Fietssnelrivier

Wie herinnert zich nog hoe de – bij aanvang enthousiasmerende- slogan “Gent Fietsstad” na een paar jaar als een boemerang terugkeerde naar de “werpers” van de Stad Gent. Ok, dat kwam deels ook door onvervulde beloftes om tientallen kilometer fietspad aan te leggen. Schepen Watteeuw noemde het bij zijn aantreden “Gent, Fietsstad in wording”, een terechte correctie. Want er is nog immens veel werk. Hetzelfde effect doet zich momenteel voor met “Fietssnelwegen”. Is het tijd om te corrigeren naar “Fietssnelwegen in wording”? Het is als overheid goed om ambitie te hebben en om die ambitie te communiceren. Het is nodig om communicatie te ontwikkelen om al die twijfelaars coté politiek en coté ambtenarij te overtuigen dat dergelijke ontwikkeling van fietsinfrastuctuur zinvol is. Maar de doorsnee 21e eeuwse mens Europeaan bekijkt het -zeker met dèrgelijke communicatie in kranten- als een product, en verwacht kwaliteit. Een fietssnelweg op een moordstrookje op de Land Van Waaslaan is ongeloofwaardig. De Langerbruggestraat is een immense stap vooruit voor de fietsinfrastructuur in de Gentse haven, maar het begrip “fietssnelweg” maakt er (sommige) fietsers boos. Noem het een F-route. En jawel: alle F-routes die state of the art klaar zijn voor snelle èn minder snelle fietsers kan je een fietssnelweg noemen. Van zodra de F-route tussen Lokeren en Sint-Niklaas of tussen Gent en Deinze afgewerkt is, ja dàn kan je ermee uitpakken. Maar tot zolang… ik zou het niet doen. Ook al is er die andere marketingwijsheid: bad publicity is good publicity.

Wat dan met bestaande paden die deel uitmaken van het F-netwerk? Neem nu de fietspaden langs een paar zuidelijke delen van de R4. Wat als dat pad onder de E17, officiëel onderdeel van de F404 Binnenring, net als vorig jaar eerder een snelrivier blijkt?

14dec19, R4 Binnenring Zwijnaarde
14dec19, R4 Binnenring Zwijnaarde
14dec19, R4 Binnenring Zwijnaarde
14dec19, R4 Binnenring Zwijnaarde

Wordt het hier wachten op een oplossing tot (ten vroegste in 2022) de werken starten aan de Coca-Cola-vrachtwagenweg ernaast? Of toont de Vlaamse administratie dat ze een deftig fietsbeleid aankan?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Fietssnelrivier”

  1. Zoveel regenwater onder zo’n groot “dak”, net zoals onder de helling naar de fietsstallingen van Gent-St-Pieters? Straffe gasten, die ingenieurs.

  2. Bij alle autosnelwegen werd eerst het KB ondertekend door de koning en daarna uitgevoerd. (Ter info, het KB van de E34 Knokke – Zelzate is van de jaren ’80 en ligt er ook nog steeds niet. Wel de N49, die omgebouwd moet worden. Het probleem van meer ambitie dan middelen is dus geen recent fenomeen 🙂

    Ik zie echter op een heel aantal plaatsen nieuwe stukken fietssnelweg verschijnen, dus er wordt aan gewerkt. Geen paniek dus.
    Daarbij, wat is een fietssnelweg? Leuk geïnspireerd op autosnelweg, maar van die laatste is wel wettelijk vastgelegd hoe het er moet uitzien.

    1. De term ‘fietssnelweg’ creëert verwachtingen analoog aan autosnelwegen. Dat is logisch, want de benaming zet daartoe aan. Je verwacht dan voorrang op eventuele kruispunten, die er zo min mogelijk moeten zijn (conflictvrij is hierbij een mooie term), een comfortabele weg – vlak, breed, overzichtelijk -, leesbare routes… en dat over een lange afstand. Het voornaamste probleem is dat de term nu gebruikt wordt als promotie voor wat er vaak (nog) niet is. Als je op moordstrookjes en oneffen betonplaten een blauwe driehoek met Fxx ziet staan, dan heb je het wel gehad. Zonde voor de fietssnelwegen die wel in orde zijn, dat wel.

      1. Dat bedoelde ik inderdaad, de term creëert verwachtingen. Het wordt dus tijd dat men vastlegt wat een “fietssnelweg” is. Dan zal direct duidelijk worden welke fietspaden fietssnelweg zijn en welke het niet zijn of waar verdere ingrepen noodzakelijk zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s