Home

Elf klinkers

25 november 2019

Vandaag, 25 november, zou op de R40 de nieuwe oversteekplaats tussen Zalmstraat en de Schelde in gebruik genomen worden. Het wordt daar kant Schelde een raar nieuw fietskruispunt, waarover ik mijn twijfels heb. Hoe zal de afwikkeling van het fietsverkeer hier verlopen? Maar laat me starten met wat beelden om aan te geven dat het voor de werkmannen niet simpel was om deze klus op zo’n beperkte ruimte te klaren. Ze zochten duidelijk manieren om de flow van fietsers niet bruusk te onderbreken.

19nov19, Vlaamsekaai
19nov19, Vlaamsekaai
21nov19, Vlaamsekaai
21nov19, Vlaamsekaai

Na de historie met het geblokkeerde fietspad kreeg de werf vrijdag nogmaals een surrealistisch tintje:

22nov19, Vlaamsekaai

Nog voordat het nieuwe oversteekplaats ingebruik genomen werd, verdween de verf van de bestaande oversteekplaats. Het weekend kon beginnen.

22nov19, Vlaamsekaai

Over naar de hoofdzaak van dit stuk. Het nieuwe fietskruispunt wordt een druk kruispunt. In oktober telde ik op de sluisdeur in een uurtje ochtendspits 431 fietsers en 51 voetgangers, zie deze Fietsbult. Dat zullen er komende jaren alleen maar meer worden. En dit zijn de oplossingen die verzonnen zijn om deze stroom aan te kunnen:

22nov19, Vlaamsekaai

Fietsers die stadinwaarts willen hebben -in tegenstelling tot voorheen- géén wachtruimte meer. Indien ze flink achter de haaietanden wachten hebben ze er het raden naar wanneer het groen wordt. Dat laatste wil ik niet overdrijven: de flow vanuit Gentbrugge zal als eerste vertrekken, en daar kunnen ze zich dan hopelijk nog bij aansluiten. Ondertussen is de flow richting Gentbrugge wel geblokkeerd, tenzij ze gaan spookfietsen. Kortom: véél functies / richtingen op een véél te klein oppervlak. Om precies te zijn: op de breedte van 11 klinkers.

22nov19, Vlaamsekaai

De fietsstroom die vanuit Gentbrugge rechtdoor wil heeft een heldere stopstreep. Daar horen ze dus te wachten tot het voor hen groen geworden is.

22nov19, Vlaamsekaai

Dat wil zeggen dat de fietsers die rechtsaf willen richting Jan Delvinlaan en Denderlaan de wachtende stilstaande fietsers links moeten voorbijsteken. Euhhhh… een primeur?

23nov19, Vlaamsekaai

Ik ben vergeten kijken of de fietsers die van Heuvelpoort komen ook een stoplicht kregen, dat zou wel moeten. En oh ja, de kasseien bleven -driewerf helaas- onaangeroerd.

Dit is de luchtfoto van het kruispunt. Daarop zie je helder dat de Zalmstraat niet recht op de Saskes aantakt.

In de Fietsbult van 25 september las u: “Vraag is of wegbeheerder AWV geen “Infrabelleke” wil doen: onder het (terechte) argument van onveiligheid “overwegen schrappen”, zo de gewenste (auto)stroom handhaven, en het muureffect versterken. De oversteekplaats aan de Snoekstraat is onveilig; Maar is van twéé oversteekplaatsen één maken de oplossing die voetgangers en fietsers nodig hebben? Het aantal vierkante meters waar voetgangers en fietsers kunnen oversteken zal drastisch verminderen. AWV had evenzeer de twee oversteekplaatsen die er nu zijn (Eendrachtstraat en Snoekstraat) kunnen uitrusten met state of the art verkeerslichten. Dat zou voor fietsers en voetgangers een èchte verbetering zijn. Ik vrees vooral dat de nieuwe oversteekplaats qua wachtzones te weinig plaats / capaciteit zal hebben. Maar ik hoop dat ik me vergis. “ en “Kortom: ik ben niet overtuigd dat dit project voor fietsers een verbetering zal zijn, en zal samen met u kijken wat het wordt.” De vraag is: wat als deze ingreep niet werkt? Of vertonen fietsers ook op zo’n zéér beperkte oppervlakte, vér onder de normen van het fietsvademecum, spreeuwengedrag?

2 Responses to “Elf klinkers”

  1. Lodewijk Says:

    Google street view april 2009: https://goo.gl/maps/2vdFd6WxYSUVxfQq9
    = asfalt voor de fietsers (maar smal en geen schuwafstand) & betonklinkers voor voetgangers).

    Dus ok voor voetgangers, maar onveilig voor fietsers.

    Google street view juni 2013:
    https://goo.gl/maps/5MN2c7uBwXEdpq6Y6
    = heraangelegd in betonklinkers (nieuwe deel lijkt breder, maar ook minder comfortabel qua ondergrond).

    Dus eigenlijk minder goed voor voetgangers en eigenlijk ook nog steeds niet goed voor fietsers.

    Heraanleg eind 2019: zou het derde keer goede keer zijn?
    Nee, helaas niet. Volledig heraangelegd in betonklinkers.

    Dus nog minder goed voor voetgangers & nog steeds niet goed voor fietsers.

    Maar er is daar ook 2 x 2 autorijstroken met middenberm + langs de huizenkant een autoparkeerstrook.

    Dus feitenlijk een autosnelweg met een autoparkeerstrook in een woonwijk.

    Dat is echt duidelijk een wegbeheerder met een voorruitperspectief!

    Die wegbeheerder had ook een andere keuze kunnen maken: zoals 2 x 1 autorijstrook met aangrenzende parkeerstrook.

    Waardoor er ruimte is voor:
    – langs beide kanten voldoende brede voetpaden
    – fietspad langs waterkant veilig gescheiden kan van het autoverkeer èn voldoende breed kan zodat het 2-richtingfietspad kan worden.
    – langs huizenkant fietspad langs de rechterkant van autoparkeerstrook kan èn met voldoende schuwafstand (zodat autodeur openen veilig voor fietsers kan) èn voldoende breed kan zodat het 2-richtingfietspad kan worden

    Een wegbeheerder kan dus volgens mij wel degelijk kiezen voor betere oplossingen voor fietsers en voetgangers. Maar deze wegbeheerder heeft daar duidelijk niet voor willen kiezen. Spijtig.

  2. jandefietser Says:

    11 klinkers. Dat is evenveel als een woord als mooieooieuier (dat is de uier van een mooie ooi. Niet de mooie uier van een ooi, want dat is een mooie ooieuier) en dan nog alleen in oude spelling.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: