Coronatip #2

Het Gentse woon-schoolverkeer op de fiets steeg afgelopen jaren zienderogen, met dank aan het Circulatieplan. Dat blijkt uit de jaarlijkse kinderfietstellingen.

22okt19, Graaf Van Vlaanderenplein

Al die kinderen zitten nu in hun kot. Maandag 18 mei 2020 zouden de scholen weer deels heropenen. Even rekenen: 18 mei, dat is 3 weken van hier. Tot dan is er tijd om -zonder al te veel hinder- te werken aan fietsroutes met intens woon-schoolverkeer.

Er zijn op de Gentse hoofdfietsroutes een paar bulten die nog restanten zijn van de oude normen. Ik verklaar me nader: in de 20e eeuw bestond het woord vlakheidsnorm nog niet. En aannemers maken soms – kuch- “foutjes”. En die -kuch-kuch- “passeerden”, want “herbeginnen” gebeurde in de vorige eeuw zelden, ook nu niet altijd trouwens. Ik maak me geen illusies, de totale vlakheid zullen we nooit bereiken. Maar laat er ons wel naar streven. Niet enkel fietsers zijn vragende partij. Ook voetgangers (vooral bejaarden), skaters, rolstoelgebruikers, kinderwagengebruikers, valiezengebruikers, kortom: àlle wielengebruikers zullen een stad met een intens toegepaste vlakheidsnorm omarmen. Ik kan me vergissen, maar naar mijn aanvoelen is AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) hier verder gevorderd in het aanpassen van de bedrijfscultuur dan de Stad Gent. Ik zie nog steeds boordstenen met zo’n afgekapt neusje in het straatbeeld verschijnen op plaatsen die bedoeld zijn als op- en afrit voor tweewielers. Daarover later nog eens een Fietsbult met beelden… . Maar hier is het resultaat pico bello:

26apr20, Noorderlaan / Mabel Elwespad (Halfwegpark)
26apr20, Noorderlaan / Mabel Elwespad (Halfwegpark)

Terug naar de coronatip #2. Dit zijn twee lokaties waar er nu de mogelijkheid is om de te hoge boordsteen vlak te zetten:

06apr20, Bijlokekaai
06apr20, Bijlokekaai
23apr20, Graaf Van Vlaanderenplein
23apr20, Graaf Van Vlaanderenplein
23apr20, Graaf Van Vlaanderenplein

Het tweerichtingsfietspad is van de generatie van de fietspaden van de Coupure Links. Steeds vaker kan het fietsverkeer hier in de spitsuren drukker zijn dan het autoverkeer. Op termijn dringt een heraanleg zich op, met meer ruimte voor de fietsers:

23apr20, Graaf Van Vlaanderenplein

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Coronatip #2”

  1. Hallo
    Ik vind geen mogelijkheid om in de reactie een foto te plakken.

    Dit is ook de Noorderlaan, waar een fietser overkop zou gaan als hij/zij niet weet wat eraan komt
    [cid:3B429951-9A74-4948-BBC8-F682EB18679D]

    Josiane

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  2. Volgens mij voelt elke Gentenaar die Gent met de fiets frequenteert bij de foto’s van die bulten zijn ingewanden door elkaar klutsen. Ik ken ze in ieder geval héél goed. En zucht eens diep. Hopelijk wordt er iets aan gedaan.

  3. Zo pico is die bello nu ook weer niet. Je moet kunnen oversteken zonder te veel aandacht te moeten besteden aan de vraag of je wel op de oprit aan de overkant terecht komt.

    Het Vademecum fietsvoorzieningen schrijft een minimale bochtstraal van 4 meter aan de binnenkant voor. De oprit aan de kant van het water is, voor zover ik op de luchtfoto kan meten (dat is niet nauwkeurig) ongeveer 2m40 breed. Dat is dus een pak te weinig en ja, daarbij heb ik rekening gehouden met het feit dat de oprit niet aan de rand van het fietspad ligt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s