Home

Verse fietspaden (7bis): Kleindokkaai

26 november 2019

De reeks “verse fietspaden” gaat verder. Afgelopen zomer ben ik begonnen met aparte mapjes om de foto’s van nieuwe fietspadprojecten bij voorbaat te sorteren. Dat is nodig. Afgelopen jaren kregen teveel fietsrealisaties géén aandacht op deze blog, en dat is een kleine schande. Nieuwe fietspaden krijgen best de nodige PR, want ook de doorsneefietser is eerder een gewoontebeest, die dagelijks dezelfde route van en naar het werk of school fietst. De actieve zoekers kijken naar digitale kaarten zoals Open Street Map, een kaartsysteem mèt fietspaden op de kaart. Deze reeks wil de tamtam omtrent nieuwe fietspaden een handje helpen.

Genoeg geleuterd en getalmd: Gent heeft er een breed wandel- en fietspad bij. Het vertrekt vanuit de Dampoort knal noordwaarts, en takt aan met de het bestaande pad aan de Oostoever van het Handelsdok, de Schipperskaai. Terwijl de Schipperskaai een (degelijk) compromispad is – twee betonstroken, kasseien en een reconstructie van treinsporen– is het nieuwe pad aan de Kleindokkaai een volbloed breed pad. U kreeg hier op 9 september reeds een Fietsbultvoorproef van dit nieuwe pad. Het is nog niet helemààl klaar, maar u kan er reeds een paar weken fietsen. Have a look:

09nov19, Kleindokkaai
09nov19, Kleindokkaai

Via dit pad kan je in één autovrije beweging doorfietsen tot aan de Bataviabrug. Wie de Koopvaardijlaan (de toekomstige kleine ring) niet nodig heeft komt nu in een autoluwe zone langs het water terecht.

09nov19, Kleindokkaai
09nov19, Kleindokkaai
09nov19, Kleindokkaai
09nov19, Kleindokkaai
09nov19, Kleindokkaai
09nov19, Kleindokkaai
09nov19, Kleindokkaai
09nov19, Kleindokkaai

Hier sluit het pad aan op het bestaande pad aan het Handelsdok, de Schipperskaai:

09nov19, Kleindokkaai / Schipperskaai
09nov19, Schipperskaai / Kleindokkaai
09nov19, Kleindokkaai
13nov19, Schipperskaai / Kleindokkaai
13nov19, Schipperskaai / Kleindokkaai
13nov19, Kleindokkaai
23nov19, Schipperskaai
23nov19, Schipperskaai / Kleindokkaai / Koopvaardijlaan
23nov19, Schipperskaai / Kleindokkaai / Koopvaardijlaan

Bij het zien van deze foto’s zullen sommige mensen / vrijwilligers van Open Street Map de kaart misschien bijtekenen naar de realiteit. Grandioos is dat!

Eenmaal het pad 100% afgewerkt is maken we -als we het niet vergeten 🙂 – een evaluatie.

6 Responses to “Verse fietspaden (7bis): Kleindokkaai”

  1. Hilde Says:

    Het ziet er mooi uit, maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd.
    Alvast één commentaar van mij: waarom wordt het pad aan de Dampoortbrug afgesloten met 2 paaltjes en niet met 1 paaltje? Ik blijf dit onbegrijpelijk vinden. Als je iets in twee delen wil verdelen, dan doe je dat met één beweging (taart snijden) of met één paaltje. Nu is het in drie delen verdeeld.
    De doorgang wordt zo wel erg smal. En bovendien is het ook verwarrend: links, midden of rechts? En wie gaat als eerste door de doorgang?
    Is er iemand die weet welke logica hierachter zit?

    • Ruben Says:

      Ik vind het ook zeer vreemd. Enkel de middelste doorgang lijkt me breed genoeg om comfortabel door te fietsen, zeker met een buitenmaatse fiets. Ik vraag me vooral nog af wat er nog zal gebeuren met de stroken aarde langs het fietspad.

    • Etienne Says:

      In ieder geval zijn het de verkeerde paaltjes ( onopvallend groen en niet vergevingsgezind) en er zijn geen ribbelstroken of witte, fluorescerende stroken van 4,5 meter ervoor en erna. In Nederland is een gemeente veroordeeld vanwege het niet naleven van deze voorschriften (CROW) waardoor een ernstig ongeval gebeurde. Bij ons zetten ze de paaltjes meer naar het midden waardoor er links en rechts meer ruimte is voor verschillende fietsmaten ( bakfiets, velomobiel). Of je kiest voor drie paaltjes maar dat is afhankelijk van de breedte van die doorgang. Hoe zit het trouwens met de noodvoertuigen (ambulance, politie, brandweer) kunnen die erdoor? Ze zien mij er niet opklapbaar uit.

  2. Seppe Says:

    Voor het mappen in OpenStreetMap maken we vaak gebruik van Mapillary. Kan gewoon door een smartphone of (vaak beter) een action camera (zoals GoPro) op je stuur te bevestigen en de beelden te uploaden. Resultaat is jouw eigen streetview (inclusief kaartje), met beelden genomen op de plaatsen en tijdstippen die jij zelf kiest. Voor een voorbeeldje, zie mijn reactie bij https://fietsbult.wordpress.com/2019/11/11/ecoveloduct/

  3. Maarten Says:

    Mij lijkt de logica gewoon dat men wil vermijden dat auto’s op dit fietspad zouden gaan rijden. Verder neem je de doorgang uiterst rechts.

    • Hilde Says:

      Met één paaltje in het midden, kunnen er volgens mij ook geen auto’s langs. En er zijn andere – en voor de fietsers meer veilige – manieren om auto’s te verhinderen hier te rijden.
      De doorgang uiterst rechts lijkt me te smal voor alle fietsmaten anders dan die van een gewone fiets.
      En je vergeet nog dat er ook nog zoiets als een draaicirkel is. De kans dat je met je achterwiel ergens achter de boord blijft haken, of met je pedaal tegen een paaltje botst, lijkt me behoorlijk groot.
      De Stad (of het Gewest?) zou hier toch meer controle mogen uitoefenen. Of de plannen zouden al van meet af aan moeten geweigerd worden en aangepast. Dit moet toch te zien zijn in het lastenboek?
      Gebuisd, wat mij betreft.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: