Moscouviaduct

Een mens blijft bijleren: in Moscou lagen ooit (ten tijde van Napoleon) Russische troepen om de Franse koning Lodewijk XVIII te beschermen. Vandaar de naam. Als fietser voelde ik er me zelden beschermd. Moscoubrug (de bijnaam voor het Moscouviaduct) is één van die plekken waar ik me als ervaren, assertieve fietser toch niet 100% veilig voelde. Het is er vaak een auroracecircuit, met een overvloed aan haastige automobilisten, laffe bochten, hellingen, een verraderlijke “drieweegse” en verschillende wegbreedtes. Een plek om te mijden. Een stadsmuur. Voor mij is het één van de mogelijke fietsroutes naar mijn huisartse. Door de combinatie van Moscoubrug en de Vervaenestraat doe ik ze enkel aan om nog eens te kijken hoe erg het er is. Maar kijk! Moscoubrug kreeg vier (4) snelheidsremmers om u tegen te zeggen:

20apr20, Moscouviaduct
20apr20, Moscouviaduct
20apr20, Moscouviaduct
20apr20, Moscouviaduct
20apr20, Moscouviaduct

Hoe ervaart u deze verandering?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

8 gedachten over “Moscouviaduct”

  1. De heel hoge snelheden van voorheen zijn er duidelijk uit. Voelt veel comfortabeler aan om dagelijks al fietsend deze brug te overwinnen. Het is zelfs alsof de brug minder vermoeiend is geworden :-).

  2. Het lijkt me veel gemakkelijker om in elke auto een strenge ISA-variant te plaatsen, in plaats van de belastingbetaler te laten opdraaien voor allerlei snelheidsremmende infrastructuur en flitsapparatuur (dat ook wel geld opbrengt).

  3. Het meeste verkeer heeft duidelijk een lagere snelheid. Ik ervaar de bulten als een grote verbetering! De bulten zijn er net voor de corona-maatregelen gekomen. Hun volle effect in de ochtend en avondspits hebben we nog niet gezien, maar ik ben zeer hoopvol.

  4. Als uit het oogpunt van de automobilist zijnde vind ik dat er wel iets moest aan gedaan worden.

    Nu,3o km is direct wel een hele sterke aanpassing voor ons.

    Dit zou eerder 4o km mogen zijn.
    Maar de vraag is…als wij als automobilist moeten stoppen om het auto verkeer dat van de andere kant komt voor te laten, afhankelijk van de voorrang die staat aangegeven op de verkeersborden,als wij dus moeten stoppen, moeten wij ons altijd op de fietssuggestiestrook zetten om het verkeer zo te laten passeren ja!

    Maar als er dan fietsers uit onze zelfde richting ons willen passeren/ gewoon doorrijden,dan staat de automobilist op dat moment wel in de weg voor de fietsers.
    Dus wat ook weer aanleiding kan geven tot ontevreden fietsers.

    Het is nog even afwachten tot de Corona crisis voorbij is, maar ik ben benieuwd hoe dit zal verlopen als het echt drukker wordt op de brug.

    Mvg Marc Verstraeten

  5. Ik fiets dagelijks over Moscou brug, overigens met een kind van 8 (dat zelf fietst), en heb deze paaltjes al meermaals hartelijk verwenst. Een auto komt u eerst voorbijsteken, om dan pal voor u te gaan remmen, en dat tijdens een lastige klim of de welverdiende afdaling. Zeer gevaarlijk, en als er weer meer verkeer zal zijn, gaan daar hele rijen auto’s staan wachten om tegenliggers voor te laten. Ik hoop dat ze rap weer weg zijn. Vlot verkeer = veilig verkeer.

    Ze zouden beter iets doen aan die gevaarlijke situatie onderaan de viaduct juist voorbij de brug van de E17, waarom ligt er daar onder die brug geen fietspad dat achter de halte naar de Walstraat loopt? Slecht gepland en het wegdek is in erbarmelijke staat. Er zijn daar al veel mensen gevallen.

  6. Het Moscouviaduct maakt ook deel uit van mijn dagelijks woon-werkfietstraject, en ik ervaar deze snelheidsremmers helaas niet als een verbetering. Wat Marc en Giselinde hier al aanhaalden was ook mijn eerste vrees toen ik ze zag aangelegd worden, en die vrees is inderdaad werkelijkheid geworden: de doorsnee automobilist wacht op de fietssuggestiestrook om de tegenliggende door te laten. Je moet dus als fietser regelmatig wachten/afremmen op een plaats waar dat eigenlijk niet zou moeten. Daardoor worden fietsers de dupe van maatregelen die vermoedelijk voor hun veiligheid genomen werden. Ik stel me ook vragen bij de impact op het milieu van auto’s die 4 keer op een afstand van 600 meter moeten remmen en weer optrekken. Ik zag ook een affiche aan een aanpalende woning die geluidsoverlast van de snelheidsremmers aanhaalde.
    Zou een combinatie van fietssuggestiestroken en de verbeterde zone 30-signalisatie die enkele weken voor de aanleg werd aangebracht, eventueel aangevuld met flitscampagnes, geen gelijkaardig effect opgeleverd hebben, maar dan zonder de nadelen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s