Home

Beeldverhaal (2): Grotesteenweg-Noord, alias de N60

2 december 2019

Vandaag, 2 december is er om 20u in zaal MELAC in Zwijnaarde een informatie- en debatavond over de plannen voor het Technologiepark en de effecten op het verkeer en de leefbaarheid in de omgeving. Dit beeldverhaal toont hoe achterhaald de combinatie van de weginfrastructuur en het snelheidsregime kan zijn. En net als gisteren: de leerlingen van Don Bosco Zwijnaarde rijden huiswaarts.

29nov19, 16u25, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u26, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u27, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u27, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u27, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u28, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u28, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u28, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u28, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u28, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u29, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u29, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u29, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u29, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u29, Grotesteenweg-Noord
29nov19, 16u29, Grotesteenweg-Noord

Opritten vanuit steenwegen naar autostrades zullen de komende halve eeuw blijven bestaan. Hoe fixen we dat veilig? Ik kan me niet inbeelden dat automobilisten dit een prettige situatie vinden. Een rustige open vraag, zonder beschuldigend te willen zijn: hoe zou men dit in pakweg Utrecht aanpakken? Daar lopen toch ook autostrades vlakbij het stedelijk weefsel? Met 100% veilige verkeerslichten, of…?

11 Responses to “Beeldverhaal (2): Grotesteenweg-Noord, alias de N60”

  1. Jan Says:

    Eerlijk gezegd vind ik dit een stuk beter en overzichtelijker dan de “oplossing” die men langs de R4 meer en meer lijkt te gebruiken: fietsers uit de voorrang nemen, afschermen met betonblokken, en oversteekplaats verderop de oprit/afrit leggen. Bijvoorbeeld in Zwijnaarde aan de SBAT autokeuring (https://www.google.be/maps/place/51%C2%B000'48.6%22N+3%C2%B043'06.9%22E/@51.0135098,3.7180468,165m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d51.0135088!4d3.7185941). Je moet een heel flexibele nek hebben om het autoverkeer in de gaten te houden als fietser en de vele betonblokken zorgen er eigenlijk voor dat het autoverkeer ook minder overzicht heeft op aankomende fietsers.

    Ik ben benieuwd of er betere oplossingen bestaan (behalve misschien verkeerslichten of bruggen/tunnels).

  2. j. Says:

    Hoe fixen we dat veilig? Zoals de oprit E17 langs N9 in Gentbrugge? Fietsers verliezen hun voorrang ten voordele van de autodoorstroming…. Ik voel een beeldverhaal ‘Brusselsesteenweg, alias N9’ aankomen?

  3. Leon Says:

    Ik snap niet waarom alle fietspaden die kruisen met de op en afritten met de R4 niet gewoon rood, verhoogd en voorrang zijn.

  4. Lodewijk Says:

    Tja, hoe lijken ze dat op te lossen in Utrecht:

    1) door de fietsers van die op- en afritten weg te houden:
    https://goo.gl/maps/mu71PDEtepnBvfU1A

    2) met verkeerslichten, weliswaar met drukknoppen:
    https://goo.gl/maps/Tvxkgxv398ibHVoM7

    Deze Google Streetview doet vermoeden dat die fietslichten altijd rood zijn en niet mee groen worden samen met het autoverkeer in dezelfde rijrichting.
    https://goo.gl/maps/HHUXCQ9y2RkaWxH59

    En deze Google Streetview doet vermoeden dat fietsers wel degelijk op het middeneiland kunnen stranden. Dus enkel in 2 verschillende groenfases kunnen oversteken.
    https://goo.gl/maps/dvLmfLJybEvdHnjJA

    3) door fietspad ongelijkgronds te laten dwarsen met het autoverkeer.
    https://goo.gl/maps/AzTuWzsEC5mmMr558

    Merk daar ook de 2 paaltjes op naast het fietspad die heraangelegd werden in 2018 en die in 2017 uit nog meer paaltjes bestond
    https://goo.gl/maps/FXTuh5LkXPrrDtHDA
    Maar zowel in 2017 als in 2018 eigenlijk nutteloze paaltjes waren want auto’s kunnen er gewoon langs door over die boordsteen te rijden.

    Dus ook al heeft Utrecht, Nederland 20%+ fietsers in hun modal split
    http://epomm.eu/tems/result_city.phtml?city=84&map=1
    en is het daardoor sterk vergelijkbaar met Gent
    http://epomm.eu/tems/result_city.phtml?city=163&list=1

    Toch lijken er op Google Streetview voor fietsers in Utrecht toch nog enkele zaken voor verbetering vatbaar.

    Het zou ondertussen zelfs kunnen dat het auto% in de modal split van Gent door het invoeren van het circulatieplan lager is geworden dan dat van Utrecht.

    Dan kan Utrecht ook van Gent leren 🙂
    Of doen ze aan kruisbestuiving en combineren ze het beste van beide 😉

    • Etienne Says:

      The proof of the pudding is in the eating. Ja veel mensen denken dan aan pudding, maar in het Engels is “pudding” oorspronkelijk ingewanden, denk aan niertjes, lever etc. en die konden vroeger wel eens over datum zijn ( veel gevoeliger voor bederf dan spiervlees) dus eerst proeven dan eten. Ik heb zowel in en naar Gent (2017) gefietst en ook vaak naar en in Utrecht, in de week dus met volop leerlingen en studenten ( de core business van de fietsmobiliteit) . En Lodewijk je hebt een paar mooie voorbeelden gegeven hoe Utrecht met de fietser rekening hield ( al in een ver verleden) en nog steeds houdt. Momenteel heerst de gedachte om de fietser snel te laten doorstromen met ongelijkvloerse kruising, verkeerslichten met sensoren in het wegdek die de lichten al een tijdje van tevoren op groen zetten ( die knoppen zijn vaak extra) en vrijliggende fietspaden of groene aangename routes. Wanneer je naar Utrecht fietst dan heb je daar te plekke allerlei veilige fietsroutes voor schoolkinderen zonder moordstrookjes. Als de auto’s te dichtbij komen gaat de snelheid naar 30 of 50 ( buiten de bebouwde kom is dit soms 60 als er genoeg ruimte is om te passeren) ook bij onduidelijke kruisingen of wegenwerken gaat hij omlaag. Dit wordt niet enkel met borden gedaan , maar met echte snelheidsremmers en we hebben zelfs camera’s gezien waarbij enkel de lokale bevolking er mocht rijden en met 40 km/u tijdens piekuren. Als je van verder komt heb je verschillende routes om Utrecht binnen te rijden en er weer uit te rijden, vaak mooi maar soms ook met veel razende (vracht)auto’s zo’n 10 meter van je vandaan met 80 km/u. Wel veilig. Op bepaalde plaatsen heb je wel twee fietsbruggen vlak bij elkaar, en dat is om de omrijfactor zo klein mogelijk te houden.
      In Utrecht, ja dat is een ander paar mouwen, het is er veeeel drukker met fietsers dan in Gent. Veel kleine kinderen en ouderen en veel bakfietsen. Maar wat zeggen woorden ik kon het zelf ook nauwelijks geloven en dat voor iemand die in veel steden heeft gefietst en echte fietssteden zoal Amsterdam en Delft, en ook Gent dus.
      Gent heeft buiten de stadsgrenzen heel veel slechte ( onveilige) fietsverbindingen of net zoals naar Zelzate een stuk goed vrijliggend fietspad ( Evergem- Zelzate) en dan weer het stuk Evergem-Gent op de R4 dat vlak naast voortrazende (vracht) auto’s van 90 km/u ligt zonder vangrails. Je zult die langeafstandsfietsers niet lokken met het azijn van gevaarlijke fietspaden of onduidelijke oversteekplaatsen ( nog zo’n “rand”probleem) of fietspaden gecombineerd met industrieterreinen waar je onder die auto’s moet mengen. Utrecht is daar al veel langer mee bezig en ja afgezien van die uitlaatgassen is het daar duidelijk veiliger. Maar ik moet het niet te hard roepen, want Nederland is weer naar beneden aan het glijden op de lijst van verkeersveilige landen. Helaas wat de fietsers betreft door eenzijdige ongevallen, maar toch.
      Maar ik zou zeggen doe zoals wij ( mijn vrouw en ik) en doe een fietsvakantie in Nederland met bijvoorbeeld “Vrienden op de Fiets” en bezoek eens our great cities: The proof of the pudding is in the eating.

      P.S. O ja als je als automobilist afslaat en je hebt een verkeerslicht met een groene pijl weet je zeker dat de fietsers moeten wachten op het kruisende fietspad. Is het het een groene schijf dan moet je rekening houden met rechtdoorgaand fietsverkeer die je voorrang moet geven. Zo is het tegenwoordig geregeld.

  5. Frans Says:

    Gingen de parkbosbruggen dit allemaal niet oplossen?

  6. Thijs Says:

    Aangezien ik zelf werkzaam ben op het Technologiepark passeer ik hier regelmatig. Doordat er rechts van het fietspad een voldoende lange oprit is, hebben de automobilisten voldoende tijd om fietsers te laten passeren zonder helemaal te moeten stoppen.

    Alhoewel het bij een eerste lezing wat ongemakkelijk aanvoelt, vind ik na veelvuldig gebruik dit nog een van de beste manieren om het inherente conflict tussen fietser en automobilist het hoofd te bieden.

  7. Pieter Says:

    https://wegenenverkeer.be/werken/nieuwe-oprit-naar-r4-zwijnaarde

    Normaal verdwijnt deze oprit binnenkort en komt er een nieuwe naar de R4 in de plaats.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: