Home

Verse fietspaden (5): Waterkluiskaai

3 september 2019

Men neme een nieuwe woonwijk, en een tweerichtingsfietspad. Als dat fietspad aan de overkant van de straat ligt, en er ligt nog een flink gazon tussen straat en fietspad, dan heeft die woonwijk een onaantrekkelijke fietsverbinding.

De Grote Wede, de woonwijk op de vroegere houtzagerijsite op de Waterkluiskaai, zat in zo’n situatie. Vandaag pas zag ik dat woonwijk en fietspad verbonden zijn. (Hoe lang ligt het er al?)

02sep19, Waterkluiskaai
02sep19, Waterkluiskaai

Het korte verbindingspad is 3 meter breed, in klinkers, en eindigt conisch op het hoofdfietspad. Ik vergat te kijken hoe vlak de aansluiting met de autostraat is. Goed dat de stad ook inzet op zo’n kleine, verbindende projecten! Langs de Gewestweg R4 liggen zo nog vele mogelijkheden om woonwijken te verbinden met een fietsas.

02sep19, Waterkluiskaai

Het drukke fietspad waar het op uitkomt is nog geen 10 jaar oud, en 2 meter smal.

02sep19, Waterkluiskaai
02sep19, Waterkluiskaai

Ook het vervolg op de Jan Delvinlaan is 2 meter, maar doordat er geen woekerende planten zijn voelt het breder.

02sep19, Jan Delvinlaan

Het asfalt is comfortabeler dan de klinkers op de dijk. Aangezien de stad bredere paden begint aan te leggen zal ook dit pad op termijn wel eens breder heraangelegd worden, denk ik. Dat is een deeltje van de oplossing voor het groeiende spanningsveld tussen snelle en trage fietsers. Het was op dit pad dat een goeie twee jaar terug een racer een klein kind op de fiets toucheerde, waardoor het kind viel. De racer vloog verder. Mijn uitgangspunt: zoals automobilisten hun snelheid horen aan te passen aan fietsers, en fietsers hun snelheid horen aan te passen aan koning voetganger, zo horen snelle fietsers zich aan te passen aan trage fietsers. Racen is voor in de piste.

7 Responses to “Verse fietspaden (5): Waterkluiskaai”

  1. Manu Boval Says:

    Toch niet helemaal mee eens.
    Trage fietsers moeten zich ook bewust zijn van het “traag” zijn en beetje aan de kant rijden. En neen dat wil niet zeggen in de graskant maar je moet helemaal geen racer zijn om soms toch echt gehinderd te worden door mensen die traag rijden.
    Ook ouders met kleine kinderen zouden daar toch een beetje rekening mogen mee houden. Ik vind het echt bewonderenswaardig hoe ze soms met heel jonge kinderen al op pad gaan maar misschien gewoon proberen achter de kleine rijden en niet er naast, scheelt al heel wat.

    • Lodewijk Says:

      Mensen zijn sociale wezens.
      Die willen dus graag naast elkaar zitten, liggen, fietsen, vliegen, stappen, rennen…
      Dus naast elkaar fietsen is normaal en te verwachten gedrag bij mensen.

      Dat er “trage” en “snelle” fietsers zijn is ook normaal.
      De vraag is: hoe vermijden dat die in elkaars vaarwater terechtkomen?

      Er zijn 3 mogelijke manieren: Engineering, Education & Enforcement.

      Via Enforcement = politie vragen om al het fietsverkeer voortdurend in goede banen te leiden en overtreders te straffen.

      Via Education = fietsers uitleggen wat ze moeten doen in alle mogelijke situaties dat ze in elkaars vaarwater kunnen komen.

      Via Engineering = kijken wat nodig is qua infrastructuur zodat fietsers het minst in elkaars vaarwater terechtkomen.

      De eerste vergt voortdurend enorm veel tijd en materieel.
      De tweede vergt ook nog steeds voortdurend veel tijd en materieel.
      De laatste vergt 1 keer tijd en materieel en bovendien maakt het daarna ook Education veel eenvoudiger. Door die eenvoudigere Education wordt ook Enforcement eenvoudiger.

      Dus het efficiëntst is eerst Engineering ontwerpen op maat van fiets & mens, dan Education er op afstemmen en dan de Enforcement aanpak er op afstemmen. Met geregeld Evaluation of ondertussen Engineering/Education/Enforcement niet nog beter kan. Want niets is perfect of blijft perfect 🙂

  2. Hilde Says:

    Hoe snel mag je als fietser eigenlijk maximaal op een fietspad? 30km per uur? 25km per uur?

    • jandefietser Says:

      Voor zover ik weet is er nog altijd geen specifieke snelheidsbeperking op fietspaden. Wel geldt de algemene snelheidsbeperking. Op een moordstrookje naast een grote gewestweg mag je dus 90 km/uur rijden.

      Ooit was er wel sprake van om de snelheid op fietssnelwegen te beperken tot 30 km/uur. Voor zover dat gerealiseerd is gebeurt dat met snelheidsborden, niet met een algemeen reglement.

      • Ruben Says:

        Fietssnelwegen hebben op zich geen juridisch statuut en dus ook geen vast snelheidsregime. Op de zogenaamde “wegen voorbehouden voor” uit art. 22/5 en 22/8 van de wegcode (vierkante borden F99a/b/c), die soms voor de vrijliggende delen van fietssnelwegen gebruikt worden, geldt een maximale snelheid van 30km/u. (Waarom je dan nog een speed pedelec zou willen, geen idee…)

    • Frans Says:

      Interessante vraag wat betreft de Gentse binnenstad. Die is zogezegd zone 30, maar dat is enkel aangeduid op alle invalswegen voor auto’s, maar niet langs fietsroutes (bijvoorbeeld Groendreef).

  3. Lodewijk Says:

    Die woekerplant op foto 5 en 6 is de Japanse Duizendknoop.
    https://www.natuurenbos.be/sites/default/files/inserted-files/japanse_duizendknoop.pdf

    De oudste Google Streetview uit 2009 toont dat die 10 jaar geleden er ook al was:
    https://goo.gl/maps/xXh9PwqaLjqmpvG1A

    Maar ook dat de afgelopen 10 jaar die plant zeker al 3 keer werd gemaaid (2013, 2017 en 2019).

    De opnames tonen zelfs hoe snel die plant kan groeien op 3 maanden tijd:

    Juni 2013: een paar cm hoog
    https://goo.gl/maps/H1yimTC3um2UqxaP9

    Juli 2013: 30 à 50 cm
    https://goo.gl/maps/ZXbuYoYK198JfSNz8

    Augustus 2013: 60 à 100 cm
    https://goo.gl/maps/nb9EVvCU5WJa6yas7

    En dankzij de foto’s van Yves is ook zichtbaar hoe snel die kan groeien de afgelopen 6 maanden. Want op Google Streetview van maart 2019 was die plant hoogstens 20 cm hoog en nu is die 2 meter hoog of zelfs hoger:
    https://goo.gl/maps/skAWCJBQDESQrugLA

    Maar het wortelstelsel ervan is nog dieper en kan metersver ondergronds uitbreiden.
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/22/een-metershoge-invasie-uit-het-oosten-de-japanse-duizendknoop/

    Ik vrees dus dat het fietspad daar elk jaar overgroeid zal worden en ook dat elk jaar een steeds groter stuk ervan zal worden overgroeid.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: