Home

Verf en asfalt

8 november 2019

Met wat verf en asfalt kan je voor fietsers een wereld van verschil maken. Neem nu de aanpassingen van de laatste jaren (Wanneer precies? Wie weet dat?) rondom Wijmakker:

17okt19, Adolf Bayensstraat / Wijmakker

In 2014 lag aan het eind van de Sint-Baafskouter nog een olifantenpaadje:

Hier ligt een school. Zo’n veilige aansluiting met een vrijliggend fietspad vlakbij lijkt dan de logica zelve, maar het duurde vele jaren voor het er kwam. Goed dat het er nu is. Het is één van de zalige kleine ingrepen van het vorige (of is het het huidige?) stadsbestuur.

17okt19, Wijmakker / Sint-Baafskouterstraat

Let op de vele paaltjes die nodig zijn om het “veilig” te houden tegen de échte olifanten. Let ook op de afwerking op het nieuwe pad: één paaltje in het midden, een signalerende middenstreep, paaltjes op de zijkant, voldoende breedte tussen de paaltjes om comfortabel te fietsen. Als er dan toch paaltjes moeten komen, dan is dit de norm.

Héél anders is het op de Antwerpsesteenweg op de Oude Bareel. Ook daar is vlakbij een school, maar veranderde de laatste jaren louter een stukje weg op een manier waarbij je je afvraagt wat de bedoeling is: de betonnen strookjes die vroeger het fietspad waren werden geasfalteerd (Wanneer? Ergens nà 2013). En dat is het dan.

17okt19, Antwerpsesteenweg
17okt19, Antwerpsesteenweg

Wàt een breedte voor een straat die voor autoverkeer dood loopt. Wat een hoop parkeerplaatsen. En wat een gebrek aan fietsinfrastructuur.

17okt19, Antwerpsesteenweg
17okt19, Antwerpsesteenweg / Achtenkouterstraat

Hier was ruim plaats voor fietspaden. Hier kon men fietsen aantrekkelijk maken, en een oversteekplaats van de N70 creëren. Een oversteekplaats die naam waardig voor voetgangers en fietsers. Hier zijn géén onteigeningen nodig. Hier is het wachten op de wil om het veiliger en fietsvriendelijk te maken. Ik weet niet wie de wegbeheerder is: het gewest of de stad?

17okt19, Antwerpsesteenweg / Achtenkouterstraat

Wie durft het aan om zijn kinderen op deze amorfe massa asfalt te laten oversteken?

3 Responses to “Verf en asfalt”

  1. saturnein Says:

    Eerst het laatste punt: mijn dochter heeft een tijd aan het bovenstaande kruispunt gewoond. Woning aan de ene kant, onthaalmoeder aan de andere kant. Wat we dáár allemaal gezien hebben, je houdt het echt niet voor mogelijk. De parallelweg met de Antwerpsesteenweg is ook een sluipweg waar onnoemelijk hard gereden wordt. Je durft je (klein)kinderen daar inderdaad niet loslaten.

    Ook nog even over de Rozebroeken aan de Wijze Boom: waar het fietspad start in de Wijmakker, zijn er fietssugestiestroken. Er mag geparkeerd worden aan de start van dat fietspad. Vaak wordt de plaats vrijgelaten, maar soms wordt er ook ostentatief midden voor het fietspad geparkeerd (onlangs was het eens echt opvallend zo van “zegt keer iets jong”). Het zou wel handig zijn moest er daar een parkeerverbod komen. Eén of twee parkeerplaatsen minder.

    (en wat zou het fijn zijn moesten er in de Wijmakker gewoon géén auto’s meer mogen rijden. Zou een hoop chaotisch gedoe oplossen. Niet enkel tijdens de ochtend- en avondspits, maar ook op zondagochtend voor de bakker. Utopie en naïviteit natuurlijk. Ik weet het)

  2. Hilde Says:

    Één paaltje in het midden. Inderdaad, en geen 2 zoals aan de nieuwe fietsweg aan de Kleindokkaai (vanaf Dampoortbrug)….!!!!


  3. Yves, ivm het paaltje: dit mag de norm niet zijn. Volgens de norm moet het paaltje vergevingsgezind zijn (plastic en/of buigzaam) en veel beter zichtbaar (wit/rood gestreept) en op een onverlichte plaats trouwens voorzien van LEDs.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: