Home

Kinderfietstelling 2019

25 oktober 2019

Ik ben een straatloper. (Bijna) niks zaliger dan met een fototoestel om de nek op een fiets door de stad zwerven. Behalve tijdens het spitsuur. Sinds onze drie kinderen als volwassen madammen de deur uit zijn vul ik het ochtendlijk spitsuur steeds minder met mijn fietslijf. De snelste weg naar het station maakte plaats voor de prettigste fietsroute naar het station. En ’s avonds brengt mijn neus en mijn boodschappenlijstje me langs de prettigste omweg naar huis. Zo’n vrijheid is één van de voordelen van de fiets. Want aan druk verkeer (m/v, auto/fiets) is weinig vreugde te beleven.

Het verkeer is als het leven. Of als de liefde. Alle dagen anders, en ook een béétje hetzelfde. Dinsdagmorgen, de dag van de kinderfietstelling, schrok ik van de ruwheid van de ochtendspits.

22okt19, 07u58, Gentbruggestraat / Aannemersstraat / Destelbergenstraat / Cécile Cautermanstraat

De Gentse kinderfietstelling vindt jaarlijks plaats op verschillende kruispunten, en duurt een half uurtje: van 8u tot half 9. Dit jaar was dinsdag 22 oktober de teldag. De resultaten lees je hier bij de grandioze companen van het GMF- Gents Milieufront. Voor de foto’s van deze telling zocht ik een paar kruispunten uit die op een half uurtje te verbinden zijn. Het is pas als je buiten je dagelijkse ochtendroute “stapt” dat die ruwheid opvalt. Er is vooral véél haast te zien, om de haverklap verpakt als ruwheid. Of is het slaperige domheid? Nu, dit is wat de kinderen anno 2019 visueel en emotioneel te slikken krijgen. Oversteekplaatsen op de kleine ring worden geblokkeerd alsof het niks is, waardoor fietsers gedwongen worden te slalommen, of halfweg te wachten op de volgende groenfase. En dan zijn we verbaasd dat de jongeren hun eigen verkeersregels “uitvinden”? Waarom schrijf ik dat laatste? Ik heb het zowat gehad met het beledigen op sociale media van fietsers. Fietsers zijn zeker geen heiligen, verre van. En jawel: het doorsnee autoverkeer in het Gentse is een pak “beschaafder” geworden. Maar in de ochtendspits merk je van dat laatste verdomd weinig. Komt dat omdat de politie dan zéér afwezig is in het straatbeeld? Mijn ideaalbeeld blijft: een fietsbrigade / politiekorps die dagelijks aanwezig is op de hoofdfietsroutes. Maar net in de ochtendspits zie je ze zelden. Komt dat omdat ze dan bezig zijn met parkeerovertredingen / takelingen rondom wegenwerven en garagepoorten? Of… ?

22okt19, Forelstraat

Hieronder een bloemlezing van een half uur onprettig of gevaarlijk kruispuntgedoe met intens fietsverkeer. De chaos op het kruispunt Gentbruggestraat / Aannemersstraat / Cécile Cautermanstraat / Destelbergenstraat kan je niet in een foto vatten. Het filmpje op de Facebook van Velo-droom komt in de buurt.

Dit is de oversteekplaats Kasteellaan / Gandastraat:

22okt19, Kasteellaan

Er zit duidelijk steeds meer druk op de mensen van de Lijn. Van op mijn zijlijn kon ik inschatten dat de eerste bus niet snel weg kon zijn. De tweede had groen, maar had beter gewacht tot de eerste bus vertrok. Nu blokkeerde hij voetgangers en fietsers, terwijl ze groen hebben. Van professionals verwacht ik professioneel rijgedrag.

22okt19, Kasteellaan

Dit is de oversteekplaats Kasteellaan / Dampoort:

22okt19, Kasteellaan
22okt19, Kasteellaan
22okt19, Kasteellaan

Er ontbreekt een overzichtsfoto naar rechts. Daar is voldoende plaats voor drie auto’s. Auto 1 hield meer dan een meter afstand tothet kruispunt. Auto 2 hield anderhalve à twee meter afstand tot auto 1. Gevolg: auto 3 blokkeert de oversteekplaats. De stroom fietsers staduitwaarts is intens. Alle fietsers stadinwaarts geraken niet verder dan de middenberm:

22okt19, Kasteellaan
22okt19, Kasteellaan

Terug naar de Gandastraat, waar er bij de heraanleg helaas bezuinigd is op de verkeerslichten. De situatie is juridisch correct, en gevaarlijk onleesbaar.

22okt19, Kasteellaan
22okt19, Kasteellaan
22okt19, Kasteellaan
22okt19, Kasteellaan

Dames en heren Fietsbultlezers, in welke andere stad of gemeente in dit land staan de verkeerslichten zo ver van de stopstreep opgesteld? Als dat elders identiek zo is, is er dan ook zoveel autoverkeer? Hoeveel stadsmuur kan een ringweg zijn? (en nee dames en heren sceptici, dat autoverkeer willen we niet terug dwars doorheen de binnenstad zien rijden)

We gaan verder via de Tweebruggenstraat, waar we even een kind en zijn mama volgen:

22okt19, Tweebruggenstraat
22okt19, Tweebruggenstraat
22okt19, Tweebruggenstraat

Positief: dit is zo’n oversteekplaats waar 80 à 90% van de automobilisten aan fietsers voorrang geeft.

22okt19, Graaf Van Vlaanderenplein

Aan de Sint-Lievenspoort kon ik het geluid van fietsremmen koppelen aan autoverkeer dat vanuit de Zuid richting Dampoort afslaat. Nog steeds levensgevaarlijke lichten dus…

Kort samengevat: binnen de Belgische context heeft Gent een prima fietsreputatie. Wie hier dagelijks met kinderen doorheen de ochtendspits laveert is het daar absoluut niet mee eens. Er is nog zéér veel werk te verzetten alvorens alle Gentenaars veilig en comfortabel van en naar huis / werk / school kunnen fietsen.

De tellers aan de Stropbrug waren nèt 1 minuut weg, en de ziekenwagen was nèt aangekomen voor de klassieker daar: auto uit de Stropkaai raakt fietser die in de afzink op een supersmal fietsstrookje zit.

22okt19, Burggravenlaan
22okt19, Burggravenlaan

De werf om dit veilig te maken is aangekondigd, en mag snel beginnen. Er moet toch een fasering te verzinnen zijn waarbij fietsers nog een poos kunnen passeren (auto’s niet)? Van zodra de fietsersbrug aan de Stropkaai klaar is kan de stropbrugwerf in volle breedte verder.

Als uitsmijter: afgelopen zondag zag ik op VTM een teaser voor de volgende aflevering van Make Belgium Great Again. Het gaat overduidelijk over fietsinfrastructuur en/of verkeersveiligheid:

20okt19, VTM, Make Belgium Great Again

Was ik u, ik zou komende zondag om 19u55 zeker kijken, en op 1 november meedoen aan de tweede Critical Mass XL. (15u, startplek Sint-Pietersplein).

11 Responses to “Kinderfietstelling 2019”


  1. Wat je krijgt als er geen legale fietsoversteekplaatsen meer zijn: er is ook geen probleem meer om er op te stoppen.

    Al deze foto’s tonen een schrijnende combinatie van slecht wegbeheer met vaak illegale inrichting, en weggebruikers die aan àlles hun voeten vegen.

    Zeker niet enkel autobestuurders.
    Je ziet op foto’s fietsers meermaals nét hetzelfde asociale gedrag vertonen als automobilisten: stoppen op (voetgangers)oversteekplaatsen; fiets hinderlijk stallen; voorbijwringen …

    • David Says:

      Duh, het zijn allemaal gewoon mensen 😉 Met het verschil dat een fout van een automobilist zwaardere gevolgen kan hebben (vooral voor anderen) dan de fout van een fietser of voetganger.

      • Jan Says:

        En dat is een reden omdat…
        Lijkt mij dat als fietser verwachten dat auto’s hoffelijk zijn in het verkeer, fietsers ook hoffelijk mogen zijn in het verkeer.
        Als fietser moet ik helaas vaststellen dat ik meer “last” heb van andere fietsers dan van autobestuurders. En het zijn heus niet allemaal studenten.

        • Etienne Says:

          Ja Jan, wat is hoffelijk: met zorg en aandacht voor anderen? Dan zijn automobilisten per definitie niet hoffelijk. Ze nemen veel ruimte in beslag dat voor wonen, groen of spelen kan worden gebruikt, ze stoten schadelijke stoffen uit, vreten energie en grondstoffen, stoten veel CO2 uit (direct en indirect), zorgen voor veel immobiliteit, verkeersongevallen, lawaaioverlast etc.. In Nederland krijgen we daar al sinds de jaren 70 daar tijdens de rijlessen duidelijke instructies over: ” Fietsers en voetgangers zijn heel kwetsbaar en hou altijd rekening met hen. Voorrang is een plicht om te geven maar geen plicht om te nemen”. Als je iemand bijvoorbeeld ziet oversteken die slecht ter been is MOET je stoppen en die persoon over laten steken. En WegWanbeheer heeft wel gelijk het zijn op de foto’s heel onduidelijke situaties. Geef duidelijk aan voor de automobilisten waar ze niet mogen stoppen, wij doen dat met zebrapaden (denk er eens aan dat verkeerslichten uitvallen en zwakke weggebruikers dan moeten oversteken) of van die kruisvakken. Niet dat de automobilisten zich daar aan houden ( er zijn toch geen voetgangers nu?), maar de meesten laten wel ruimte open voor de fietsers.

          • Jan Says:

            Het was blijkbaar niet duidelijk. Niet alle autobestuurders zijn hoffelijk, dat klopt, maar fietser zijn dat evenmin. Ook veel fietsers stoppen niet voor overstekende voetgangers, fietsers die aan de verkeerslichten op een slechte plaats gaan staan en zo anderen hinderen, tegenrichting rijden, voorrang nemen, … Ze zijn zeker niet beter.
            De nieuwste trend: rondfietsen met een grote hoofdtelefoon en doen alsof je de anderen niet ziet.

          • David Says:

            “Ze zijn zeker niet beter.” Klopt, qua mentaliteit is er weinig verschil (zoals ik al zei: het zijn allemaal mensen die soms roekeloos of onoplettend zijn), maar ik kom toch liever een roekeloze of onoplettende fietser dan een roekeloze of onoplettende automobilist tegen: 1-2 ton vs. 100 kg (fiets+fietser), 50-70-90 km/u vs. 20-40 km/u, gepantserd vs. vlees en bloed.

    • Lodewijk Says:

      Deze foto’s tonen plaatsen waar onze overheden er voor hebben gekozen om de ruimtelijke ordening & vervoersinfrastructuur niet op maat van de mens te maken, maar op maat van de auto.

      Voor welk probleem zijn zebrapaden een oplossing?
      Voor welk probleem zijn voetpaden & fietspaden een oplossing?
      Sinds de opkomst van welk voertuig staan er nu zoveel paaltjes (al dan niet met verkeerssignalisatie erop)?
      Voor wiens veiligheid werd de eenvoudige ‘voorrang aan rechts’-regel uitgebreid met voorrangswegen?
      Om wiens probleem op te lossen moesten verkeerslichten ingevoerd worden?

      Sowieso is er een groot verschil in kinetische energie tussen de verschillende manieren waarop mensen zich verplaatsen.

      Wanneer de overheid geen rekening wil houden daarmee zijn de gevolgen navenant.

      Al deze foto’s tonen dus wegbeheerders die hun voeten vegen aan fysica en menselijke psychologie.

  2. jandefietser Says:

    Foto Graaf Van Vlaanderenplein, waar auto’s fietsers voorrang geven op de oversteekplaats. Fietsers hebben daar formeel geen voorrang.

    Ik heb de laatste jaren honderden kilometers gefietst door Frankrijk, Nederland, Denemarken, Zweden en Duitsland. Nergens heb ik zoiets gezien als hier: een oversteekplaats waar voetgangers voorrang hebben en fietsers niet. In Vlaanderen zijn er zo honderden en ze werken geen van alle.

    • JanG Says:

      Het is ook heel erg verwarrend. Op die plaats geven de meeste automobilisten voorrang uit gewoonte, terwijl het helemaal niet verplicht is. Op andere plaatsen doen ze dat dan weer niet. Handig voor wie er elke dag passeert, maar absoluut niet voor wie de situatie niet kent.

    • Jan Says:

      De kans dat de wegcode in het buitenland een grotere puinhoop is dan deze in België lijkt mij dan ook heel klein.
      4 regeringen die hun zeg moeten doen over een wettekst, met als kers op de taart (sinds de vorige staatshervorming) delen die specifiek geldig zijn voor Vlaanderen, Brussel en Wallonië.


  3. Tsja, fietsers die stilstaan op het zebrapad zijn niet noodzakelijk inhoudelijk hé. Misschien staan ze gewoon daar om het doorgaand fietsverkeer op het fietspad erachter niet te hinderen. Ook hoffelijk natuurlijk. Met de inrichting ter plekke, is het er wat kiezen tussen de pest en de cholera. Meestal zijn er daar weinig voetganfers, en veel fietsers. Voetgangers weten ze trouwens ook niet altijd goed waar hun plek best is, en twijfelen vaak tussen fietspad (rood?) of voetpad (grijs?), Of ergens schuin over alles heen. Maar in die chaos van weginrichting, lijkt iedereen toch zijn weg wel te vinden.
    Het enige waar ik me echt aan stoor, is die stopstreep 7 meter voor de lichten. Die is gevaarlijk, want al veel automobilisten hebben zich er aan laten vangen, en stoppen …. Op de fietsoversteekplaats. AWV gaat er Prat op consequent te zijn in de aanleg van al haar kruispunten, maar een stopstreep op die plek is gewoon dom en levensgevaarlijk.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: