De nederdaling

Gelijk welke werf blijft een spannend verhaal. Zowel wegenwerkers als torenbouwers zijn familie van de tovenaars. Ok, zij voeren uit wat anderen ontworpen hebben. Als het goed is werken ze samen. Dat wil ook zeggen: corrigeren ze elkaar. Ook niet altijd simpel. Vorige week nog hoorde ik het verhaal waar de aannemer de fundering herberekende, en de ontwerpers corrigeerden. De moeilijkheid is dan: wie zal de meerkost dragen? Hier koos de aannemer om de factuur naar de bouwheer te sturen. De toekomstige bewoners moeten het dan maar “regelen” met de ontwerper. Bouwen is een spannend verhaal.

10mei19, Sint-Lievenslaan
03jun19, Sint-Lievenslaan
12jul19, Sint-Lievenslaan
05aug19, Sint-Lievenslaan
05sep19, Sint-Lievenslaan
02okt19, Sint-Lievenslaan
05nov19, Sint-Lievenslaan
11dec19, Sint-Lievenslaan
13jan20, Sint-Lievenslaan

Een werf zoals de onderdoorgang van de Sint-Lievenspoort lijkt me ook een spannend verhaal. Het wordt in Gent de eerste onderdoorgang van deze breedte. (Ben je niet van Gent, en ken je andere onderdoorgangen niet? Hier kom je de meeste tegen, de onderdoorgangen onder de Kemelbrug en Brusselsesteenweg komen er niet in voor) De technieken zijn dus -minstens voor een deel- anders dan bij de vorige onderdoorgangen. Ik ben benieuwd hoe deze onderdoorgang zal klinken. Zullen de panelen na verloop van tijd loskomen, en een eigen soundtrack vormen? Als ik deze uitvoering bekijk – met grotere en zwaardere vloerpanelen- dan zou het wel eens een onderdoorgang zonder soundtrack kunnen worden. Voor fietsers speelt dat geen rol, voor sommige omwonenden wel.

01feb20, Sint-Lievenslaan

Het is voor ons ook altijd afwachten hoe correct de hoofdzaken – zoals de hellingsgraad, de draaicirkels of de kwaliteit van het wegdek- ontworpen en uitgevoerd worden. Zo voelt het beton van de helling vanuit het Bijgaardenpark naar de bejubelde nieuwe Dampoorttunnel niet als een vlakke helling: te veel bobbelgevoel van betonplaat naar betonplaat. Over de hellingsgraad van deze onderdoorgang maak ik me geen zorgen, die zal ok zijn. Sinds vrijdagnacht kunnen we ons een ècht beeld vormen van de nederdaling:

01feb20, Sint-Lievenslaan
01feb20, Sint-Lievenslaan

01feb20, Sint-Lievenslaan
01feb20, Sint-Lievenslaan
01feb20, Sint-Lievenslaan
01feb20, vanuit Sint-Lievenslaan, onder B401

Fietsersbond Gent heeft de afgelopen decennia verschillende keren actie gevoerd om deze “rattenval voor fietsers” veiliger te maken. Nog eens herhalen: deze stadspoort werd in de jaren 60 – op vraag van de stad- een autoinjectienaald. Het autoverkeer kreeg hier drie niveaus. Voetgangers en fietsers kregen een restfractie. De meest ultieme stadsmuur, met doden en gewonden. Gelukkig evolueren de inzichten. De stad wenst nu de B401 af te schaffen. Dat zal niet voor morgen zijn. Zo’n onderdoorgang is een noodzakelijke tussenstap om fiets- en voetgangersverkeer te ondersteunen / stimuleren.

23jan20, Sint-Lievenspoort

De opening van de onderdoorgang ergens in de lente zal vele harten sneller doen slaan. Ditmaal van vreugde in plaats van doodsangst. Dank bij voorbaat voor de inspanningen bij de vele administraties: Agentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg, Stad Gent, … wie nog?? De aannemers zullen een mooi project in hun portfolio hebben. En zoals we donderdag hier schreven: het werk aan de Sint-Lievenspoort is nog niet af.

Tot slot: beste aannemer, let u er aub op dat fietsers die van de Heuvelpoort komen overal door kunnen?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s