Absurde Wijziging Verkeersreglement

Rechtsaf Door Rood, RADR, staat al een tijdje in het Belgisch verkeersreglement. RADR-bordjes vind je ondertussen op heel wat plaatsen. Brussel nam het voortouw; ook in Gent zijn er heel wat te vinden. Alleen op gewestwegen zijn ze opvallend afwezig. Opvallend, want juist grote wegen met fietspaden eigenen zich uitstekend voor RADR. Om te weten waarom gewestwegen geen RADR hebben moeten we over onze landsgrenzen kijken.

27juli2011, 8u13. Goes, Zeeland
27juli2011, 28u13. Goes, Zeeland

België zit in het peloton van landen die RADR voor fietsers invoeren. Nederland heeft het al meer dan 20 jaar, sommige landen zijn zijn er nog over aan het denken.

Een stand van zaken voor Europa voor 2017 is te vinden op onderstaand kaartje, gemaakt door Radkompetenz, een Oostenrijkse denktank over fietsinfrastructuur.

Bron: Radkompetenz

Voor zover ik weet hebben alle landen met groen of geel op de kaart de Conventie van Wenen ondertekend (Nederland heeft een aantal kanttekeningen daarbij, maar die hebben niets met RADR te maken). Die Conventie van Wenen legt een aantal basisprincipes voor het verkeersreglement vast. Dat maakt het gemakkelijker, en dus veiliger, voor weggebruikers in het buitenland. Immers, er kunnen wel details verschillen, maar de grote lijnen blijven gelijk.

14jul19, ergens in Denemarken

Nu is er discussie ontstaan of RADR met een bordje eigenlijk wel mag volgens de Conventie van Wenen. Sommigen zeggen dat de Conventie zegt dat verkeerslichten voorgaan op borden. Dat is niet waar natuurlijk, de Conventie zegt alleen dat verkeerslichten voorgaan op voorrangsborden. Artikel 5, paragraaf 2:Instructions conveyed by traffic light signals shall take precedence over those conveyed by road signs regulating priority, mijn cursivering. Maar goed, de discussie is er. Opmerkelijk: in België staat het RADR-bord bij de voorrangsborden, in Nederland en in Frankrijk (waar ze nota bene hetzelfde bord hebben als hier) niet.

14aug17, 14u52, Rue des Wetz, Dowaai, Frankrijk

Het is instructief om eens te kijken naar een kaart om te zien waar die bedenkingen gemaakt worden.

Nu overdrijft deze kaart het probleem. Het is niet dat iedereen in Vlaanderen last heeft met RADR en de Conventie van Wenen, het is één administratie: AWV. Volgens AWV zijn er dus 180 miljoen Europeanen die in hun thuisland gewoon zijn aan RADR met een bord, die wonen in een land waar iedereen vindt dat RADR met een bord mag van de Conventie van Wenen, maar die in verwarring gebracht worden als ze hier geconfronteerd worden met RADR met een bord.

Enfin, sinds april 2019 is er dus een verkeerslicht dat RADR toestaat. Ondertussen zit deze Fietsbult te wachten op publicatie. Ik had er namelijk graag een fotootje van zo’n verkeerslicht bijgestoken. Alleen: dat lukt niet omdat er gewoon zo geen lichten zijn.
Alhoewel, volgens doorgaans welingelichte bronnen zou er toch eentje gespot zijn in Brugge.

Samenvattend: AWV heeft jarenlang de RADR-boot afgehouden omdat ze dat bordje toch maar niks vonden en eisten dat er een speciaal verkeerslicht voor werd uitgedacht. Nu is dat verkeerslicht er en AWV is al anderhalf jaar heel hard bezig er niets mee te doen. Valt het eigenlijk op dat AWV de afkorting is van de titel van deze bult?

7 gedachten over “Absurde Wijziging Verkeersreglement”

  1. Het RADR bord is echter wel een voorrangsbord:
    – Je moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers
    – Staat opgelijst tussen voorrangsborden in art. 67 wegcode

  2. Er zijn al redelijk wat van die RADR verkeerslichten in het wild hoor (nouja, een tiental kruispunten of zo).
    Geen idee of er al in Gent zijn, maar bijvoorbeeld in Herzele kan je er gaan bezichtigen.

    Los van de discussie vind ik het bord dat men in Nederland gebruikt zeer slecht, dit is namelijk met tekst en dus voor een niet Nederlands sprekende niet duidelijk.
    Met het bordje van Frankrijk en België ben ik overigens ook niet gelukkig aangezien dit de vorm heeft van een B1. Een B1 was het enigste bord met deze vorm (net zoals B5, het stop bord) en dat is speciaal zo gekozen omdat ze dan altijd herkenbaar zijn, zelf indien er sneeuw op hangt.
    Men had bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een F-bord zoals in Nederland, met de tekening van de B22. Dan was direct de discussie verkeerslichten – voorrangsborden ook opgelost.

    1. Dat klopt inderdaad: bij ons is het RADR-bord een voorrangsbord. Fout van mij. Ik had me gebaseerd op het Nederlandse systeem, waar het bord geen voorrangsbord is. Ik vermoed dat dat voor Denemarken ook het geval is (mijn Deens is net niet goed genoeg om het op te zoeken).

    2. Er staat wel degelijk een RADR-verkeerslicht in Gent, namelijk aan het (onlangs vernieuwde) kruispunt van de Zalmstraat met de R40. Wie stadsuitwaarts fietst in de Zalmstraat, mag daar RADR de R40 opfietsen.

  3. Dat nieuwe verkeersborden zó verschillend zijn in Europa is totaal contraproductief. Ondanks mijn kennis van het Frans begrijp ik bijvoorbeeld niet wat het bord “réservé aux cyclistes” in Dowaai betekent. Die stad ligt dan ook in l’Enfer du Nord.
    Nog een geluk dat bij verkeerslichten rood en groen overal dezelfde betekenis hebben…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s