Wallebeekmeers

De wondere wereld der administraties maakt dat een fietspad dat in september 2019 – met vertraging- klaar was, pas in januari 2020 officieel een naam krijgt èn straatverlichting. Een stadsadministratie is een moloch, groter en complexer dan we kunnen bevatten, vandaar… . Een beetje zoals Google, dat er niet in slaagt om nieuwe wegen of paden op hun kaarten up to date te houden. Het is dan ook mooi om zien dat een open platform als OpenStreetMap de Wallebeekmeers nu reeds op de kaart heeft: kijk hier. Bij Google Maps is dat noppes. De naam Wallebeekmeers werd op 20 januari in de Gentse gemeenteraad definitief goedgekeurd. En kijk: de straatverlichting die half november in de gemeenteraad aangekocht werd (lees: de aankoop werd er goedgekeurd) is nu reeds geplaats. Naar stadsnormen is dat lekker snel. Vraag is of deze montage afgerond is, of halfweg.

Het was Anton Straetmans die eergisteren, 10 februari, een foto van de brandende lampjes op de Fietsbult-Facebook dropte (waarvoor dank!). Vanavond gingen we in die buurt op ziekenbezoek. Mits een klein ommetje konden we het vloerlicht zelf zien.

12feb20, Wallebeekmeers

De context, uit een krantenartikel uit november: Het nieuwe fietspad loopt langs de grens van de Bourgoyen-Ossemeersen, een natuurgebied waar veel vogels overwinteren. Aan de ene zijde zorgt de R4 al voor veel geluids- en lichthinder. Om te voorkomen dat het nieuwe fietspad extra lichtvervuiling oplevert, besloot het stadsbestuur te investeren in speciale ledverlichting. Het schepencollege bestelde deze week 123 armaturen met ledlampen die zonder kabels kunnen worden geïnstalleerd en werken op zonne-energie. “Het gaat veeleer om het geleiden van de fietsers dan het verlichten van het hele pad”, zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit. “Dit is de minst schadelijke vorm van verlichting voor de lokale fauna en flora.” En dit was ons verslag in september.

Op dit ogenblik zijn er rondom het betonnen fietspad drie verschillende methodes: een strook met fluobanden op de zijkanten, stroken mèt vloerlichtjes, stroken zonder iets. Ik vermoed dat de plaatsing / de werf nog niet rond is, klopt?

De strook startend aan de Mahatma Gandhistraat heeft fluobanden:

12feb20, Wallebeekmeers

In het donker heeft dat best effect:

12feb20, Wallebeekmeers

Dit is het andere uiterste deel van Wallebeekmeers, het asfalten fietspad kant Brugsesteenweg: old school lichtarmaturen.

12feb20, Wallebeekmeers

Het nivoverschil aan de eerste houten brug blijft verrassen. Het is wachten op mensen die hier vallen. Ik ben ook benieuwd hoelang die old school bruggen zullen meegaan.

12feb20, Wallebeekmeers

Ikzelf had het in het donker bijna zitten tegen de paaltjes, die ik in het doorgaan zéér bewust gefotografeerd had:

12feb20, Wallebeekmeers

Overdag werkt dit goed, in de huidige nachtelijke situatie is het onvoldoende. Ik begrijp dat het omwille van het compromis met de beheerders van de Bourgoyen nodig is om te experimenteren. Het zou goed zijn om dergelijk experiment te laten beoordelen door ongeinformeerde fietsers, dus niet door fietsers die er dagdagelijks passeren en de gevaren en de bochten kennen. (of door mensen die deze Fietsbult lezen 🙂 )

Ogen hebben tijd nodig om zich aan te passen aan andere lichtintensiteiten. Op dit pad ga je van old school straatlicht naar geen licht, naar vloerlichtjes, naar een zeik licht van het sportveld, naar vloerlichtjes, naar geen licht, naar fluo, naar old school straatlicht. Het contrast met het sportlicht is immens:

12feb20, Wallebeekmeers

Dit zijn de vloerlichtjes:

12feb20, Wallebeekmeers
12feb20, Wallebeekmeers
12feb20, Wallebeekmeers

De zone aan het sportveld en aan de bocht naar de middelste brug heeft – tot nu toe?– geen voetlichtjes. De zone aan de bocht zonder lichtjes voelde scary: uitkijken is de boodschap. De zones met de lichtjes werkten:

12feb20, Wallebeekmeers

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Wallebeekmeers”

  1. Beste,
    Dag Yves,

    Ik zou graag een klacht indienen tegen de aanleg van de Steendam. Het is elke dag opnieuw een helse tocht door die straat die maar net breed genoeg is om 2 bussen te laten kruisen, laat staan de fietsers die erdoor moeten (ikzelf minstens 2x per dag).
    En bij regenweer zoals deze morgen is dit echt een ware verschrikking!

    Er bestaan ongetwijfeld alternatieven om die straat en Sint-Jacobs te vermijden maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat wij fietsers omwegen moeten beginnen maken om bussen en andere voertuigen te bevoorrechten?

    Alvast bedankt voor uw reactie!

    Els Casteels

    1. Dag Els, het leest alsof je je daar in de verdrukking voelt. De Steendam is in de praktijk inderdaad een straat voor assertieve fietsers. De hyperbelangrijke buslijn 3 is één van de ruggegraten van het Gentse OV. Hopelijk zorgt de heraanleg van Nieuwpoort voor een fietsvriendelijk alternatief. Een klacht tegen de aanleg lijkt me zinloos (ze werd trouwens vlak na de heraanleg deels verbreed). Maar misschien heb je zéér concrete klachten, waar Gent Info (en wij) mee verder kunnen? Feit is dat de Lijn afgelopen decennia vaak koos voor iets bredere voertuigen…

  2. Die vloerlichtjes zijn prima! Gelukkig dat dit fietspad allesbehalve kaarsrecht is, anders zou een verstrooide sportvlieger er ’s nachts wel eens kunnen op landen. 🙂

  3. Waar gebeurd, in oktober. Ik was op een avond daar in de buurt en besloot eens om te gaan kijken hoe het er in het donker uitzag. Heel erg donker dus. Een eindje het bos in was iemand met een rolstoel op een elektrisch transportkarretje aan een bocht rechtdoor gereden. Met een paar mensen hebben we dat karretje uit de modder mogen halen. Gelukkig was het nog vroeg op de avond zodat er nogal wat mensen passeerden. Het bijkomend licht is dus echt wel de moeite waard.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s