Beeldverhaal (3): Meulestedebrug

Een berekende wild guess: Meulestedebrug is de méést versleten brug van het land. Dat is reeds lang geweten. De kogel is door de brug: ze wordt vervangen. Niet door één maar door twee bruggen. Maar het brugbeestje is op, helemaal op. Wie had dàt nu verwacht? En dus moet er een oplapbeurt plaats vinden. Een dure oplapbeurt: ééntje met 6 nullen. Dat gebeurt in twee fases. Fase één is voor vele bruggebruikers reeds geen pretje. Wat aangekondigd werd als een voetgangers- en fietsersbrug is in realiteit een voetgangersbrug met stijle trappen met één wielgootje. Bakfietsen, mensen met elektrische rolstoelen, kleine kinderen op de fiets: forget it. Klassieke fietsen zijn er door een fitte medemens goed overheen te duwen. In theorie toch. Want de antisliplaag op de wielgootjes kwam na amper twee dagen al los. Er zijn twee fotoreeksen. 9 november, drie paar dagen voordat de brug dicht ging, en 13 november, dag twee. Vandaag passeerde deze melding:

Subject: Meulestedebrug. Date: Tue, 3 Dec 2019 10:30 From: PL To: gentinfo@stad.gent CC: Fietsersbond Gent <gent@fietsersbond.be>

Geachte, De voetgangersbrug blijft voor problemen zorgen, nu met dat vriesweer zeer gevaarlijk glad. Met de fiets brug naar beneden gaan bijna niet mogelijk. De antislip die in het begin is aangebracht heeft maar één dag standgehouden. Naar wat wij hebben vernomen zijn er al twee mensen gevallen. Met ernstige verwondingen. Voor jonge mensen met kinderen niet of moeilijk toegankelijk, wat dan voor onze oudere Gentenaars. Mogen wij vragen om te kijken om op en afrit van de brug anders te maken.

Met vriendelijke groeten, LP

09nov19, Meulestedekaai
09nov19, Meulestedekaai
09nov19, Meulestedekaai
09nov19, Meulestedekaai
09nov19, Meulestedebrug
09nov19, Meulestedebrug
09nov19, Meulestedebrug
09nov19, Meulestedebrug
09nov19, Meulestedebrug
09nov19, Meulestedebrug
09nov19, Meulestedebrug

Niet enkel de brug is versleten. De Wiedauwkaai kreeg al een oplapbeurt.

09nov19, Wiedauwkaai
09nov19, Wiedauwkaai
09nov19, Wiedauwkaai
09nov19, Wiedauwkaai
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug
13nov19, Meulestedebrug

Beste mensen van de Vlaamse Waterweg, deze brug is een voetgangersbrug. Dit is geen fietsersbrug. Als u het echt méént om fietsverkeer te stimuleren, dan maakt u dat er tegen de volgende werffase een betere brug ligt. Want dit bericht op uw website kan u toch ècht niet menen:

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Beeldverhaal (3): Meulestedebrug”

  1. Het is beter de goot in het midden te doen als er toch geen plek is voor een tweede goot en er is anti-slip aluminiumstrip met ribbels die niet slijt of wegglijdt. Die kun je in de goot bevestigen. Zo’n goot in het midden is beter, want er zijn linkslopers, fietsers die links van hun fiets lopen en rechtslopers, mensen die rechts van hun fiets lopen. Ook is er de mogelijkheid om er borstels in de goot te monteren die remmen de fiets bij het afdalen af en is een extra veiligheid voor fietsers die geen knijpremmen hebben. Mag ik ook wijzen op de slimme truc om de laatste trede te voorzien van een speciale markering op het vlakke gedeelte. Veel mensen zien niet goed dat ze aan het einde van de trap zijn gekomen, dan gaan ze vaak struikelen en/of vallen omdat ze nog een trede verwachten. Sowieso is zo’n brug Darwinistisch, alleen de sterken komen aan de overkant. Daarom dat wij in Nedrland meer inzetten op echte fietsbruggen ( sociaal veiliger) of fietstunnels ( makkelijker te nemen als ze niet te lang zijn).

    1. Beste Etienne, dat uit de hoogte gedoe van “wij nederlanders” begint wat afgezaagd te worden. Ik denk dat iedereen wel weet dat Nederland veel meer uitgeeft aan infrastructuur. Vlamingen hebben dan bijvoorbeeld weer het voordeel dat hoger onderwijs een stuk betaalbaarder is. Misschien vinden wij het concept “studieschuld” niet zo sociaal.

      Ik vraag mij overigens ook af wat alle kritiekasters verwacht hadden. De oever is daar zeer beperkt qua afmetingen, een tijdelijke fietsbrug met hellingen kan je daar vermoedelijk niet eens plaatsen.
      De Waterweg heeft dit ding ook niet zelf ontworpen. Over het algemeen zijn dat standaardoplossingen die gehuurd worden op de markt. Dat de details blijkbaar wat minder zijn, zal wel aan het feit liggen dat men verplicht de goedkoopste moet nemen (overheidsopdrachten).
      We mogen blij zijn dat er een brug IS. Zo’n dingen zijn niet goedkoop en zullen dus zeker een mooi deel uitmaken van dat bedrag met 6 nullen.

      De alternatieve routes is inderdaad vrij lang, maar ik heb al erger meegemaakt over een veel langere periode (wegenwerken met volledige vernieuwing van het rioleringsstelsel). Hier gaat het over een paar weken.
      Blijkbaar zijn we verwend.

      Verder is het precies de schuld van de Waterweg dat de brug versleten is. Ik ben er vrij zeker van dat ze die al jaren terug wilden vervangen, maar dat onze politiekers het budget liever in iets anders staken… denk daar maar eens aan bij de volgende verkiezingen.

      1. Beste Etienne, weet dat we als fietsers met plezier lezen hoe ze het in NL aanpakken. Ik had van uw kant nog nooit een “uit de hoogte-gevoel”. Laat ons aub over de grenzen heen bijleren van elkaars best practices.
        Beste Jan, je zin “Dat de details blijkbaar wat minder zijn, zal wel aan het feit liggen dat men verplicht de goedkoopste moet nemen (overheidsopdrachten).” is zéér uit de hoogte naar fietsers toe. Ik zou eerder zeggen: “De aannemer leverde geen kwaliteit”. De aannemer die bij mij thuis dergelijke kwaliteit levert mag wachten op betaling tot het in orde is. Mag je van dergelijke brug verwachten dat er mensen vallen? En praat eens met de mensen met kleine kinderen op de fiets. Je laatste alinea is de enige “verdediging” die er ècht toe doet. Ook op politiek vlak kunnen we wat van Nederland leren 🙂 (en alwéér: niet àlles). Het blijft me verbazen hoe de Vlaamse mobiliteitsambtenaren nooit / nooit in het openbaar klagen over het gebrek aan middelen, of over de obstructies vanuit Brussel. Of heb ik iets gemist?

        1. Yves, met alle respect, maar als Etienne begint over een “slimme truc om de laatste trede te voorzien van een speciale markering” en duidelijk te zien is op de foto’s dat die markering er IS, dan is duidelijk voor mij dat hij daar niet gaan kijken is en ook uw artikel niet deftig gelezen heeft.

          Voor alle duidelijkheid, ik vind dit een zeer interessante blog en ben voorstander van kritische opmerkingen, maar enkel als je er iets mee kan doen. Van zeuren en zagen worden we enkel zuurpruimen.

          De wet op overheidsopdrachten is gewoon de realiteit is geeft veel problemen, ook voor andere weggebruikers (ga anders eens bij De Lijn of NMBS informeren). In Duitsland is dat bv veel beter geregeld, maar dat is een nutteloze opmerking. Daar zijn wij Belgen niet veel mee.

          Uw laatste opmerkingen is heel eenvoudig: dat is niet toegelaten. Wie het wel doet, wordt door de politiek op de vingers getikt en bij een volgende keer buitengewerkt. (En dat is geen grapje.)

          1. Normaal reageer ik niet op een ad hominem Jan. En je zit er op een heleboel vlakken naast. Ik hou van deze blog omdat ik een sterke band met Gent heb en meer zeg ik niet. Maar mijn opmerking over die trede moet je nog eens lezen, die ( liefst fluorescerend mintgroene) markering moet ook op het horizontale gedeelte zitten ( minimaal 6 cm breed en stroef) , dus niet alleen op de voorkant. Dit kun je het beste ook voor de bovenste trede toepassen. Je ziet op de foto dat het kleine horizontale streepje al aan het wegslijten is. Trouwens je moet wel beseffen dat er soms extra foto’s bijgeplaatst worden in de loop van de tijd dus een reactie kan na een tijdje achterhaald lijken. Er struikelen een heleboel mensen op die laatste treden en daarna, en zeker als het donker of schemerig is. Bij ons wordt het o.a. ook in gebouwen gebruikt om bij brand ervoor te zorgen dat vluchtende mensen onderaan een trap niet vallen en vertrappeld worden. En ja wij hebben hier ook van die noodvoorzieningen gehad en die aanbevelingen zijn toen wel meegenomen. Het is een kwestie van dat als er veel mensen reageren er iets verandert en als je concreet iets zegt dat de tegenpartij kent van de Arbovoorschriften ( in België de ARAB) en dat ze weten dat ze aansprakelijk worden gesteld bij ongevallen helpt ook. Je moet ze een wortel voorhouden en geen zuurpruim :-).

  2. Ja ’t is wat die brug, een cyclocross waardig zeker en vast. Net als Jan hierboven denk ik echter niet dat er heel veel alternatieven waren voor deze werf, die al bij al vrij kort van duur is. Hopelijk leren ze er wel voldoende uit voor toekomstige werken aan Meulestee-brug.

    De alternatieve route is inderdaad een (beperkte) omweg maar vooral ook door wegen- en appartementsbouwwerken een cyclo-cross parcours aan de kant van de Muide. Wat me echter het meeste stoort hieraan is dat de smalle spoorbrug-wandelpaadjes nu blijkbaar ook door zware motoren worden gebruikt om de Wiedauwkaai-file of de Meulestee-brug af te snijden. Dat lijkt me tegen alle regels uit het verkeerswetboek en die van de hoffelijkheid in te druisen.

    1. Deze morgen was er iemand bezig nieuwe anti-slip-strips te bevestigen in de fietsgoten. In het voorbijklimmen (fiets op de schouder) zag ik dat hij dat met een batterijboor-schroefmachine aan het doen was. ’t zal nu gelijk wel vast zitten dan 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s