Blablabla

Soms denk ik over mijn eigen schrijfsels: teveel blablabla. Veel van die nuances en theorietjes die ik typ zijn allang bekend. En vaak beter geschreven, en wetenschappelijk onderbouwd. De verkeersdeskundigen zijn de virologen van de mobiliteit. Ik probeer hen te volgen en te begrijpen. Wat we mankeren is sterk nationaal en stedelijk beleid, dat luistert naar de deskundigen, en waar de toekomst belangrijker is dan ons huidige comfort en luxe. Ik laat de blablabla die ik gisterennacht schreef hieronder cursief staan.

Pas toen ik vannacht véél te laat in bed kroop schoot de essentie door mijn hoofd: bijna was ik omver gereden door een patser. Op een plaats en een situatie die je niet verwacht. Even schetsen: ik fiets vanuit de Potuit de Antwerpsesteenweg op richting Dampoort, en passeer een aantal auto’s. Iets voor de Achterstraat stop ik om over te steken. Ik kijk achterom, zie een paar auto’s passeren, en zie er één vertragen. Dat doet me vermoeden dat hij me zal laten oversteken. Ik kijk richting Dampoort om te zien of het daar vrij is, en hoor een patser hevig optrekken. Ik kijk achterom, grijp mijn camera, en druk af.

12 juli 2020, Antwerpsesteenweg

De patser vond het nodig om de vertragende auto in te halen. De zwarte auto reed toch verder. De patser brulde er voorbij, om zo één plaatsje verder in de rij te staan. Kinderachtig onnozel. Nergens voor nodig. En bovendien: potentieel gevaarlijk.

12 juli 2020, Antwerpsesteenweg

Dergelijke inhaalmaneuvers zijn de laatste maanden overal in Gent te zien. Door jou. Door mij. Door ons allen. Het is goed dat de politie intens focust op dit soort van asociaal rijgedrag. Zoals afgelopen zaterdag (betaalmuur). Uit de reacties op sociale media (bijvoorbeeld hier)concludeer ik dat dit patsergedoe in gans Gent aan de gang is. De controles hierop kunnen niet intens genoeg zijn.

12 juli 2020, Antwerpsesteenweg

Aan mijn raam hangt een Telraam. Dat registreert ook snelheden, met een foutenmarge van 10km/u. In mei reden er bij daglicht (Telraam werkt niet in het donker) 1.212 auto’s zeker sneller dan 60 km/u. (Bij Telraam is dat +70km/u, ik trek er de marge van 10 km/u af) In juni waren er dat 1.949. Dat zijn er gemiddeld 65 per dag, exclusief de groep die hier ’s nachts voorbij racet. Dat is geen blablabla, maar objectieve harde cijfers.

Het is bizar met hoeveel maten en gewichten gevaar gemeten wordt. De auto is een gevaarlijk ding. Dat weten we al decennia. Even handig als een boormachine, maar véél gevaarlijker. Vooral het aspect snelheid maakt het gevaarlijk, zeker in combinatie met mannen aan het stuur. Want ook al is er die bizarre mythe uit de jaren 60 dat vrouwen aan het stuur gevaarlijk zijn, als ik alle dodelijke ongevallen van de laatste 10 jaar voor de geest haal dan zaten er bij minstens 90% daarvan mannen aan het stuur. Het blijft me verbazen dat de -terechte – ernst en doortastendheid waarmee de coronacrisis aangepakt werd nog nooit toegepast werd op het autoverkeer. Het is nochtans simpel: de intelligente snelheidsbegrenzer ISA algemeen invoeren. En dan louter de versie die het “ronduit onmogelijk maakt om sneller te rijden dan toegelaten”. Waarom blijven we een autopark opbouwen met Duitse wagens die qua snelheid gemaakt zijn voor racecircuits en een deeltje van de Duitse autowegen?

Momenteel is er een nieuwe stadspest: de patsers. Patsers zijn de opvolgers van de brommertjes. Je weet wel: véél lawaai, véél opgepoetst metaal, véél stoef, véél hormonen. Patsers zijn blingblingauto’s waarmee je niet eens een wasmachine kan vervoeren, bestuurd door mannen, en vooral te horen, zien en ruiken nà de werkuren. Dat wil zeggen: vooral ’s avonds, ’s nachts en in het weekend. (Het is nu 1 na 1 ’s nachts, en jawel, daar hoor ik weer zo’n knalpotloze patser). Het raampje vooraan hoort obligaat open, zodat de muziek en het horloge duidelijk waarneembaar zijn. Het raampje achteraan is altijd dicht: dat komt omdat maar anderhalf procent passagiers op de achterbank vervoert. Of is het een half procent?

Patsers worden geliëerd aan twee Duitse automerken. Dat is vervelend voor de automobilisten die ook met zo’n Duits snelheidsbeest rijden, en zich wèl aan de snelheidsregels houden. Op de foto zijn er drie op een rij, waaronder één -excuseer me voor het taalgebruik– één zot.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

10 gedachten over “Blablabla”

  1. Het heeft weinig te maken met welke wagens er worden gebouwd.
    Voor elke wagen is er wel een publiek en een plaats waar je hem kan gebruiken.
    Gelukkig maar of we reden allemaal met dezelfde fiets, auto enz.
    Bij elk genre heb je een groep haters en liefhebbers.
    Anti sportwagens.
    Anti SUV.
    Anti bestelwagens.
    Anti vis bokalen genre Kangoo ed. (Die groep bestaat echt)
    Het is diegene die hem bestuurd die het probleem is.
    Als iemand zegt dat een wagen met 300pk in het huidige verkeer overbodig is krijgt men van mij het antwoord dat een wagen met 50pk ook al overbodig is en we allemaal aan een 2pk ‘t je genoeg hebben.
    Mensen moeten leren beseffen dat een blok staal van pakweg een 1300kg een groter moordwapen is dan de echte wapens zelf.
    Er is maar een kleine minderheid die tegenwoordig geconcentreerd op het verkeer hun voertuig bestuurd.
    Onze straat wordt jammer genoeg ook gebruikt als persoonlijk circuit (de dochter mag zelfs niet meer alleen met de fiets) en ik wordt meerdere keren per week wakker van de piepende banden en brullende motoren.
    Het zijn inderdaad zo goed als altijd BMW’s, af en toe een AMG en als bestuurder een bepaalde groep die je tegenwoordig niet meer mag vernoemen.
    Laat ze me jongeren met blijkbaar veel geld en een van nature hoog macho gehalte noemen.
    De opvoeding mag wat verbeteren met meer respect voor elkaar en een wat socialer gedrag.
    Ook de rijopleiding mag dringend opgewaardeerd worden en als laatste de controles met echte boetes in plaats van vermaningen zodat er hopelijk iets aan dit asociaal gedrag verandert.
    Wat ik dan eigenlijk weer betwijfel als ik zie hoe velen een paar honderd euro met een smile betalen.
    Maar laat niemand zich ontmoedigen om verder te blijven fietsen en hou het ook veilig als je de fiets inwisselt voor de wagen.

    1. Ter info, zo’n “2CV” heeft (de “nieuwste” versies) 29pk en weegt 600kg. Een moderne auto (met verstevigingsbalken, airbags,…) weegt een pak meer en zal dus een motor nodig hebben met meer pk om nog deftig te presteren bij een redelijk verbruik.

      Het besluit dat de snelheidsbegrenzer er gaat komen (zie bericht van JanG) is hoopgevend, maar ik wil het eerst zien in de praktijk. De autolobby houdt dit al lang tegen en het zou mij verbazen als ze het nu hebben opgegeven.

      1. Begrijp niet waar je naartoe wilt met uw vergelijking van Pk/gewicht hoor.
        Het is nogal logisch dat hoe groter het te verplaatsen gewicht is daar dan meer kracht nodig voor is.

        Ik heb totaal niks tegen hoge vermogens, er moet enkel verstandig mee worden omgegaan.
        En voor de mensen die er wel iets tegen hebben zeg ik gewoon dat het vermogen van hun eigen wagen al hoger is dan ze nodig hebben.

        Je hebt nu ook nog steeds wagens van minder dan 900kg met 85pk.
        En dat is in principe al meer dan je nodig hebt.
        Waren dat niet de specs van de hothatch eind jaren 80?
        Als ik op een gewone weg het verkeer volg gebruik ik maar 14pk van de 240 volgens de boordcomputer.

        En begrenzers??
        Waarom wil iedereen alles beknotten?
        Leer eens met elkaar leven in plaats van tegen elkaar.

        1. “Ik heb totaal niks tegen hoge vermogens, er moet enkel verstandig mee worden omgegaan.” wedijvert met “Waarom wil iedereen alles beknotten?” als dooddoener van de dag.

        2. Ik gaf maar aan dat uw opmerking “een wagen met 50pk ook al overbodig is” niet volledig klopt.
          Een moderne kleine wagen bv Toyota Aygo, Citroën C1 weegt 890kg. Het klopt dat deze minder dan 900kg weegt, maar dat is dan wel zonder olie, benzine en bestuurder…
          De minst performante uitvoering heeft 54pk, maar als je daar met 4 personen in gaat zitten ga je snel merken dat dat niet zo comfortabel is om mee te rijden in het hedendaagse verkeer en op de autosnelweg al helemaal niet meer. Een gemiddelde gezinswagen heeft echt meer vermogen nodig.
          Auto’s van eind jaren ’80 werden volledig anders gebouwd en waren inderdaad een paar 100kg lichter.
          Ik denk dat je uw boordcomputer eens moet bekijken tijdens het optrekken en op de autosnelweg, maar inderdaad: 240pk is inderdaad teveel (vermoedelijk kan het met de helft).

          Het probleem is dat een auto ontworpen is om op de autosnelweg te rijden aan 120 km/u bij een aanvaardbare geluidsproductie (dus bij voorkeur minder dan 3500rpm) en redelijk verbruik. Zoals je zelf aangeeft heb je dat vermogen niet nodig in de bebouwde kom, laat staan in een zone 30.
          Het is net op deze locaties dat een begrenzer interessant kan zijn.

          Op uw laatste vraag heeft Yves al perfect geantwoord.

          1. Ge moet het mij niet uitleggen hoor hoe de pk gewicht verhouding zit.
            Begrijp het en u volledig.
            Het is voor de mensen die altijd tegen iets zijn en iedereen over dezelfde kam scheren dat ik het zo zeg van die 2pk en dan begrijpen ze het.
            Die spreken meestal niet in termen van pk/kg.
            En het is eigenlijk via het uitlezen van de obd dat ik de instant gebruikte pk’s per as kan zien maar zei voor het gemak de bc omdat niet iedereen dat eerste kent.

            Zal het nog eens proberen uitleggen.
            Voor sommige zijt ge nen onverantwoorde zot als je een wagen van 300pk of meer hebt. (Of als die er zo uit ziet, M pakket, amg pakket, R-line enz.)
            Precies of die dat allemaal continu gebruiken of zelfs maar kunnen gebruiken.
            Tegenwoordig heeft men zelfs met een 3 cil in een gewone auto al 150 tot 190 pk (veel sneller dan de moordwapens van toen genre 205gti 16v) maar dat is dan geen probleem.
            Maar die kan je hier dan ook niet gebruiken en heb je ook niet echt nodig, dat is ook al te veel en daar kan je evengoed den onverantwoorde zot mee uithangen.
            De grootste zot die hier rond rijdt zit trouwens in een Partner.

            Vroeger nochtans jaren uit geweest of naar zee gereden met de 2pk met 4 man er in en heb daar nooit een probleem mee gehad.
            We reden de helft langs binnen en deden er iets langer over dat is waar.

  2. In onze straat woont er ook nog zo’n aandachtshoer bij zijn mama. Ook een Duits merk, in het begin normaal geluid, toen een stuk luider en na de laatste aanpassing nóg luider. Heel leuk als je tijdens een warme zomernacht met je venster open slaapt, en meneerke rond 6u ’s ochtends vertrekt met zijn fossiele rammelbak. Vogels zingen om hun paarkansen te vergroten, maar bij menselijke mannetjes met auto’s is het een ronduit belachelijke techniek, die slechts een bepaald soort marginale vrouwtjes aantrekt 🙂 In Genk is er nu een micro om zulke ouderwetse fossiele rammelbakken op te sporen 🙂 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200714_97166562

  3. Jammer dat we de “ik kan wél nog goed rijden met een glaasje alcohol” , en de “ik kan wél nog goed rijden en telefoneren/appen op hetzelfde moment” groep mensen al niet van ver horen komen aanrijden. Die patserwagens zijn inderdaad een irritante, gevaarlijke en luidruchtige groep, maar in het groter perspectief volgens mij een zeer kleine (maar zeer aanwezige) minderheid. Waar zijn die volledige ongevallenstatistieken als je ze nodig hebt? Als bestuurder van een auto/vrachtwagen heb je een potentieel moordwapen in handen als je er niet verantwoordelijk mee omgaat.

  4. Ik vind het ‘patser’probleem eigenlijk best wel meevallen in Gent hoor, wellicht omdat ik ze meestal gewoon in de file zie staan. Ik rij iedere dag vanuit de stad richting om te werken in naburige gemeenten. En ik kan het aantal suv’s of werfcamionettes die je op plattelandswegeltjes van de weg rijden of agressief in je gat duwen omdat ze nog 5sec moeten achter jou rijden niet meer tellen.
    Meestal rijden mensen wel belefeef, ma tzijn natuurlijk die ene lul per dag die je bijblijft

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s