De Toekomst(straat)

Heeft u een uurke? Zit u op uw gemak? Dit wordt namelijk de langste Fietsbult ooit, denk ik. En ik moet er nog aan beginnen.  90 procent van wat u hieronder kan lezen komt niet uit mijn koker, maar uit de kokers van de bewoners van de Toekomststraat, de mooiste straat van Gent. Of toch minstens: de straat met de mooiste straatnaam van Gent. Ik woon er graag.

Hoe lang doe ik dit nu al, Fietsbulten schrijven? Even kijkennnnn…  het begon in  maart 2008 met 4 amateuristische stukjes.  Waarom ook alweer? Oh ja, na een onderhoud op het Stadhuis van Fietsersbondleden met de toenmalige schepen van mobiliteit en haar kabinetard van fietsbeleid. Ik herinner het me nog levendig. Ergens in het gesprek benoemden we een probleem, en hij ontkende dat staalhard. Ik hoor mezelf nog zeggen: “ge wilt toch niet dat we je foto’s moeten sturen om het te bewijzen?” Het is niet prettig om te merken dat er recht in je gezicht gelogen wordt. In zijn termen: ontkend wordt. Vanuit die kwaadheid kwam een blog met foto’s . Deze blog.

Toegegeven, we waren op politiek vlak onervaren. Ik zeker! Ondertussen begrijp ik een béétje (een beetje) van het vaak harde “politieke spel”.  Daarnaast heb ik gezien dat politiek een hondenjob is, en dat -anno 2020- zowel het politieke bedrijf als de ambtenarij vol hard werkende mensen zit. Het verzoenen van honderdduizenden individuele belangen met een algemeen belang is niet simpel, zeker niet in een eeuw waar een razendsnelle technologische evolutie inbeukt op een oncontroleerbare klimaatuitdaging. Dat wist ik  allemaal niet toen ik begin deze eeuw vrijwilliger werd bij Fietsersbond Gent.


De recente geschiedenis van de Toekomsstraat. 

Ik kwam bij de Fietsersbond terecht na jaren frustratie over de groeiende autodruk op de straat waar ik woon, de Toekomststraat. Het verhaal van de bange vader die ik was heb ik op Fietbult vaker verteld, bijvoorbeeld hier. In die jaren trokken we met een groep bezorgde bewoners naar het Stadhuis. Er werd door de schepen geluisterd, maar ook gesust.

We zaten al die jaren niet stil. We organiseerden een paar ludieke acties, zoals twee Mexican Waves:

Er ontstond een traditie van een jaarlijks supergezellig straatfeest, met een optreden van een band met louter Toekomststraatbewoners:

In een poging om de situatie te objectiveren deden we verkeerstellingen en een bevraging:

Uit de bevraging bleek een immens draagvlak voor zone 30:

De straat hing een poos vol met zone-30 pancartes (gekregen van de Stad).

In de zomer van 2008 hingen we (met middelen van Wijk aan Zet) een spandoek boven de straat, met daarop foto’s van nagenoeg alle Toekomststraatkinderen:

De verborgen boodschap hierachter was : achter al deze muren wonen kinderen, die ook naar school gaan, en de straat gebruiken.

De Stad deed afgelopen jaren wel degelijk  x aantal mobiliteitsingrepen, zoals rode fietssuggestiestroken met één asverschuiving, een extra verkeersdrempel, invoeren van zone 30, af en toe een Sammeke, recent nog nieuwe voetpaden en nagelnieuw asfalt met aanpassing van de asverschuiving, bredere gele fietssuggestiestroken en toevoeging van een extra asverschuiving, maar  -ondanks dit alles en het steeds groeiend aantal fietsers- blééf de autodruk hoog. In tijden van GPS is dat het nieuwe normaal. Geen enkele van die maatregelen creëeerde een ingrijpende verandering. Doorgaand autoverkeer is als water. Het zoekt altijd en overal de minste weerstand. En al onze vriendelijke actie’s om snelheid te respecteren, inclusief een brief aan de burgemeester, bereikten in essentie nooit het beoogde doel: een gedragsverandering.

07 oktober 2020, Toekomststraat

Flitspaal Sammeke kwam afgelopen jaren een paar keer logeren (waarvoor dank!) , en maakte dat de straat een week lang leefbaarder was. Maar zijn verblijf had  nooit een blijvend effect. De week nadien herbegon het snel autorijden, èn het autoracen.

Een parkeerplan (°2004) met eenrichtingsstraten maakte de omliggende kasseistraten -terecht- autoluw, waarbij de asfalten Toekomstraat de drukke algemeen belangstraat bleef.

Het kruispunt van Forelstraat met de ring stond op de lijst van UrGENTieplan Verkeersveiligheid  voor zwarte punten (bestuursperiode 2001-2006), zonder dat er sindsdien op dat kruispunt ook maar één steen verlegd werd. Gevolg: nog een paar zeer ernstige en helaas ook dodelijke auto-ongevallen.

22 april 2019, Heernislaan
22 april 2019, Heernislaan

Dit kruispunt is qua oppervlakte te klein bemeten voor alle verkeersfuncties die het nu heeft, en op de huidige manier zullen er tragische verkeersongevallen blijven komen.

En dan zijn er nog  de patsers, sinds afgelopen lente verpakt met een extra luidruchtige knalpotstrik. (het is nu zaterdag, 2 uur ’s nachts, en -ondanks de nachtklok vlamt/knalt er weer een door de straat) Buren met grote kinderen vertelden dat ze amper sliepen terwijl hun hun grote kinderen met de fiets ’s nachts uitgingen. Tot ze de voordeur hoorden. En u zal hieronder merken: het zit véél mensen hoog.

Afgelopen jaren werd het een paar  Toekomststraatbewoners teveel. Ze vertrokken gedesillusioneerd naar rustiger straten. Ikzelf trok ook mijn conclusies: we bestelden geluidswerend glas voor de voorgevel, en ik sloot me aan bij de actieve kern van Fietsersbond Gent. Jarenlang geneerde ik me om vanuit die organisatie te ijveren voor het eigenbelang van onze straat. Noem het gerust: domme gêne. Onze drie dochters – om wie het jarenlang draaide– zijn 20+ en de deur uit. En kijk, na de zegeningen van het Circulatieplan (°2017)  binnen de kleine ring R40 zijn nu de wijken buiten de R40 aan de beurt. Dat was bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 één van de drie topprioriteiten van Fietsersbond Gent (lees de wenslijst hier).

Het heden.

Het bestuursakkoord van 2018 beloofde “Verkeersplannen voor alle Gentenaars”:

Op HLN.be las ik  vrijdag dat schepen Watteeuw nu maandagmiddag de eerste verkeersplannen aan de pers communiceert. En daar hoort onze straat bij! Het zouden vier scenario’s zijn, lees ik in dat artikel. Ik ben benieuwd, en hoop dat de kwaliteit van de scenario’s even hoog is als binnen de R40. Dat wil zeggen: dat het doorgaand autoverkeer (zoals bijvoorbeeld de auto’s die van de Kouter naar Lochristi willen) geweerd wordt.  Idem voor de buitenlandse vrachtwagens die op basis van hun GPS door de straten kronkelen, of zich -surprise!- vastrijden aan de lage spoorwegviaduct:

17 juni 2014, Forelstraat

 


Het plan: een bevraging

Dit was de inleiding. Zit u nog goed?

In 2019 lazen we dat onze Dampoortwijk samen met de wijk Oud-Gentbrugge als eerste aan de beurt in de uitrol van wijkverkeersplannen. Die aankondiging maakte me nieuwsgierig naar hoe de Toekomststraat dacht over haar Toekomst. Waarom niet in alle rust een een bevraging organiseren, maar veel uitgebreider dan in 2005?

Het idee was simpel: via een bevraging  een neutrale en liefst 100% volledige mobiliteitsinventaris van de Toekomststraat proberen maken. Hoe zat mijn straat eind 2019 / begin 2020 in elkaar? Hoeveel volwassenen en hoeveel min 18 jarigen wonen hier? Hoeveel steps, fietsen, bromfietsen, moto’s, auto’s en camionettes bezitten de Toekomststraatbewoners? Waar stallen ze die? Hoe verplaatsen ze zich nooit / weinig / gemiddeld / veel? Wat waren de wensen?

Noem het : een amateur-onderzoekje, zonder waan-van-de-dag-emoties. In vergaderingen over verkeersplannen hoor je ofwel de meest mondigen, ofwel de meest emotionelen / luidruchtigen. Maar wàt is de optelsom van één straat, van mijn straat? Wie heeft géén mening? Wat is de mening van  de mensen die niet kunnen lezen of schrijven? Of van zij die onvoldoende Nederlands kennen? Noem het dus: een stand van zaken begin 2020. En: een poging tot rustige nuance. Alle meningen tellen, en worden 100% gepubliceerd.

De vragenlijst belandde in alle brievenbussen. Velen dropten hun ingevulde A4 in mijn brievenbus. Anderen deden dat na een reminder-deurbelronde. Nog anderen hadden een handje hulp nodig om het ingevuld te krijgen. Deze telling liep van eind november 2019 (de communicatie) tot half januari  2020 (als ik me goed herinner was dat de laatste rondgang langs huizen die ik deed). Toen brak ik op mijn werk twee ribben, en half maart zat ik twee weken op zolder met een virus wiens naam begint op een c. Het vervolg van 2020 kent u. Langsgaan aan deurbellen en deuren was uitgesloten.

Het was mijn ambitie om de verzamelde gegevens te verwerken, en door te spelen aan het MOBbedrijf. Maar het kwam er niet van. Altijd iets. Soms de slappe lijf-erfenis van het virus. Soms de groeidende zorg voor mijn bejaarde ouders.  Het thuiswerken met een teveel aan schermtijd. De grote kuis van het lichaam. Altijd iets. Het kwam er niet van, zelfs om de ambtenaar te mailen dat ik hem deze gegevens kon bezorgen. Maar nu de vier scenario’s eraan komen wil ik u deze dwarsdoorsnede van de Toekomststraat graag laten lezen.

U weet het ongetwijfeld. Zoveel mensen, zoveel gewoontes. Zoveel mensen, zoveel meningen. Al zal u ook kunnen vaststellen dat niet àlle bewoners een mening hadden. Zoals overal in de wereld waren er  in de Toekomststraat geboortes en overlijdens, scheidingen en verhuizingen, gelukkig geen moorden. Kort samengevat: de cijfers die u hieronder leest zijn voor een stukje achterhaald. Dat is evident. Ze zijn ook onvolledig. In een summiere bevraging in 2005 bereikten we 79,2% van de wooneenheden. (99 van de toen 125 bewoonde huisnummers). Het was mijn zotte ambitie om deze keer niet te rusten voor ik 95% van de woningen gesproken had. Ik ben geland op  82 van de 119 bewoonde wooneenheden. Dat is 68, 9%. 37 wooneenheden komen dus niet aan bod.

  • 82 huisnummers
  • waar 175 volwassenen
  • en in 34 gezinnen
  • 59 min 18jarigen wonen. 
  • Samen geeft dat 234 bewoners.

Deze 82 gezinnen bezitten:

  • 26 steps
  • 230 fietsen, waarvan er 31 op straat gestald staan, 178 achter het huisnummer, en 19 elders overdekt.
  • 4 bromfietsen
  • 1 moto
  • 73,5 auto’s,  waarvan er 61,5 op straat geparkeerd zijn, 6 achter het huisnummer en 6 elders overdekt. 1 auto wordt gedeeld met een gezin uit een andere straat, vandaar de halve auto.
  • 5 camionettes / campers.
  • 3 single gezinnen hebben géén enkel vervoermiddel op wielen.
  • 17 gezinnen bezitten geen auto (of bromfiets, moto of camionette).
  • 13 gezinnen bezitten geen fiets.

Vergeet vooral niet: dit is de stand van zaken begin 2020.


De  bevraging

Hieronder leest u de 82 integrale reacties op de vraag “Wat wenst u dat de Stad Gent komende jaren in onze straat en buurt wijzigt?”, met daaronder de voetgangersgewoonte en de vervoersmiddelen die het gezin bezit. Ik wens u veel (lang) leesgenot!


  • Graaaag minder (te snel) verkeer in onze buurt
  • eventueel knip?
  • inzetten op veilig fietsen
  • verkeer op Heernisplein-kruispunt aanpakken
  • veel te voet, 3 fietsen, 1 auto

  • more parkingspace at night
  • too expensive
  • veel te voet, 1 auto, 1 camionette

  • veel te voet

  • Verlichting boven de zebrapaden
  • Parkeerplaatsen voor bewoners
  • Stalplaats voor brommers, verplichten te gebruiken ipv op autoparkeerplaatsen
  • De verkeerslichten aan de Ring: Groen richting Forelstraat  = Rood richting Toekomststraat, en omgekeerd. Tijdens Spits zou dit file kunnen vermijden
  • gemiddeld te voet, 1 step, 1 moto, 1 camionette

  • veilige oversteekplaats aan het kruispunt / bocht v/d Toekomststraat & Klinkkouterstraat. Vooral de kinderen worden niet gezien.
  • het straatracen willen we graag weg.
  • gemiddeld te voet, 3 fietsen, 2 auto’s

  • sommige auto’s rijden véél te snel (drempels? meer bewustmaking. Eenrichtingsstraat? meer controle? )
  • minder fietssuggestiestroken, maar meer fietspaden
  • meer bomen in de straat
  • gemiddeld te voet, 2 fietsen, halve auto (delen met ander gezin)

  • veiliger fietspaden, maar ook een goede (maar tragere) doorstroming van het autoverkeer
  • veiligere oversteekplaatsen
  • gemiddeld te voet, 1 step, 8 fietsen, 1 auto

  • gemiddeld te voet, 2 steps, 5 fietsen, 1 auto

  • meer parkeerruimtes voor auto’s
  • weinig te voet, 3 fietsen, 1 auto

  • straten heraanleggen Kunstenaarstraat
  • eenrichting
  • snelheidsduivels aanpakken
  • gemiddeld te voet, 1 fiets, 1 auto

  • veel te voet, 1 bromfiets

  • Meer groen! Uitnodigen tot ontmoeten.
  • Veiliger voor fietsers en voetgangers
  • Overdreven snelheid onmogelijk maken (ook ’s nachts!)
  • Minder doorgaand verkeer (ev. 1-richting)
  • Parkeermogelijkheid in de buurt behouden voor de bewoners. Er is nu reeds weinig parkeerplaats. De meeste gezinnen hebben geen garage en veel gezinnen kunnen niet zonder auto (bvb. omw werk). Een parkeerplaats op redelijke afstand is nodig.
  • Daarbij zoveel mogelijk laadpalen voorzien om elektrisch rijden te stimuleren. + deelauto’s
  • gemiddeld te voet, 1 step, 4 fietsen, 1 auto

  • Graag de verkeerssituatie in de Toekomststraat (Sint-Amandsberg) grondig wijzigen. Er passeert te veel verkeer (voornamelijk auto’s), en dit voor zo een dichtbevolkte straat. Dit creëeert heel wat geluidsoverlast en dit is ook geen veilige situatie voor de buurtbewoners. Heel wat snelheidsduivels rijden aan hoge snelheid door de straat.
  • Gelieve de straat autovrij te maken of deze te wijzigen naar een eenrichtingsbaan met wegversmallingen en verkeersdrempels.
  • gemiddeld te voet, 2 fietsen, 1 auto

  • parkeren is moeilijk
  • gemiddeld te voet, 1 auto

  • heraanleg alle zijstraten
  • heraanleg alle trottoirs van de zijstraten
  • veel te voet, 2 fietsen, 1 auto, 1 camionette

  • veel te voet, 1 fiets

  • Ja, door de nieuwe asfaltering hebben ze weinig parkeerplaatsen gemaakt en waar auto’s stonden fietsenstalling.
  • Er zijn meer en meer camionetten aanwezig laatste jaren.
  • Meer en meer borden voor werken die om 6h begint ipv 8h (is nog minder parkeerplaatsen)
  • beter de wegen in de zijstraten maken dan in de Toekomststraat te verpesten
  • gemiddeld te voet, 1 auto

  • veel te voet, 3 fietsen

  • Verkeersdoorstroom halveren – nadruk leggen op woonbuurt i.p.v. blijvend als sluipweg – doorgangsstraat te fungeren -> vergroening van de straatarchitectuur -> met intelligent design (combinatie van groen en beter gebruik van de ruimte)
  • het verkeer a) verminderen (ontmoedigen)  &  b) vertragen  &  c) straatleven stimuleren (bv. ook zitbanken)
  • gemiddeld te voet, 1 step, 3 fietsen, 1 auto

  • fietsstraat + auto’s éénrichting
  • bijkomend groen belangrijker dan behoud parkeerplaatsen
  • visie op kruising Forelstraat met fietspad langs spoorweg -> nu gevaarlijke situatie
  • veel te voet, 4 fietsen, 1 auto

  • De overdreven snelheid van sommige automobilisten aanpakken. Voor een zone 30 is de snelheid vaak onaangepast en dit creëert gevaarlijke situaties als fietser.
  • weinig te voet, 1 step, 2 fietsen, 1 auto

  • Autoluwe buurt
  • veel te voet, 1 fiets

  • Strenger voor zone 30
  • Meer groen in de straat
  • Veiliger voetpaden in buurtstraten
  • Beter evenwicht tussen fiets en gemotoriseerd verkeer
  • gemiddeld te voet, 1 step, 5 fietsen, 1 auto

  • Echt verkeers- en snelheidsremmende aanpak, dagelijks rijden er auto’s aan snelheden van 70 of 80 km/u.
  • gemiddeld te voet, 4 fietsen, 1 auto

  • Fietsstraat
  • Pleintje met groen aan de kerk
  • veel te voet, 4 fietsen, 1 auto

  • Toekomststraat => fietsstraat
  • Eenrichtingsstraat (richting ring)
  • Parkeren aan beide kanten
  • Extra groen
  • “Knip” aan kruispunt met Aannemersstraat / Wolterslaan
  • gemiddeld te voet, 7 fietsen, 1 auto

  • minder doorgaand verkeer (aangepaste circulatie?)
  • meer snelheidscontroles
  • veel te voet, 2 steps, 7 fietsen, 1 auto

  • Dat er in de avond geen race-wedstrijdjes met de auto’s worden gehouden!
  • gemiddeld te voet, 1 auto

  • We rekenen er ten stellingste op dat bovenstaande privégegevens anoniem + liefst niet doorgegeven worden. (redactie: dus hieronder geen gevevens over vervoersmiddelen)
  • Wat de straat betreft zijn wij nu zéér zwaar teleurgesteld over het massa, véél te snelle verkeer door onze straat bij gebrek aan verkeersremmers + gebrek aan snelheidsborden: max. 30km/u + gebrek aan snelheidscontroles. Ook de vluchtheuvel halverwege is veel te zwak, want ze vliegen er over aan 80 à 90 km/u dus veel te snel !!
  • -> wij kunnen nooit meer ons raam aan de straatkant open zetten wegens massa slechte autouitlaatlucht + ook massa fijn roetstof + massa autolawaai ook ’s nachts!!
  • zeker nu met het nieuwe asvalt, een reuze gemiste kans + de asverschuivingen in de straat zijn levensgevaarlijk voor de vele jonge fietsers + remmen zeker de snelle auto’s helaas niet af. Echt niet, kijk maar!!
  • Helaas zijn er ook voortdurend parkeerplaatsen te kort + nemen de nieuwe fietsrekken nog extra plaatsen af!?
  • -> kortom we moeten samen dringend nieuwe acties organiseren met borden, vlaggen, enz. alvorens ’t escaleert
  • .

  • minder verkeer
  • trager verkeer
  • meer geveltuintjes
  • te voet = niet ingevuld, 6 fietsen, 1 auto

  • snelheidsvertragers op het wegdek over heel de straat
  • weinig te voet, 3 fietsen, 1 auto

  • Oversteek voor fietsers aan viaduct is gevaarlijk
  • Parkeerplaats voor wagens
  • Hoge verkeersdrempels om snelheid te beperken
  • gemiddeld te voet, 6 fietsen, 1 auto

Ja.

  • Zodat auto’s minder vlug in de straat rijden
  • Zij die zich niet aan de normale snelheid houden serieus beboeten. Anders helpt het niet.
  • Zwerfvuil in de straat.
  • Geen parkeerplaatsen meer schrappen. ’s Avonds na 10 uur (22 uur) moet je heel lang zoeken naar parkeerplaats.
  • Als je jong bent doe je alles met de fiets. Senioren hebben soms nood aan een auto (minder mobiel)
  • gemiddeld te voet, 1 fiets, 2 auto’s

  • veel te voet

  • Bereikbaarheid verder uitbouwen met openbaar vervoer en veilige fietspaden + voetpaden
  • Meer bomen in de straat
  • Reorganisatie v. parkeerfaciliteit bv. gecentraliseerd per buurt ipv voor de (elke) deur
  • Alles toegankelijk voor rolstoelen, kinderwagens etc
  • gemiddeld / veel te voet, 2 fietsen, 1 auto

  • 1-richtingstraat
  • meer groen
  • controle op zone 30
  • weinig te voet, 2 steps, 5 fietsen, 1 auto

  • Het nijpend tekort aan parkeerplaatsen voor auto’s
  • Het racegedrag van auto’s
  • gemiddeld te voet, 6 fietsen, 2 auto’s

  • éénrichtingsverkeer + parkeren aan beide zijdenmet hier en daar een groen accent => 30% meer parkeermogelijkheid
  • EN end maken aan sluipweg om dampoort te vermijden
  • gemiddeld te voet, 2 fietsen

  • veel te voet, 1 fiets, 1 auto

  • Auto’s mijden of autoluw worden
  • Veel meer groen, bomen, struiken,…
  • Fietsveiligheid sterk verhogen
  • Parkeerplaats creëren op centrale plaatsen, vb onder parken
  • 1-richting of parallelle straten splitsen tussen auto en fiets
  • weinig te voet, 1 step, 4 fietsen

  • Meer fietsstallen / stelplaatsen
  • Echte snelheidsbeperkende maatregelen!
  • Weren doorgaand verkeer – éénrichting? – afsluiten straat aan viaduct? – andere?
  • gemiddeld te voet, 1 step, 4 fietsen, 1 auto

  • verboden doorgang van Kunstenaarstraat -> Toekomststraat  (via Nijverheidsstraat)
  • slechte wegen (bubbels) voor fietsen
  • veel te voet, 1 fiets

  • meer parkeerplaatsen
  • meer autovrije dagen in de straat
  • Flitspalen. Ze rijden regelmatig te hard in de straat
  • meer groen
  • 1 auto

  • parkeerplaatsen! moeilijk te vinden
  • zone 30! blijven, beter
  • gemiddeld te voet, 1 step, 3 fietsen, 1 auto

  • Eenrichting van maken zodat er minder auto’s rijden.
  • weinig te voet, 2 steps, 4 fietsen, 1 bromfiets, 1 auto

  • elektrische deelsteps (Lime)
  • fietsstalling (boxen) overdekt
  • weinig te voet, 2 fietsen, 1 bromfiets, 1 auto

  • veel te voet, 2 fietsen, 1 auto

  • sluipverkeer weren dat van en naar Dendermondsesteenweg rijdt om Dampoort te vermijden
  • verbod op zware voertuigen boven 3,5 ton
  • meer en betere controle op zone 30
  • gemiddeld te voet, 1 fiets, 1 auto

  • De Beeldhouwersstraat zou eenrichtingsverkeer moeten worden van de Toekomststraat naar de Bouwmeestersstraat toe
  • gemiddeld te voet, 1 fiets, 1 auto

  • veel te voet, 2 fietsen, 1 auto

  • geen wensen
  • weinig te voet

  • Harder optreden tegen patserwagens
  • Veiligere zebrapaden
  • veel te voet, 2 fietsen, 1 auto

  • Meer denken aan mensen die moeilijk te been zijn en niet meer KUNNEN fietsen. Vandaag is er maar 1 klok: fiets, fiets, fiets! Wat als jullie aan de beurt komt en het gaat niet meer??? Allemaal in de bakfiets? Dat wil ik nog wel eens zien! Voorzie maar al. Het komt vlug genoeg.
  • Meer, hééééél regelmatig openbaar vervoer. Streef daar eens naar a.u.b.
  • Fietsers dienen ook de verkeersregels te respecteren.
  • veel te voet, 1 auto

  • meer groen ikv meer verkeersluwe straat
  • Actie om zone 30 meer te respecteren
  • meer veilige oversteek fietspad à viaduct
  • weinig te voet, 1 fiets

  • Meer groen in de straat & buurt
  • Veiliger fietsen: afgescheiden fietspad, verlichting  -> aanpak van gevaarlijke kruispunten (bv Heirnisplein)
  • Mogelijkheid tot kleine ontmoetingsplekjes in de straat (vb. bank)
  • Autoverkeer nog mogelijk maar beperkt en trager
  • gemiddeld te voet, 2 fietsen

  • Circulatie (te veel) en parkeerprobleem (te weinig)
  • => 1) één richtingsverkeer (Toekomststr richting Heernislaan – Aannemersstraat richting Gentbruggestraat)
  • 2) Spoorwegdoorgang Forelstraat afsluiten voor auto’s
  • 3) Parkeren in Toekomststraat aan beide kanten
  • 4) Meer bomen in de straat
  • gemiddeld tot veel te voet, 2 fietsen, 2 auto’s

  • Minder doorgaand (auto-)verkeer.
  • Meer groen.
  • Snelheidscontroles.
  • ZOT IDEE -> in Frankrijk liep er een proefproject om te flitsen op geluidsoverlast. Dus knallende chapementen en knetterende brommertjes zouden er beboet worden. Dat zou hier ook mogen!
  • veel te voet, 2 steps, 4 fietsen, 1 auto

  • Meer controle op het respecteren van de 30km/uur
  • Iets doen aan de nachtelijke geluidshinder door de ‘race’ auto’s
  • veel te voet

  • gemiddeld te voet, 2 fietsen, 2 auto’s

  • het zebrapad op het einde van de straat (aan Heirnisplein) blijft een gevaarlijke zone. Bij groen licht trekken de auto’s op waardoor ze met volle vaart afstevenen op het schuinliggend zebrapad.
  • Gelet op het cultuur- en ontmoetingscentrum (“Wasserij van Vlaanderen”) moet er geen snelheidsbrekende blokkade geplaatst worden voor de poort? Op die manier kunnen fietsers veilig oversteken.
  • Een straat met éénrichtingsverkeer (richting naar de ring) lijkt opportuun om sluipverkeer (die Dampoort wil vermijden) te vermijden
  • Het Heirnispleintje lijkt an een opknapbeurt toe te zijn. Een beetje meer groen is altijd welgkomen om de buurt op te frissen.
  • veel te voet, 3 fietsen, 2 auto’s

  • Verkeersdrempels (extra)
  • Controle op hoge snelheid
  • Goed berijdbare fietspaden in de aanliggende straten
  • parkeergarage /terrein a/d rand (cfr Ledeberg in aanleg) is goed idee. Nog van dat!
  • weinig te voet, 4 fietsen, 4 auto’s

  • Meer veiligheid voor fietsers & voetgangers
  • Grotere leefbaarheid – propere lucht – minder lawaaihinder
  • -> Snelheidslimieten meer en beter handhaven
  • -> Snelheidsbelemmeringen (vb méér drempels) in de straat
  • -> Sluipverkeer tegengaan (vb knip, enkel lokaal verkeer doorlaten)
  • -> fietsstraat maken van de Toekomststraat of parallelle straten meer fietsvriendelijk maken (nu slechte kasseien)
  • veel te voet, 4 fietsen

  • 1 step, 1 fiets, 1 auto

  • meer controle op snelheid
  • weinig te voet, 2 fietsen, 1 camionette

  • Voor de Toekomststraat: fietsstraat van maken, ook goed voor voetgangers. Zeker niet meer parkeerplaatsen, wel bomen.
  • Deelsysteem voor fietskarren en (elektrische) cargofietsen faciliteren, bv. met afsluitbare shelters.
  • weinig te voet, 5 fietsen, 1 auto

  • We willen héél graag dat de auto’s rustiger rijden in onze straat zodat onze kinderen en àlle kinderen veiliger zijn op de fiets. Zoals het nu is, rijden de auto’s echt hard en de indeling van de straat geeft een onveilig gevoel. (asverschuiving werkt niet)
  • veel te voet, 9 fietsen, 1 auto, 1 camionette

  • Zie mijn document per mail:
  • Forelstraat éénrichtingsverkeer
  • Lichten Forelstraat naar achter (Denderlaan)
  • Woltersplein: vereenvoudiging verkeersstromen
  • Toekomststrat éénrichtingsverkeer
  • Aanpak Heirnisplein + verkeersstromen kruispunt
  • Aanpak Heilig Hartplein
  • Fietsstraten langs fietsroute Gent O-W -> Rozebroekenpark
  • Heraanleg V. Braeckmanlaan
  • Fietspad langs Nijverheidskaai
  • veel te voet, 2 steps, 6 fietsen, 1 auto

  • meer en hogere verkeersdrempels
  • meer groen
  • éénrichtingsverkeer Toekomststraat
  • meer snelheidscontroles door Politie
  • veel te voet, 4 fietsen, 1 auto

  • gemiddeld / veel te voet, 1 auto

  • Aanpakken snelheidsduivels
  • Meer groen in de straat
  • Aanpak stremming verkeer ’s morgens. Oplossing: eenrichtingsstraat? Tijdens ochtendspits kunnen per groen licht maar 3 auto’s door.
  • gemiddeld te voet, 4 fietsen, 2 auto’s

  • zeker GEEN EENRICHTINGSVERKEER!  Autoverkeer moet ook leefbaar blijven.
  • strenge controle op straatracers.
  • regelmatige beboeting van foutgeparkeerde wagens (buiten de voorziene plaatsen)
  • verbieden van en controle op onnodige parkeerverbodsborden voor werken
  • weinig te voet, 3 fietsen, 2 auto’s

  • Iets doen om de auto’s te dwingen trager te rijden in onze straat
  • gemiddeld te voet, 1 fiets

  • korte stuk Forelstraat: autoloos = knip; reden: gevaarlijke oversteek naar Denderlaanen zeer veel fietsers tijdens de spitsuren
  • meer groen in de Toekomststraat: dit tussen de geparkeerde auto’s ruimte voor groen (boom)
  • weinig te voet, 4 fietsen, 1 auto

  • De stad heeft de afgelopen maanden veel positieve veranderingen aangebracht, waaronder veel meer fietsrekken. Voor ons is het prima!
  • veel te voet, 2 fietsen

  • We are quite new in the neighbourhood and we are quite happy about how things go at the moment.
  • weinig te voet, 2 fietsen

  • Heraanleg van de straat met 2 doelen:
  • 1) minder gemotoriseerd verkeer -> Reden? Fijn stof + geluidsoverlast
  • 2) minder snel verkeer -> Reden? veiligheid (zeker voor de kndn.) +geluid
  • Hoe?
  • – 1-richtingsstraat
  • – verkeersdrempels + flitscabine
  • -aparte fietspaden (i.p.v. fietssuggestiestroken)
  • – meer groen
  • veel te voet, 2 steps, 4 fietsen, 2 auto’s

  • verkeersluwer
  • meer groen
  • meer zinzet op achterliggende straten
  • gemiddeld te voet, 5 fietsen, 1 auto

