuw heel beperkt in omvang en helaas helemaal achteraan gelegen, daar waar ook de auto’s niet graag parkeren want beetje ver van de ingang.

Voor auto’s is er meer dan voldoende plaats. Als ik dan al eens met de wagen kom, vind ik altijd plaats, zelfs op piekmomenten. Er is dus zeker marge om enkele autoparkeerplaatsen als extra fietsparking in te richten. Deze komt bij voorkeur in plaats van de parkeerplaatsen naast de karrenstalling aan de oprit van het terrein: 

U zou er bijzonder veel mensen plezier mee doen. U kan tenslotte meer fietsende klanten ontvangen per klant die met de auto komt. Ik nam enkele foto’s van de situatie vandaag (zie bijlagen). Dit is geen uitzondering maar eerder regel, zeker op drukke momenten. 

Colruyt trok mee aan de kar voor de “Sign for my future” campagne. Jullie voorzien meer en meer milieu- en klimaatvriendelijke alternatieven: bedankt daarvoor! Meer (overdekte) fietsparkeerplaatsen (dichtbij de karren en de ingang) zou ook in deze filosofie een (grote) stap vooruit zijn. Dit is denk ik een kleine moeite voor Colruyt maar wel een wereld van verschil voor een groot deel van jullie klanten.

Mocht u dit ter harte nemen, denk dan ook aan plaatsen voor bakfietsen. Want veel klanten van Colruyt Sint-Amandsberg ruilen hun auto om voor een bakfiets. Die kunnen niet comfortabel vastgemaakt worden aan een fietsenrek voor stadsfietsen.

Vriendelijke groeten

Lien Ceûppens

12 Responses to “Mail: Extra fietsparking Colruyt Sint-Amandsberg?”

  1. DeBozeFietser Says:

    Colruyt, is al jaren bezig om de fietsen toegang tot de winkel alsook de fietsenstalling aan te pakken, met zelfs betere fietsenstalling, voor zowel de gewone / moderne als de bakfiets… Daardoor is er al 2 maal een bouwvergunning aangevraagd, om dit allemaal aan te passen, maar keer op keer, wordt dit door 1 of meerdere bewoners in de buurt tegengehouden, omdat die vinden dat ze er dan meer last van gaan hebben…. Ook al hadden ze eerder een schriftelijk akkoord met het bedrijf gemaakt.

    • Frans Says:

      Hoe kunnen buurtbewoners zoiets tegenhouden?

      • DeBozeFietser Says:

        Omdat de aanpassingen die nodig zijn, een bouwvergunning vereisen, en je dan met een aanvraag tot verbouwingen zit, waar iedereen bezwaar kan voor optekenen. en na de eerste goedkeuring, er nog beroep is opgetekend en gewonnen door de buur. en bij de 2de aanvraag en goedkeuring ook beroep is opgetekend door de andere gebuur… Geen idee wat de uitkomst van dat beroep was of dat nog moet uitgesproken worden en of dat colruyt erna nog van plan is om daar nog verder geld en moeite in te steken. Zou het snappen moesten ze dat niet meer doen.
        Want bij ieder afgekeurde bouwaanvraag, moet je met een compleet nieuwe aanvraag komen, die anders is dan de afgekeurde


      • Velodroom heeft jaren geleden bij de stad gepleit om een achteringang voor fietsers mogelijk te maken. Ik weet niet of het echt onze vraag was die de bal aan ’t rollen bracht, maar we waren wel blij te zien dat onze suggestie enige tijd later gevolgd werd door een bouwaanvraag. En teleurgesteld toen er beroep werd aangetekend. Intussen hebben we echter met de betrokken buren gesproken, en we begrijpen hun argumenten. Zij waren niet tegen, maar stelden enkele aanpassingen voor. En voor zover ik erover kan oordelen, leek hun vraag niet overdreven of onrealistisch.
        Spijtig genoeg is de beroepsprocedure bij bouwvergunningen in Vlaanderen een lomp en omslachtig ding, zeker zodra er advocaten hun neus aan het raam steken, en dat heeft tot een belachelijke vertraging geleid… enkel en alleen voor een fietspad. Misschien een ideetje voor die Startnota die deze dagen zo hot is. Hervormen en vereenvoudigen van de procedures.

  2. Ruben Says:

    Dit zou zeker een goede evolutie zijn. Daarnaast sluit de derde fietsenstalling wel goed aan bij het onlangs vergunde fietspad dat aansluit op de Adolf Baeyensstraat.

  3. Marloes Says:

    Super! Ik maak me ook vaak dezelfde bedenking.

  4. Jelle Says:

    Hoe zit het daar eigenlijk met die lang aangekondigde tweede ingang voor fietsers/voetgangers?

    • DeBozeFietser Says:

      Ik heb gehoord dat de 2 buren, naast die toegang iedere keer beroep aantekenen, waardoor de bouwaanvraag iedere keer afgekeurd wordt… misschien moet de fietsersbond daar eens aankloppen 🙂

    • DeBozeFietser Says:

      Een nieuwtje, de vergunning voor die 2de ingang is eindelijk goedgekeurd, ook na herhaaldelijke beroepen van die 2 buren. Ze zijn de uiteindelijke plannen aan finaliseren en rond september zou de 2de ingang een feit moeten zijn… of dit samen gepaard gaat met de rest van de fietsenstalling, daar heb ik geen informatie over

  5. Vervaeke Marc Says:

    Ook in West Vlaanderen denken de winkeliers nog dat fietsers geen grote klanten zijn. (inderdaad, we hebben geen koffer, maar toch 2 ruime fietszakken).Voerde tevergeefs die discussie hierover met een Lidl (slechts 8 plaatsen voor fietsen) en een plaatselijk, relatief groot warenhuis, met 10 fietsplaatsen, moeilijk bereikbaar waarvan er slechts 5 op hetzelfde moment bruikbaar zijn.

  6. JanG Says:

    ‘Ik heb een bakfiets die vastgemaakt moet worden aan een paal of rek want anders is hij bij diefstal niet verzekerd.’ Ik begrijp het argument, maar anderzijds kan je toch niet verwachten dat bedrijven hun infrastructuur aanpassen omdat een verzekeringsmaatschappij dat eist van zijn klant?
    En ja: ik kom daar ook wekelijks met de fiets en ook ja: de rekken (zeker die tweede fietsberging) is niet ideaal, maar het is voor zover ik weet alles wat Colruyt kon doen tot nu. Ook de reacties hierboven wijzen daarop: het zijn buurtbewoners die stokken in de wielen steken. Ik ben benieuwd naar hun argumenten. Die moeten wel steek houden, want blijkbaar zijn ze voldoende om een vergunning te weigeren.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: