Home

Verse Fietspaden (7): Kleindokkaai

9 september 2019

Een collega wou afgelopen week verhuizen. Het wordt toch 2 weken later. Al bij al is zijn verhuis minstens drie maand later dan gepland. Wie ooit verbouwd of gebouwd heeft kent de relativiteit van de planningen van aannemers. En van de wisselende kwaliteit van sommige aannmers. Zo was er die aannemersknecht die de chape goot zonder de stelling van de schrijnwerker weg te halen. Reken uit de tijdswinst.

06sep19, Melopee, Schipperskaai

De nieuwe school Melopee aan de Oude Dokken is niet klaar. Het wordt (momenteel) 4 november in plaats van 2 september. Jammer voor de school en de kinderen. Hopelijk is tegen 4 november ook de fietsinfrastructuur erheen state of the art klaar, want ook daar is er nog werk aan de winkel. Zoals we hier lazen is een degelijk breed tweerichtingsfietspad om Antwerpsesteenweg te verbinden met de Dampoort een must. Dat sluit dan aan bij het toekomstig fietspad op de Kleindokkaai, dat dan weer aansluit op de Schipperskaai.

08aug19, Kleindokkaai

Aan dat fietspad langs de Kleindokkaai wordt momenteel gewerkt. Vrijdag werd een groot deel van het “karrenspoor” langs de gevels getrokken. Dat zou dienen voor het bestemmingsverkeer.

06sep19, Kleindokkaai

Eén van de werkmannen beantwoordde mijn opgestoken duim met: “Wen emmen ons best gedoon!”, gevolgd door een grote glimlach.

06sep19, Kleindokkaai
06sep19, Kleindokkaai

Het fietspad zelf komt grotendeels aan de kant van het water.

30aug19, Kleindokkaai
30aug19, Kleindokkaai

Als je de pinnen in de grond mag geloven wordt het fietspad voorbeeldig breed:

03sep19, Kleindokkaai
03sep19, Kleindokkaai
03sep19, Kleindokkaai / Schipperskaai

Het potentieel van deze fietsas is zeer groot. Ik ga ervan uit dat het hier binnen 3 à 5 jaar een dominante fietsas is met als bestemmingen in noordelijke richting Muide, Meulestede, Oostakker, Wondelgem en Seleskest. Op wat er nu (nog maar) aan paden ligt wordt in de spitsuren al druk gefietst:

03sep19, Kleindokkaai / Schipperskaai
03sep19, Kleindokkaai / Schipperskaai
03sep19, Kleindokkaai / Schipperskaai

Ik ben benieuwd hoe de aansluiting met de Dampoort zal verlopen. Het zal doorboven op het fietspadkruispunt in de spits vaak zéér druk worden.

03sep19, Kleindokkaai / Dampoort

Dit fietspad is met stip één van de strategisch best gekozen fietsprojecten van het ogenblik. Als dit fietspad er ligt zal één van de meest onmogelijke fietsplekken van Gent omgetoverd zijn in één van de meest toekomstgerichte fietspaden van Gent. Dit pad zal de bewoners van het noorden van Gent helpen om de werf van de Verapazbrug, Muidelaan en Dok Noord aan te kunnen. Want hoe méér mensen er op de fiets zitten, hoe méér plaats er over blijft voor wie de auto ècht nodig heeft. Win-win. Acht jaar geleden begreep ik totaal (maar dan ook totààl) niet waarom die Bataviabrug prioritair was. Nu wel. De puzzelstukken raken gelegd.

16aug19, Kleindokkaai

10 Responses to “Verse Fietspaden (7): Kleindokkaai”

  1. Ivan Deboom Says:

    Bravo! Voor wie vanuit de Antwerpsesteenweg de Oude Dokken wil bereiken, is dit inderdaad zeer goed nieuws. Dank ook voor de heldere foto’s!

    Maar mijn wenkbrauwen doen zeer van het fronsen bij een andere stelling in deze fietsbult. Wat het woord “Oostakker” komt doen in deze zin “Ik ga ervan uit dat het hier binnen 3 à 5 jaar een dominante fietsas is met als bestemmingen in noordelijke richting Muide, Meulestede, Oostakker, Wondelgem en Seleskest” is me niet helemaal duidelijk. Een fietsveilige verbinding met Oostakker zit er de eerste jaren niet aan te komen. Ik leg dit even uit.

    Het nieuwe fietspad aan de Schipperskaai en binnenkort aan de Dokwerkerskaai (kant Kapitein Zeppos) leidt immers naar China- en Aziëstraat om naar de Afrikalaan te geraken. Geen enkel moment van de dag kan je veilig de Afrikalaan oversteken richting Weba, dus naar Oostakker.

    En als dit zwart punt toch zou aangepakt worden, dus samen met de 40 jaar oude Handelsdokbrug, zelfs dan is er nog geen begin van een veilige fietsroute naar Oostakker, aangezien je hoedanook het gitzwarte knooppunt aan Henri Farmanstraat / Hogeweg / Motorstraat moet overleven, waarvoor geen alternatief bestaat. Een knooppunt waar je ter hoogte van de spoorweg op een smal moordstrookje tussen een colonne vrachtwagens moet laveren en waar je in de andere richting, van Oostakker naar Gent, zelfs 2 keer onbeveiligd tussen de vrachtwagens de straat moet oversteken, een keer aan de oprit van de Vliegtuiglaan en een keer aan de Henri Farmanstraat.

    Maar ik wil hier Stad Gent niet met de vinger wijzen want vermoedelijk gaat het om een bevoegdheid van Infrabel en het Vlaamse Gewest.

    Ik woon nu 15 jaar in Oostakker en de voorbije 15 jaar is er op dat traject tussen Motorstraat en Aziëstraat, NIETS maar dan ook NIETS wezenlijk veranderd in functie van de fietsveiligheid. Dus als jij zegt dat je 8 jaar geleden niet begreep waarom de Bataviabrug prioritair was, dan moet je je eens voorstellen hoe een ouder van fietsende kinderen in Oostakker zich voelt. Zolang ik leef, zal ik mijn kinderen verbieden om langs die weg alleen naar huis of naar Gent te fietsen. Dat er vorige vrijdag op dat traject een fietser door een vrachtwagen van het fietspad gemaaid werd — fietser in levensgevaar — brengt daar niet meteen verandering in.

    Conclusie, liefste Fietsbult: ik ben oprecht blij met al dat goede nieuws over fietspaden in Gent. Echt waar. Maar voor mijn bloeddruk en voor het gemoed, zou ik jullie met de grootste sympathie willen vragen om de woorden “Oostakker” en “fietsen” nooit meer in één zin te gebruiken zolang een veilige verbinding tussen Aziëstraat en Motorstraat onbestaande is.

    • yves Says:

      Ivan, je gooit me telkens terug naar de tijd toen ik met Fietsbult begon… . De tijd dat ik een boze en angstige vader was. Onze kinderen hebben die fase overleefd, maar mocht ik in Oostakker wonen: ik zou dezelfde zaken schrijven als jij. Kort samengevat: wat ik schreef over Oostakker telt enkel voor de assertieve fietser. Dat telt anno vandaag trouwens ook voor de andere gebieden. De Kleindokkaai zal een forse verbetering zijn, en zal extra fietsverkeer genereren, daar twijfel ik dan weer niet aan.

  2. Hilde Says:

    Waar ligt de Handelsdokbrug? Google Maps kan me niet helpen.

    • Ivan Deboom Says:

      Hilde, om te antwoorden op je vraag over de Handelsdokbrug. Omdat het een beetje té pijnlijk werd na een dossier van 40 jaar oud, heeft men deze nog steeds onbestaande Handelsdokbrug onlangs een nieuwe naam gegeven, de Verapazbrug. Ook die brug is voorlopig nog virtueel.

      • yves Says:

        Huidige planning: start van de werf in 2020. Het openbaar onderzoek (een belangrijke “eerste” stap) is in de zomer afgerond: update 6/06: De aanvraag voor de omgevingsvergunning van de Verapazbrug is volledig en ontvankelijk verklaard. Het openbaar onderzoek is gestart op 6 juni 2019 en zal 30 dagen duren. https://wegenenverkeer.be/verapazbrug

      • Frans Says:

        Naar het bekende liedje van de mislukte kolonie:

        “Wie goat er mee noar Verapa?
        Doar moete wij nie wirke.
        Eten en drenke op eu gemak,
        Sloape gelijk een virke.”

        Of dit verband houdt met de vertraging van het project, weet ik niet…

      • Hilde Says:

        thx! Wat virtueel is, kan idd niet gevonden worden 😉

  3. Hilde Says:

    Beetje off-topic, maar toch. Elke keer als ik langs de Bataviabrug passeer, staat die in de hoge stand. Het is ongeveer wekelijks dat ik daar kom, op verschillende tijdstippen.
    Staat die brug eigenlijk vaak in de lage – fietsvriendelijke – stand?
    En waarom staat die eigenlijk zo vaak omhoog?

  4. Tom Says:

    Ik gebruik dit traject ook regelmatig en ben blij dat er alweer een klein puzzelstukje zal afgewerkt worden. Helaas is men voor nauwelijks 2km fietspad al 8 jaar bezig (8 jaar werfzone), en zal het nog vele jaren zijn 10+? (VeraPaz) eer het is afgewerkt.

    Mijn kindertijd en Wikipedia leert me dat een 100km E3/E17 aanleggen dwars door het land kan op dik 5 jaar. Prioriteiten?

    PS ik kan beamen dat de woorden ‘fiets, Gent-Oostakker, veilig’ niet samenhoren.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: