Verse fietspaden (11): Binnenring R4 Merelbeke

Dit is een plannetje van de website “Fietssnelwegen.be”:

Het fietspad op de Binnenring R4 Merelbeke tussen de N444 Hundelgemsesteenweg en de Fraterstraat is zo één van die rotplekken die we afgelopen jaren minstens 10 maal fotografeerden, maar die nooit Fietsbult haalden. Tot onze grote vreugde is de rotzooi uit een ver verleden- een versleten semi-verharding – vervangen door een ècht fietspad uit asfalt. Op de kaart is dat de stippellijn.

21jan20, Binnenring R4 Merelbeke (aansluiting met betonnen pad)
21jan20, Binnenring R4 Merelbeke / eerste verbinding met Ringvaartstraat
21jan20, eerste verbinding met Ringvaartstraat

Het ontwerp lijkt me op het eerste zicht prima. Qua uitvoering merk je dat “onze” aannemers bij fietspaden niet steeds een 10 op 10 halen. Ik geef het een subjectieve 7,5 op 10, maar ben benieuwd hoe de objectieve meetfiets van de Fietsersbond dit werk zou quoteren.

21jan20, Binnenring R4 Merelbeke
21jan20, Binnenring R4 Merelbeke / tweede verbinding met Ringvaartstraat, en met Koningin Fabiolapark
21jan20, Binnenring R4 Merelbeke

Volgens de dame die u in de verte ziet bakfietsen dateert de werf van oktober 2019.

21jan20, (vanuit Fraterstraat) Binnenring R4 Merelbeke / derde verbinding met Ringvaartstraat

Zo zag het er hier vroeger uit: een smal, hobbelige rotzooipadje:

Op de kaart bovenaan zie je het vervolg van dit nieuwe pad: een absurde blauwe streep over de Bergwijkbrug. Deze fietsgevaarlijke brug kan je geen deel van een fietssnelweg noemen.

21jan20, Bergwijkbrug / Fraterstraat

Als alles goed gaat verdwijnt deze gevaarlijke brug later dit jaar, om plaats te maken voor een breder exemplaar. (meer info hier). De omgevingsvergunning hangt uit:

21jan20, Bergwijkbrug / Fraterstraat

Het portaal om de huidige brug te beschermen tegen te hoge vrachtwagens ligt verhakkeld in de berm. Hopelijk passeert er komende maanden niet nògmaals zo’n aandachtige, professionele vrachtwagenchauffeur.

21jan20, Bergwijkbrug / Fraterstraat

In de toekomst zal het fietspad langs deze trage weg doorgetrokken worden tot aan de Gontrode Heirweg (waarover morgen meer):

21jan20

Aanvulling: het blijkt een werf van de provincie Oost-Vlaanderen te zijn. Realisatietijd: 4 jaar.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

13 gedachten over “Verse fietspaden (11): Binnenring R4 Merelbeke”

  1. Ola, dat is eens heel goed nieuws voor mij! Dit is een deel van mijn ideale dagelijkse pendelfietsroute (Melle – Gent-St-Pieters). Maar dus door zijn ondergrond alleen in het droge deel van de zomer. De andere perioden rijden we een andere minder aangename route tussen de auto’s. Maar dus binnen afzienbare tijd wordt dit mijn vaste route. Leuk, leuk….

  2. Bijzonder aan de nieuwe brug is dat ze volledig betaald zal worden met geld uit de fietspadenpot (zie website gemeente Merelbeke: “De gemeente deed daarom mee aan een Europese oproep voor fietsersbruggen en haalde een slordige 736.000 euro binnen om het fietsgedeelte van de brug deels te kunnen financieren. Daarnaast kan de gemeente rekenen op een subsidie van 100% van de provincie Oost-Vlaanderen voor de fietsinfrastructuur. Hierdoor kost het de gemeente (volgens de huidige raming) dan ook geen enkele euro om de brug te laten bouwen.”
    Een brug met 3 rijstroken die vlotte doorstroming moet garanderen, betalen met middelen voor fietsinfrastructuur…

      1. De communicatie op de website is duidelijk ongelukkig, vandaar de interpretatie alsof de hele brug betaald zou worden met fietspadenpot… De ppt van het infomoment is duidelijker.
        In elk geval een grote verbetering voor fietsers.

    1. De verdeling van de middelen zie je hier: https://euprojecten.oost-vlaanderen.be/nl/zoek-een-europees-project/fietsoversteek-ringvaart-en-r4-merelbeke-160/. Totale kostprijs: een kleine 1,85 miljoen Euro. Er is dus ook 829.000€ vanuit Vlaanderen. Als dat net als het Europees geld ook uit de fietspot komt is er inderdaad iets mis met het Fietsfonds. In ieder geval: het kruispunt met de Guldensporenlaan stond in 2018 op verschillende lijsten van aan te pakken kruispunten.

          1. Goed punt maar het tweerichtingfietspad in de fraterstraat vind ik eerlijk gezegd veel te smal. Nu moet je de fraterstraat ook nog eens onnodig oversteken als je van het fietspad langs de r4 komt. En weer terug een oversteek als je richting gavere wil fietsen langs de Schelde.

            Dubbelrichtingfietspaden direct langs een weg zijn eigenlijk nooit een goed idee. Zeker niet bij drukke wegen of binnen de bebouwde kom.

  3. Op dat ‘fietspad’ aan de binnenring heb ik enkele jaren geleden nog een wiel echt stukgereden in één van de vele putten. Blij dit te lezen, want sindsdien heb ik die route altijd vermeden. De trage weg in de andere richting – de Verbrande Heiwegel – heb ik in het verleden nog verkend met de fiets. De conclusie was dat er met een terreinfiets misschien wel door te komen was, mits gebruik van kniehoge laarzen op dat moment. Dat hier op termijn een degelijk fietspad komt, is ook goed nieuws, want als route is het veel aangenamer dan die complexe, drukke route aan de overkant. Aan de twee tankstations daar moet je ogen in je achterhoofd hebben.
    De Fraterstraat op zich laat ook veel te wensen over (gevaarlijk, te smal, oneffen dubbelrichtingsfietspad), maar is verhoudingsgewijs nog te doen.

  4. Goed dat het een degelijk fietsbare ondergrond heeft gekregen.

    Ik begrijp dat gele paaltjes & een middenlijn voor & na de middenberm de zichtbaarheid ervan verhogen zodat er minder kans is op eenzijdige fietsongevallen.
    Maar met welk doel precies werden die paaltjes & belijning geplaatst?
    Zodat het rechterwiel van autoverkeer even in de berm moet, zoals de bandensporen tonen op de foto’s?
    Zodat fietsers even niet meer naast mekaar kunnen fietsen?
    Zodat fietsers even niet meer kunnen inhalen (volle witte lijn)?

    Ik probeer dus te begrijpen op basis waarvan de wegbeheerder heeft beslist dat paaltjes & belijning het daar beter zou kunnen maken voor fietsers.
    Maar ik zie niet direct een reden.

    1. Helaas leven we in een maatschappij waar men denkt dat een breed fietspad moet afgezet worden met een paaltje om misbruik door autobestuurders te verhinderen.
      Helaas heb ik ook foto’s die bewijzen dat dergelijke paaltjes noodzakelijk zijn…

      1. De bandensporen op de foto’s van dit nieuwe brede fietspad tonen dat deze paaltjes niet verhinderen dat er autoverkeer langs de paaltjes kan passeren.

        Dus welk doel wou de wegbeheerder dan wel bereiken door paaltjes op het fietspad te plaatsen?

        1. Bandensporen? Die groefjes naast het pad? Waarom zou dat autoverkeer zijn. Het is een gloednieuw fietspad. M.a.w. men zal er nog maar recent gepasseerd zijn werfvoertuigen : machines om asfalt te gieten, boordstenen aan te voeren, verlichtingspalen aan voeren en installeren, camionette bv. om de paaltjes aan te voeren?, kleine kraantjes?, tractor om wat bij te snoeien, voertuig om te verven, etc. je verzint het maar: de arbeiders hebben dat niet allemaal in hun rugzak of kruiwagen aangevoerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s