Via Messenger: Een fietsmirakel voor Lourdes en Sint-Bernadette

Wat een heerlijk gevoel is het om over de gloednieuwe Louisa d’Havé brug te fietsen.

22sep20, Louisa d’Havébrug

Voor mij zijn het enkele minuten afgepitst van mijn werk-crèche traject, maar voor de dames en heren van ‘Ledeberg breekt uit’ is het een heuse overwinning na een jarenlange strijd voor een betere fiets- en wandelontsluiting van hun wijk. In 2014 richtten ze nog een tijdelijke veerdienst over de Schelde in om hun eisen kracht bij te zetten, zes jaar later kunnen ze de vruchten van hun protest plukken. Zelf woon ik nog enkele maanden in Gentbrugge. Van alle Gentse randbewoners zijn de Gentbrugse fietsers wellicht het best bediend: via twee fietsbruggen aan het Keizerspark komen ze op de Visserij uit, waar het roodgetinte asfalt hen als een rode loper naar het stadscentrum lokt. Ik herinner me de tijd dat die bruggen er nog niet waren: de verplaatsing van mijn ouderlijk huis in het centrum naar de muziekschool in Gentbrugge was beslist geen pretje. Ervan uitgaand dat de feiten intussen verjaard zijn durf ik zelf toegeven dat er spookrijden op de Keizersbrug aan te pas kwam. Om maar te zeggen: zo’n fietsbrug maakt echt een verschil.

Ik verhuis eind dit jaar echter naar fietswoestijn Oostakker-Lourdes, een buurt waar wat betreft fietsveiligheid nog veel werk aan de winkel is, en waar men nog even verstoken blijft van een wijkmobiliteitsplan dat wel al in Zwijnaarde, Gentbrugge en de Dampoortwijk wordt uitgerold. Bovendien is het ook geen sinecure om je van daaruit naar het stadscentrum te begeven. De aanpalende Sint-Bernadettewijk en de nieuwe woonwijk aan de Hogeweg in Sint-Amandsberg lijden aan hetzelfde euvel: wie naar Gent wil heeft de keuze tussen de chaotische Dampoort en het desolate Darsen, de wirwar van druk bereden autowegen en nauwelijks gebruikte spoorwegen op de weg naar de Weba en het Houtdok. Hoewel schepen Watteeuw liet weten dat er in die zone wegenwerken aankomen waardoor fietsers beter gescheiden zullen worden van het vele vrachtverkeer dat er passeert, ziet het er niet naar uit dat het een aangenaam alternatief voor de Dampoort wordt. Ook de vorig jaar geopende tunnel ten zuiden van de Dampoort biedt weinig soelaas: voor inwoners van Oostakker en het noordelijk deel van Sint-Amandsberg is het niet enkel een omweg, maar ook een hachelijke onderneming met het kruisen van drie steenwegen (van Noord naar Zuid de Antwerpsesteenweg, de Land Van Waaslaan/Victor Braeckmanlaan en de Dendermondsesteenweg).

Oostakker en het noordelijk deel van Sint-Amandsberg kunnen zich dus spiegelen aan het succes van ‘Ledeberg breekt uit’. Alleen is de hindernis voor hen van een andere orde dan de gemakkelijk overbrugbare Schelde. Tussen de Dampoort en het aanlokkelijke nieuwe fietspad aan de Oude Dokken ligt immers een honderden meters brede bundel spoorwegen. Een tunnel of brug halverwege de Dampoort en Darsen is in termen van ontsluiting de beste optie, maar daar is de sporenbundel het breedst. Voor minder dan het budget nodig voor die oversteek kan het stadsbestuur misschien twee fietstunnels of –bruggen overwegen: de eerste van de volkstuintjes aan de Slotenkouter naar de Lübeckstraat, en een tweede van de Serafijnstraat naar de Koopvaardijlaan.

Er zijn de laatste jaren op het gebied van fietsinfrastructuur al veel mirakels verricht. Kunnen we,  met een daadkrachtig stadsbestuur dat zich consequent inzet voor fietsers en voetgangers, ervan uitgaan dat de inwoners van Oostakker en Sint-Amandsberg niet naar de grot van Oostakker-Lourdes moeten om een nieuw fietsmirakel af te smeken?

David De Pue

8 gedachten over “Via Messenger: Een fietsmirakel voor Lourdes en Sint-Bernadette”

  1. Het duurt hier al 4 jaar om simpelweg een bord van fietsstraat te plaatsen aan het grote scholencomplex.
    De zone 30 aan beide lagere scholen zijn ook maar 50m groot dus daar mindert niemand voor.
    Er zal weer een kind moeten doodgereden worden en de nationale televisie halen eer er iets gebeurt.
    De lokale politiekers zorgen vooral voor veilige straten daar waar ze zelf wonen.
    Dus niet te veel hopen en blijven naar de grot gaan.

  2. Woon hier al 33 jaar, akkoord dat de signalisatie en zeker Darsen veel beter kan. Maar ik hoop dat er rekening wordt gehouden met de inwoners en middenstand van de Lourdesstraat. De helft van de Lourdesstraat heeft geen garage. Dus bij een heraanleg van de Lourdesstraat zouden er zeker geen parkeergelegenheid mogen sneuvelen. Dit zo nefast zijn voor de leefbaarheid in de straat. Een compromis tussen veiliger fietsverkeer en zelfde aantal parkeerplaatsen moet mogelijk zijn.

    1. De plannen voor de Lourdesstraat liggen al een vijftal jaar vast. Alternerende parkeerstroken zitten al die tijd al in het ontwerp, dus zullen er sowieso een pak parkeerplaatsen sneuvelen. https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/wegenwerken-jouw-buurt/wegenwerken-oostakker/lourdesstraat-ontwerpfase
      Het overschot aan plaats aan het oude station zal m.i. onderbenut blijven, want de hoofdmoot van de middenstand en garageloze rijwoningen liggen in het deel tussen verkeerslichten en Katoenstraat. Iedereen zal gewoon zijn plekje zoeken in de aanpalende zijstraten (Katoenstraat, Groenvinkstraat, Slotendries,…). Dit gebeurt nu al en eigenlijk zijn deze straten ook al verzadigd.

      Maar ik zie geen compromis. Als ik kijk naar hoe druk het hier in de Lourdesstraat is (24/24 & 7/7, btw) en hoe weinig plaats er nu is voor én fietsers én auto’s én lijnbussen (én nu en dan een zware vracht)… dan vrees ik dat een compromis tussen veilig(er) fietsverkeer en evenveel parkeerplaatsen niet mogelijk was/is. En dan ben ik blij dat de keuze gemaakt is voor een fietspad aan weerszijden. Tegelijkertijd hou ik mijn hart vast voor de impact op de kleine straatjes die nu nog ‘iets’ rustiger zijn en voor de bijkomende conflicten die er ontstaan tussen fietsers en de in- en uitrij bewegingen van auto’s t.h.v. deze straatjes.

      1. Alle fietsinfrastructuur die het nu veiliger maakt en/of nieuwe fietsers aantrekt vormen een deeltje van de toekomst. Die toekomst is een maatschappij met een groter evenwicht tussen auto- en fietsgebruik. Het is niet omdat autogebruik vandaag dominant is dat het overmorgen ook zo zal zijn. Vandaag durft de massa nog niet te fietsen. Die angst overwinnen bereik je alleen door comprosmisloze infrastructuur. Daarnaast zal de mentaliteit èn de financiële situatie van de -30jarigen een rol spelen.

  3. Ik denk dat de oplossing toch echt dichter bij Dampoort of Darsen moet gezocht worden. Die 2 rode pijlen lijken op kaart mee te vallen, maar het spoor ligt daar in ophoging én maaiveld. Een tunnel zou dus zeer lang zijn (denk aan de tram/fietstunnel aan Gent-Sint-Pieters, maar dan smaller en minder druk: sociale veiligheid?) of een brug zou zeer hoog worden (+15m?).
    Geen eenvoudig vraagstuk.

    1. De dag dat het tweerichtingsfietspad Antwerpsesteenweg doorgetrokken wordt tot voorbij de Koopvaardijlaan (verkeerslichten incluis) en tot de fietsstraat Halvemaanstraat staan we voor die kant van Gent al ver. Ik hoop dat dit binnen 3 jaar klaar is. Vanuit de Lourdesstraat verwacht / hoop ik op een state of the art Oost-Westroute tot aan het Westerringspoor, dus dwars door Muide-Meulestede, met veilige verkeerslichten om aan te takken met het Kapitein Zeppospark. Daarna is het tijd voor een dure fijnmazige doorsteek van de sporen. In de eerste schetsen van het nieuwe plan voor de Afrikalaan lees ik de droom van een brug over het rangeerstation, met aansluiting op de Bataviabrug.

  4. Een gedegen analyse, met helaas correcte realiteitszin (mirakel). De doorsteek aan de Serafijnstraat wel kwam al in beeld bij de stad Gent. Meer bepaald In het masterplan Oude Dokken. Daar zit namelijk een as Kraankinderenstraat-Matadibrug(timing 2022)-Serafijnstraat in. Helaas is de Serafijnpiste verlaten wegens technisch moeilijk (210m talud te doorboren) en Infrabel is vaak een stugge partner (zie ook situatie Darsen). Daarom zet de stad nu in op het verhogen van de kwaliteit van de Dampoortas. En dit op korte termijn: in 2021 worden Koopvaardijlaan en Antwerpenplein aangepakt, waarbij tussen Dampoortstraat en Antwerpsesteenweg een tweerichtingsfietspad komt, met lichten op de Koopvaardijlaan en heringericht busstation. Hierdoor wordt de huidige fietsverbinding kwalitatiever en comfortabeler (samen met de voetangersverbinding).
    Links met meer info :
    – Matadibrug https://stad.gent/nl/oude-dokken/mobiliteit-de-oude-dokken/matadibrug
    – Koopvaardijlaan en Antwerpenplein https://wegenenverkeer.be/werken/nieuw-kruispunt-op-dampoort-en-heraanleg-antwerpenplein

  5. Het is niet algemeen gekend, maar er is een onderdoorgang onder de sporen, niet ver van de Spijkstraat. Het is al lang geleden dat ik hem gezien heb –hij ligt op het terrein van de spoorwegen en hij wordt gebruikt als magazijn en is afgesloten met deuren– maar als ik het mij allemaal goed herinner kan je een doorgang maken die uitkomt tussen huisnummers 20 en 22 van de Koopvaardijlaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s