Verse fietspaden (12): Makelaarspark

Een paar maanden geleden stonden er op het einde van de Muidepoort aankondigingsborden voor een nieuw parkje, het Makelaarspark. Daarop stond ook het woord fiets. Dus dacht ik dat er langs daar een fietsverbinding op komst was om Mariakerke en Wondelgem -eindelijk- een fietslink te geven met de Gentse haven kant Oostakker. Fout gedacht…

Het fietspad ligt er sinds kort, startend op de vreselijke -helaas nog steeds?- beschermde kasseien van de Terneuzenlaan.

06feb20, Terneuzenlaan
06feb20, Makelaarspark
06feb20, Makelaarspark / Terneuzenlaan
06feb20, Makelaarspark
06feb20, Makelaarspark

Het park komt uit in de Makelaarsstraat.

06feb20, Makelaarspark / Makelaarsstraat

Teleurstelling! Het pad loopt niet door tot aan de Muidepoort:

06feb20, Makelaarspark

Dat wordt een wandelpad. Oei, wat heb ik gemist? De stad heeft toch de ambitie om hier een hoofdfietsas te creëren? Dit is de ambitie van de stad tot 2030, het Stadsregionaal Fietsnetwerk:

De ambitie is duidelijk leesbaar:

Maar op het ontwerpvoorstel van het park (hier te zien) staat inderdaad slechts een fietspad van Terneuzenlaan naar Makelaarsstraat.

De kaart op OpenStreetMap brengt raad. Een kort fietspad tussen Terneuzenlaan en Makelaarsstraat opent de mogelijkheid voor een fietsroute Koopvaardijlaan (Houtdok) – Roerstraat – Loodsenstraat – Makelaarsstraat – Makelaarspark – Terneuzenlaan. Dat creëert een fietsverbinding van Wondelgem naar Dampoort. Dat lijkt me een goed idee.

De kaart leert ook dat het bouwproject Kobenhavn niet àlle grond heeft. Tussen dat bouwproject en de spoorlijn naar Eeklo zie je nog een grondstrook waar een fietspad op past. Het is vermoedelijk wachten op de (trage) afwerking van dit woningbouwproject. De projectontwikkelaars doen trouwens -zoals overal te lande- alsof de buurt van hen is:

06feb20, Terneuzenlaan
06feb20, Kopenhagenstraat & Oslostraat

Of laten de nutsmaatschappijen hier een modderige steek vallen? Het is een steek die er al zéér lang ligt.

14dec19, Terneuzenlaan
14dec19, Kopenhagenstraat – Oslostraat
14dec19, Oslostraat

Ooit zou ik graag de objectieve geschiedenis van de “making of” van dit stadsdeel willen lezen…

Afronden met nog een positief nieuwtje: er hangt een omgevingsvergunning uit voor de aanleg van “aansluiting fietspaden van de Wiedauwkaaispoortbrug op de Terneuzenlaan”.

06feb20, Terneuzenlaan

————————————————————–Info via een facebookgroep : “Zo complex is het nu ook weer niet. Het nieuwe fietspad doorheen het Makelaarspark is een lokale verbinding. Ze creëert ook een mogelijke doorsteek van de spoorwegbrug naar het Houtdok en de Dampoort, maar dat is niet de primaire bedoeling. Belangrijkste is dat er – hopelijk binnenkort – wordt gestart met de aanleg van een fietspad aan de andere kant van de spoorweg. Tussen de sporen en de projectontwikkeling van Cores. Het is de ontwikkelaar die dit fietspad realiseert zoals voorzien in zijn verkavelingsvergunning.”

“Die bouwvergunning van de Stad Gent gaat over dit stukje van de Voorhavenlaan en voorziet in een betonnen aanleg tussen het nieuwe fietspad van het Makelaarspark en de aansluitende fietspaden van de spoorwegbrug en Terneuzenlaan:

Daarop zie je ook al meteen het toekomstige Cores-fietspad.”

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Verse fietspaden (12): Makelaarspark”

  1. Ja ik schrok ook toen ik het nieuwe fietspad ging verkennen en vaststelde dat het gewoon een bocht was. Die aankondiging voor de werken aan de spoorbrug vind ik trouwens erg ironisch, die paadjes aan de spoorbrug zijn immers wandelpaden, er staan duidelijke verbodsborden, die uiteraard zo consequent genegeerd worden dat zelfs het gemeentebestuur ze in hoofde al geschrapt heeft. Minder lachwekkend waren de motards die tijdens de werken aan de Meulestedebrug deze paadjes ook begonnen te gebruiken.

    De vertragingen aan de bouwprojecten, en de verminkingen aan de wegen, zouden te maken hebben met conflicten tussen verschillende (onder)aannemers. Althans, dat wordt in de buurt gezegd.

    1. Niet alleen het gemeentebestuur: terwijl de Meulestedebrug afgesloten was, liep de officiële omleiding van De Vlaamse Waterweg (voor zover ik weet ook de beheerder van deze brug) ook langs hier.

  2. Mijn interpretatie van het Stadsregionaal Fietsnetwerk was altijd dat de verlenging van het Westerringspoor zou lopen aan de noordkant van de spoorweg – anders moet je in de Muide twee keer de sporen over om verder te fietsen richting Weba en Darsen. Een groter probleem daarvoor dan de buren van København lijkt mij het gebouwtje aan Terneuzenlaan 66: een tractiestation van Infrabel?

  3. “…vreselijke -helaas nog steeds?- beschermde kasseien van de Terneuzenlaan.”. Wat is daar mis mee? Naast die “vreselijke” rijbaan ligt een afgescheiden effen fietspad tot aan de Muidebrug. Er ontbreekt enkel een missing link zoals de fietser op de foto aantoont.

    1. Er ontbreekt enkel een missing link zoals de fietser op de foto aantoont.

      En net dát is er mis mee: de missing link in vreselijk onfietsvriendelijke kasseien

      1. Vreemd. Ik heb nooit last van die ‘vreselijke kasseien’. Ligt het dan aan mijn fiets? Dat is een standaard fiets, wel met vering. Zou het daar aan liggen dat ik geen last heb van fietsonvriendelijke kasseien?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s