Werfhygiëne, deel zoveel

Aannemers en wegenwerken… Daar kunnen boeken mee gevuld worden. Je zou veronderstellen dat een aannemer ernaar streeft om het rond de werf zo veilig mogelijk te maken, zowel voor zijn werknemers als voor de weggebruikers die langs of door de werf moeten.

Dat het in de praktijk vaak anders loopt, ervaren we dagelijks.

Via de media hebben we al veel gehoord en gelezen over de werken aan het ‘brokkelviaduct’. Een viaduct betekent dat je er onderdoor kan. Dit ligt in stedelijk gebied, dus lopen er wegen onderdoor. Daar wordt je als weggebruiker geconfronteerd met de werken boven je hoofd en de aannemer moet je er dus veilig onderdoor loodsen. Tot zover de theorie.

Verkeersborden dus.

Is dit een opslagruimte van borden of zijn die echt bedoeld om te volgen? De manier waarop ze er staan, doet het eerste vermoeden. Maar ze staan rechts van de rijweg en zijn duidelijk leesbaar, dus moet je ze volgen.

Emiel Van Swedenlaan, Gentbrugge – 16 juli 2020

Gelukkig is ‘fietsers afstappen’ een bord dat niet in het verkeersreglement voorkomt, dus kunnen we dat negeren. Hier zie ik echt niet wat het nut ervan zou zijn. Let ook op de voorrangsregeling (B21): wie van deze kant komt, heeft voorrang.
Let ook op het bordje voor de voetgangers, uiterst rechts. De aannemer heeft echt zijn best gedaan om die overdekte doorgang zo moeilijk mogelijk bereikbaar te maken. Als afgestapte fietser moet je dan nog met je fiets de stoeprand op en tussen de borden door laveren. Dat doet geen mens.

Dezelfde werf, maar bekeken van de andere kant, geeft een ander beeld.

Emiel Van Swedenlaan, Gentbrugge – 16 juli 2020

Wie van deze kant komt met de auto (of een ander voertuig) en een tegenligger ziet, krijgt een verrassing, want hier staat geen voorrangsregeling (B21)… Gelukkig is de weg zo breed dat je elkaar zonder hinder kan voorbijrijden.

En als je je afvraagt hoe fietsers leren om borden te negeren:

Emiel Van Swedenlaan, Gentbrugge – 16 juli 2020

Een rijweg van het formaat ‘landingsbaan’ en dan ‘fietsers afstappen’. Waarom zou je dat doen? Welk voordeel biedt het?

Aannemers, ze doen maar wat…

Auteur: JanG

kernlid Fietsersbond Gent

3 gedachten over “Werfhygiëne, deel zoveel”

  1. Als die aannemer even slordig is met de herstelling van dit brokkelviaduct gaan de inwoners van Gentbrugge nog veel nare jaren tegemoet…

  2. Ik onthoud de zin: “Gelukkig is ‘fietsers afstappen’ een bord dat niet in het verkeersreglement voorkomt, dus kunnen we dat negeren.” Dat maakt me nu es gelukkig zie. Iets dat we in de coronatijd kunnen negeren.

    1. Op de foto staat ook een werflicht. Vermoedelijk is er soms alternerend verkeer voor de auto’s en hebben de fietsers dan de optie om als voetganger verder te gaan?
      Vermoedelijk zijn het goede bedoelingen, maar het ziet er inderdaad wat verwarrend uit.

      Wat ook wel eens vergeten wordt, die aannemer heeft een signalisatievergunning gekregen… Dus blijkbaar was de stad (verantwoordelijk voor de vergunningen) akkoord met deze opstelling. (Al zag het er op papier misschien mooi uit, af en toe eens een controle doen heeft zo zijn nut.)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s