29

Een man van 29 jaar stierf op 2 maart op zijn fiets. Een man van 27 zijn rijbewijs werd ingetrokken voor 15 dagen.

Het gebeurde op 2 maart 2020 diep in de Gentse haven (lees de krant hier). Het is geweten dat de haven nog wegen heeft zonder fietspaden, en dat de evolutie er traag gaat. Zoals zovelen dacht ik eerst dat het ongeval aan Darsen gebeurde, één van de meest verloederde mobiliteitspunten in Gent. Maar een haven is een bizarre plek, waar 2 straten – de Farmanstraat en de Singel elkaar tweemaal dwarsen. Er zijn dus twee kruispunten Farmanstraat / Singel. Dit is de plaats van het ongeval:

Op de plaats van het ongeval is er een degelijk fietspad. Hopelijk gebeurt er een degelijke ongevallenanalyse die verder gaat dan het bepalen van de verantwoordelijkheid. Minstens even belangrijk is om te kijken hoe dergelijk ongeval in de toekomst kan vermeden worden.

Op basis van de krantenartikels en foto’s van Stefaan kunnen we een paar gissingen doen. Ik heb er een paar neergeschreven. En daarna weer geschrapt. Met gissingen krijgen we die man van 29 niet terug. Het enige wat we 100% zeker weten: de vrachtwagen kwam uit de poort van het bedrijf rechts van dit fietspad.

02maa20, Singel

We weten niet in welke richting de fietser reed. Hij was op weg naar zijn werk, dus reed vermoedelijk de haven in. In dat geval reed hij op de “klassieke rijrichting”.

02maa20, Singel

De jongeman van 29 stierf 1 jaar en 9 dagen na het ongeval van Thibault Joncheere op de Kortijksesteenweg.

22feb20, Kortrijksesteenweg

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “29”

  1. Het is een 70%-er …
    1 van de (méér dan) 70% fietsdoden die vallen door het niet naleven van de voorrangsregels.
    In ongeveer de helft van de gevallen -duidelijk niet hier- door de fietser zelf …
    Samen met éénzijdige ongevallen, kan fietsend Vlaanderen door eigen fietsgedrag, dus minstens de helft van de jaarlijkse fietsdoden voorkomen.
    Think about it. De helft !
    Er zitten er nu al een paar op hun achterwiel …

    De andere helft dan …

    Uit Assuralia cijfers, blijkt zo ongeveer een kwart van de bij de verzekering aangegeven verkeersongevallen (BA) tgv niet naleven van de voorrang.
    Dat geeft > 80.000 dergelijk ongevallen per jaar.
    En desondanks nagenoeg totaal gebrek aan handhaving …

    Op de foto genomen langsheen de muur (en op link streetview), zie je ook dat de voorrangssignalisatie op volgende kruispunt niet klopt.
    Dit is een bijkomend, en veel voorkomend probleem.
    Vaak omtrent voorrangssignalisatie tov fietsers.

    Wat je van bovenaf en op streetview ziet, is dat een instulping in de muur wel kan voor één of andere bedrijfseigen reden.
    Maar blijkbaar niet om betere zichtlijnen te creëren bij het uitrijden van het bedrijfsterrein …

    https://goo.gl/maps/DPAKF9W7dPi3VruXA

    1. Zoals je zelf zegt, “duidelijk niet hier”, waarom dat er dan bij betrekken?

      Er sterven jaarlijks duizenden mensen omdat ze roken, hier ook niets mee te maken, misschien ook vermelden?
      Ik ga victim-blamen-maar-net-niet-want-deze-niet, ga ergens anders op uw veel te hoog paard kruipen, hier had een fietser meer dan waarschijnlijk gewoon voorrang en hij is dood gereden.

    2. Wegwanbeheer

      U lijkt te zoeken naar een verklaring voor verkeersonveiligheid.

      Misschien is het dan eenvoudiger door te kijken naar de steden Oslo (Noorwegen) en Helsinki (Finland) waar er in 2019 geen voetgangers & fietsers stierven in het verkeer?

      De modal split van Antwerpen & Gent is qua auto% hoger dan die van Oslo, maar gelijkend aan die van Oslo begin 21ste eeuw. Qua bevolkingsdichtheid lijkt Oslo niet op Antwerpen, maar op Gent (uiteraard met verschil in totaal aantal inwoners).

      Helsinki is qua oppervlakte , bevolkingsdichtheid & bevolkingsgrootte gelijkend op Antwerpen. Maar heeft wel een lager% auto in de modal split.

      http://epomm.eu/tems/result_city.phtml?city=5 (Helsinki)
      http://epomm.eu/tems/result_city.phtml?city=291 (Oslo)
      http://epomm.eu/tems/result_city.phtml?city=159 (Antwerpen)
      http://epomm.eu/tems/result_city.phtml?city=163 (Gent)

      Voor zover ik kan bepalen hanteren Noorwegen & Finland ook dezelfde voorrangsregels als in Vlaanderen en lijkt hun fiets- en voetgangersinrichting niet zo heel anders ontworpen te zijn dan die in Vlaanderen.

      Het is ook niet dat tussen 2001 & 2018 het % in daling van verkeersdoden per miljoen inwoners in Noorwegen (-60,7%) en Finland (-48%) in die periode een hoger % daling was dan in België (-60,3%).
      https://etsc.eu/euroadsafetydata/

      Dus hoe hebben Oslo en Helsinki de laatste jaren dan wel hun aantal verkeersdoden bij voetgangers & fietsers kunnen doen dalen denkt u?

    3. Er is iemand gestorven die de regels naleefde, maar we gaan het vooral hebben over fietsers die regels niet naleven… Hopelijk lezen er geen nabestaanden mee…

Laat een reactie achter op Adriaan Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s