Home

De hoop van de landmeter

28 november 2019

Het blijft met het blote oog zichtbaar: Gentenaars stappen steeds méér op de fiets. Neem nu de stroom fietsers -jong en oud- die op een natte zondagnamiddag richting Ghelamco-arena peddelt om de – voor hen- belangrijkste, meest adembenemende bijzaak in hun leven te bekijken:

24nov19, Stropkaai

Wat zou dat geven mochten àlle mobiliteitsspelers nu eens massaal verder werkten aan de fietsverbindingen daarheen? Waar blijven die fietspaden langs de twee oevers van de Schelde tot aan de Ringvaart? Waar blijven die voetpaden van UZ tot over de E17?

24nov19, Corneel Heymanslaan
24nov19, Corneel Heymanslaan

Hoopvol is dat dit nieuwe pad fietsers een vlotte verbinding zal opleveren met de Ringvaartkant van de Ghelamco:

24nov19, pad startend aan Corneel Heymanslaan

Volgend jaar gaat de Stropbrug dicht voor de kei-nodige heraanleg, en als de aannemersgoden hun best doen ligt tegen dan de Zuiderpoortbrug te blinken in de zon. De start / eerste delen van de hellingen liggen er al:

26okt19, Zuiderpoortbrug in opbouw, kant Stropkaai
26okt19, Zuiderpoortbrug in opbouw, kant jaagpad
26okt19, Zuiderpoortbrug in opbouw, kant jaagpad

Hier worden grote fietsstromen verwacht, om te beginnen om de Stropbrugwerf op te vangen. Het is dan ook een evidentie dat het pad langsheen de Zuiderpoort breder moet worden. De breedte van het huidige pad dateert van vorige eeuw: 2 meter asfalt.

27nov19, jaagpad zonder naam langs Bovenschelde
27nov19, jaagpad zonder naam langs Bovenschelde

Deze week was er een landmeter van de Vlaamse Waterweg (ex W&Z, Waterwegen en Zeekanaal) aan de slag:

25nov19, jaagpad zonder naam langs Bovenschelde
25nov19, jaagpad zonder naam langs Bovenschelde
26nov19, jaagpad zonder naam langs Bovenschelde

Dat geeft hoop. De hoop van de landmeter.

5 Responses to “De hoop van de landmeter”

  1. Kristof Says:

    Is er in de toekomst een verbreding gepland van het smalle (en door boomwortels getergde) fietspad ‘Hamerlandtragel’ (dat staduitwaarts begint voorbij schaatsbaan Kristallijn)? Dit pad zal na afwerking van de Zuiderpoortbrug ongetwijfeld aantrekkelijker worden voor fietsers die vanuit Gentbrugge richting Zwijnaarde (bijv. Technologiepark) willen fietsen langs een rustige route.

    • yves Says:

      Die is gepland, en zit al jaren (naar keuze) in het slop / in de pijplijn. Zie: https://fietssnelwegen.be/f404-linkeroever

    • Geert Says:

      Inderdaad, hier mag veel meer fietsverkeer verwacht worden, ook met de ontwikkeling van het Eiland in Zwijnaarde in het verschiet. De tragel aan de overkant is er nog slechter aan toe. Iemand enig idee wanneer de gemeente Merelbeke hier in actie zal schieten?

      • JanG Says:

        In mijn ervaring is Merelbeke geen toonbeeld als het op fietsmobiliteit aankomt. Er liggen wel wat fietspaden, maar vaak in erbarmelijke staat (bijvoorbeeld Fraterstraat vanaf Ringvaart tot aan Hundelgemsesteenweg, deel langs de snelweg). Mobiliteit in het algemeen is daar een probleem, maar dat is ook een historische erfenis, zoals de Hundelgemse Steenweg die dwars door het centrum loopt en waar niet direct een alternatief mogelijk is.

      • jandefietser Says:

        Ook die kant is een fietssnelweg. Merelbeke wordt dus met subsidies aangemoedigd om er iets aan te doen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: