Jan schreef begin augustus 2 fietsbulten over het Westerringspoor. Later in deze reeks geven we hierover nog een update. Vanuit het Westerringspoor kan je sinds kort doorheen de Wondelgemse Meerssen richting Wondelgem fietsen. De aansluiting met de Driemasterstraat is helemaal klaar. In juni 2019 was het nog behelpen, zie deze Fietsbult van 7 juni. En voila! Oef! Het is -oef- af!




Volgende stap: de Driemasterstraat kasseivrij?
Ook aan het andere uiteinde van het Pakketbootpad, waar het aan de spoorwegovergang tussen de BuitenSingel en Hakkeneistraat aantakt op het Westerringspoor, is de situatie anders geworden. De spoorwegovergang louter voor fietsers en voetgangers lijkt nu helemaal afgewerkt, en op de Buitensingel hebben fietsers er nu voorrang op het autoverkeer:


Zou een accentverlichting het niet extra… accentueren?

Het heeft er zeer lang – om precies te zijn: 8 jaar- geduurd om van de antieke situatie effectief een degelijke fietsroute te bouwen. Wie wil zien hoe het er in 2013 in deze zone uitzag kan op deze Fietsbult terecht. En dit was 2011. Een wereld van verschil met vandaag. Nu is het hier nog wachten tot de antieke Hakkeneistraat onder de schop gaat. Of blijft het eeuwig wachten op de Lijn, die hier al jàààren een tramspoor plant?


De Hakkeneistraat is aan deze kant van de Brugsevaart dè missing link in het Westerringspoor. Dat zie je helder op deze kaart van het grandioze OpenStreetMap. De blauwe stippellijntjes zijn de bestaande fietspaden:

Er lijken géén voorrangsborden te staan die fietsers voorrang geven thv de overweg ?
Nochtans verplicht als de dwarsrichting B1 (omgekeerde driehoek) heeft …
Op zo’n plek een omgekeerde driehoek in plaats van een STOP-teken, is lichtzinnig; zelfs indien veel autobestuurders niet kijken naar verkeersborden.
@ Frans inderdaad, de weg 30 km/u maken, een stopbord met drempels en duidelijk “STOP” op de weg zou hier beter zijn, want voor de automobilisten zijn de fietsers die van de overweg komen totaal onduidelijk en als er kinderen gebruik maken van die overweg is het heel riskant (ervaring in onze gemeente).
Trouwens een fietspad zo plompverloren op een weg laten uitmonden doen wij hier ook niet dat is vragen om ongelukken zeker met de daar geparkeerde voertuigen. Wij krijgen een boordje + paal met een rode fietsstrook zodat inhalende, tegenliggende auto’s je niet van de weg rijden daar in de Driemasterstraat (doodlopende weg nog steeds?). Hebben ze iets aan de maximumsnelheden gedaan?
Voor wie van de Buitensingel via Wiedauwkaai naar de Muide wil, via de (rechterkant van de ) spoorwegbrug blijft er een knaller van een spoorverkeerslicht staan waar langs je je hoofd of oor riskeert kwijt te geraken. Wanneer slaagt NMBS er eens in om deze moordpaal een 2-tal meter te verplaatsen?