Afstappen (4)

Het bordje “fietsers afstappen” heeft volgens mij geen enkele juridische waarde, behalve voor de verzekeringsmaatschappijen van aannemers. Waarom anders zouden ze dergelijk bordje plaatsen? Of ben ik fout? Ik vind het bord niet bij Veilig Verkeer.be. Je vind het wèl te koop als blauw onderbord: bijvoorbeeld hier en hier. Maar ik kan me uiteraard vergissen. Sommigen onder u kennen het verkeersreglement beter dan sommige politiemensen. Dus laat u horen: wat is de waarde van onderstaande oranje borden? En wat is hun waarde als blauw onderbord?
01feb20, Stropkaai
01feb20, Stropkaai

We hebben hier al vaker geschreven dat we geen voorstander zijn van Fietsers Afstappen-bordjes. Fietsers stapvoets lijkt ons als advies beter. En vooral geloofwaardiger. Want hoe geloofwaardig is een adviserend bord dat op zondag nergens voor dient?

01feb20, Stropkaai

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

8 gedachten over “Afstappen (4)”

  1. Geen enkele juridische waarde, bijgevolg ook niet voor verzekeringen.

    Combinatie van dat bord met C3 uitgezonderd plaatselijk verkeer (dwz fietsers toegelaten) en nogmaals een uitzondering dmv wit onderbord op de C3, is volledig lachwekkend en illustreert dat wie dit laat plaatsen, O,O verkeerskennis heeft.

    Bord is zelfs verboden, want geeft een aanwijzing waarvoor er een verkeersteken bestaat in wegcode:
    C11 verboden voor bestuurders rijwielen
    Bijgevolg moet dàt bord ook gebruikt worden (Art 1.1 MB 11/10/1976) om die aanwijzing te geven
    https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/852-art1

  2. Ik denk dat ze ooit die borden hebben geplaatst met goede bedoelingen. Een fietser maakt meer snelheid dan een voetganger en als er dan op de werf iets gebeurt (bv. een noodsituatie) dan kan je als stapvoetse fietser of als voetganger sneller stoppen of ontwijken. De werf kan een gevaarlijke plaats zijn met heffende kranen, camions die aanrijden en lossen, verzakkende grond, etc … Dat is natuurlijk een theorie. Ik denk ook wanneer je fietst en er gebeurt iets op de werf dat je er sneller vandoor kunt.
    Op zondag of dagen wanneer er op de werf niets gebeurt blijven die borden natuurlijk staan, daar denkt niet echt iemand aan om die te verwijderen. Het is gemakkelijker om die niet opzij te zetten, zo zijn ze zeker dat op maandag de adviserende borden er nog staan.
    Dus eigenlijk mag je zelf redeneren, gezien de borden adviserend zijn en geen wettelijke waarde hebben, dat wanneer de werf gesloten is, je er lekker op los fietst.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s