Werfnieuws: Oversteekplaats Antwerpsesteenweg t.h.v. August Van Geertstraat

Het Agentschap Wegen en Verkeer kondigde aan dat ze op de Antwerpsesteenweg een oversteekplaats zou aanleggen tussen de August Van Geertstraat en de Ratelaarsweg. De Ratelaarsweg is een zachte verbinding naar de campus Heiveld van het Sint-Janscollege, die zwaar getroffen is door de werken die momenteel bezig zijn in de Heiveldstraat.

Ook worden in de werfzone verhoogde fietspaden aangelegd langs de Antwerpsesteenweg. Eind 2020 moeten deze werken klaar zijn:

Geplande toestand. © Agentschap Wegen en Verkeer.

De werken worden in twee fases uitgevoerd. Zo kan het verkeer (zowel fietsers als automobilisten) richting Dampoort langs de werf kan blijven passeren. In de andere richting worden fietsers omgeleid via de Antwerpsevoetweg en de Potuitstraat – op papier een logische keuze.

Op een mooie nazomerdag, maandagmiddag, passeerden we langs de werf. Eerste schoonheidsfoutje: het bord dat de omleiding aankondigt, zit verstopt achter een boom. (Ondertussen gemeld.) Eens je het gevonden hebt, is de boodschap wel duidelijk.

Antwerpsevoetweg: op een automobilist die toevallig net uit de andere richting kwam na is daar niets op aan te merken.

Daarna blijft de signalisatie duidelijk, maar we worden getrakteerd op een kasseistrook en daarna zelfs een volledig onverhard pad. Op het moment dat we er passeerden, viel dat goed mee. We hebben echter twee bedenkingen. Ten eerste merkten we geen verlichting op. In deze donkerste periode van het jaar, verwachten we dat dit, in het bijzonder tijdens de schoolspitsuren, tot gevaarlijke situaties kan leiden. Ten tweede vrezen we dat het onverharde deel na een paar dagen aanhoudende regen en druk fietsverkeer vooral aantrekkelijk zal worden voor de betere veldrijder. (Een betere oplossing zien we jammer genoeg ook niet meteen. Misschien kan er wel nog tijdelijke verlichting voorzien worden?)


Potuitstraat, 19 oktober 2020

Over het algemeen zijn we vrij tevreden. AWV komt hier met een waardevol project en voorziet de logische (hoewel niet optimale) omleiding met een bijna perfecte signalisatie. Hopelijk zien we er zo meer!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s