Leesbaarheid

Als weggebruiker mag je verwachten dat de wegbeheerder zijn best doet om de wegindeling en aanduidingen zo te maken dat je in een oogopslag ziet wat de bedoeling is. Vaak is het druk op de baan en twijfel kan zware gevolgen hebben. Dus moet alles ‘leesbaar’ zijn: duidelijk en ruim op tijd te zien.

Dit is zo te zien een doodgewoon kruispunt met verkeerslichten.

Brusselsesteenweg Gentbrugge, kruising met Braemstraat – 16 juli 2020

Voor de fietser die vanaf Moskou komt, uit de Jules de Saint-Genoisstraat, is het beeld veel minder duidelijk.

Hoek Brusselsesteenweg – Braemstraat, Gentbrugge – 16 juli 2020

Kom je van Melle af en wil je rechtsaf, dan is dat geen probleem. Kom je van de overkant van de Brusselsesteenweg, dan heeft de wegbeheerder hier een heuse chicane voorzien.

Kruispunt Brusselsesteenweg – Braemstraat, Gentbrugge – 16 juli 2020

Is dat een fietspad? Word ik verondersteld rond die paal te draaien en dat eindje rode klinkers te volgen? Of moet ik eerst een eindje over wat voetpad lijkt?

Het gevolg: na enig observeren, zie ik dat elke fietser doet wat het veiligste lijkt: dat fietspad negeren en die 20 m gewoon op de rijweg rijden. Of zou dat de bedoeling geweest zijn?

Auteur: JanG

kernlid Fietsersbond Gent

6 gedachten over “Leesbaarheid”

  1. Dat zijn de nieuwe ronde punten : dat is een paal-rondpunt, wij hebben een boom-rondpunt (veel mooier én duidelijker) 😉

    [cid:78BA16E6-4978-4143-9C57-08DC8C114226-L0-001]

    Josiane

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  2. Het is duidelijk geen fietspad. Volgens het verkeersreglement is iets alleen een fietspad als het aangeduid is met dubbele stippellijn of een of ander blauw bordje.

    Maar de bedoeling van de wegbeheerder was nobel. Wie vanop

    1. …vanuit de zuidwestkant rechtsaf de Braemstraat in wil en over de rode strook rijdt moet niet wachten als het licht rood is. Wie van de overkant komt hoeft de rode strook niet te gebruiken. Je hebt niet veel plaats en de wegbeheerder wou dan ook nog eens fietsers die uit de Jules de Saint-Genoisstraat (verder JDSG) komen en linksaf willen de kans te geven om het kruispunt in twee keer over te steken, wat door de minder assertieve fietser wel gewaardeerd wordt. Het is niet ideaal, maar ik zou geen kritiek geven als ik niet zou kunnen zeggen hoe het beter kan. Een oprit naar de rode strook voor fietsers uit JDSG net voorbij de lichtenpaal, met een bord D7 (begin fietspad) dus.

  3. Er is eigenlijk voor de fietsers die de Brusselse steenweg oversteken een oprit op het fietspad, iets rechts van die paal. Ikzelf heb er maanden over gedaan om te ontdekken dat je eigenlijk langs daar moet oprijden. Enkel jammer dat dit op drukke momenten niet lukt omdat je dan niet doorkan wegens teveel wachtende fietsers aan het rood licht.

    1. Pauline, uit de uitleg van JanFi kan je opmaken dat dit niet ‘moet’, aangezien het wettelijk gezien niet om een fietspad gaat. Dat is trouwens een verschrikkelijk maneuver dat je dwingt sterk te vertragen.
      Je kan dus gerust links van de stoep over de weg rijden. En daar komt ‘leesbaarheid’ dan weer aan bod: indien op dat moment een automobilist naast of achter je rijdt, is de kans groot dat die je erop wijst dat je op het ‘fietspad’ moet. Dergelijke inrichting kan dus aanzetten tot conflicten.

      1. Meer nog, zonder wegmarkeringen of verkeersborden is het stukje in rode klinkers gewoon een deel van het trottoir, en mag een fietser het maar gebruiken tot de leeftijd van 10 jaar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s