  • ik zou het fijn vinden als er minder verkeer in onze straat was. vooral ’s nachts kan het erg veel lawaai zijn (vooral merkbaar als je a/d voorgevel slaapt).
  • zou het geen idee zijn om bvb door verkeersdrempels i/d straat te leggen of er ook een 1-richtingsstraat van te maken de vele auto’s te demotiveren om langs onze straat te passeren + cfr de initiatieven vd stad om de wijk te herbekijken qua infrastructuur enz. ook op die kar te springen met ideeën die door de stad opgepikt kunnen  worden.
  • veel te voet, 1 fiets, 1 auto

  • Meer ruimte voor fietsers – fietsstraat
  • Knip van de straat, zodat sluipverkeer van Dendermondse en Ring gestopt wordt.
  • Veiliger oplossing voor fietsers ter hoogte van Forelstraat / Ring
  • Ondertunneling van Ring ter hoogte van Dampoort
  • gemiddeld te voet, 6 fietsen, 1 auto

  • trager rijden in de straat, minder auto’s
  • bomen / bloembakken in de plaats van enkele parkeerplaatsen
  • heraanleg + gewijzigde verkeerssituatie van het kruispunt aan de Dendermondsesteenweg / Toekomststr. / H. Hartstr. Veel brommers en automobilisten kijken niet naar fietsers bij het overdraaien, het is er nu écht gevaarlijk
  • voetgangers/fietserstunnel onder de ring
  • gemiddeld te voet, 2 steps, 6 fietsen, 1 auto

  • DREMPELS
  • SIGNALISATIE
  • ÉÉNRICHTING (AUTO’S)
  • FIETSPADEN (GEEN “SUGGESTIE”STROKEN°
  • gemiddeld te voet, 5 fietsen

  • vooral TREIN -> betere verbinding DAMPOORT – SINT-PIETERS na 22u!
  • veel te voet, 3 fietsen

 

Proficiat! U bent vanaf nu een Toekomststraatkenner.

 

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

10 gedachten over “De Toekomst(straat)”

  1. Het is wel duidelijk dat er een snelheids(duivel)probleem is in de Toekomststraat. En een parkeerprobleem. Maar dat laatste geldt voor de hele wijk.
    Die knalpotflitsersuggestie: geniaal! I want!
    Benieuwd naar wat er komt van de stad vandaag.

  2. Hallo

    Heel mooi en duidelijk artikel.

    Ikzelf woon op eenzelfde – zoals je het noem – algemeen belangstraat. We hebben dezelfde verlangens als in de Toekomststraat

    * Minder verkeer
    * Trager verkeer
    * Veiliger fietsen (fietspaden)
    * Groen
    We kunnen ook bevestigen dat men in het stadhuis heeft geluisterd, gesust maar ook beloftes gedaan heeft. We hebben ook
    Ludieke acties ondernomen, verkeerstellingen, handtekeningen verzameld en bevraagd. Ook achter al de muren in de pag-as en
    Rozemarijstraat wonen kinderen, die ook naar school gaan (10 op minder dan 300m) en de straat gebruiken. Ook Sammeke stond
    Regelmatig en we kunnen bevestigen dat de week nadien het snel rijden herbegon ( +/- 60 % rijdt te snel in deze 30 km/U zone).

    Moet zeggen dat ik dan ook van mijn stoel viel bij de zin : ‘ik hoop dat de kwaliteit van de scenario’s even hoog is als binnen de R40,
    Dat wil zeggen : dat het doorgaand autoverkeer geweerd wordt’. Wij wonen binnen de R40 en dat is één van onze klachten :
    de basispijler van het circulatieplan wordt niet overal toegepast, alvast niet in de sector Coupure. Dat is gekend, er is geluisterd,
    er is gesust, er is niets gebeurd.

    Ik lees terug over ‘assen’ om het verkeer op te vangen. Zonder acties om het verkeer massaal te verminderen, wordt de druk van
    gemotoriseerd verkeer op deze assen ondraaglijk. De verzuchtingen : minder verkeer – trager verkeer – veiliger fietsen en
    groen zijn een recht van ‘alle Gentenaars’. Binnen R40 is nog veel werk, vandaag nog op twitter dezelfde klacht van de Pannestraat
    en dezelfde verzuchting.

    Het zou dus fijn zijn om wijkcirculatieplannen te hebben voor de straten die niet de beloofde voordelen maar wel de overlast
    kregen. Iedereen zou in de bres moeten springen om te vechten om ook aan deze bewoners een betere leefbaarheid te bezorgen.

    Wens de Toekomststraat een mooie toekomst !

    Josiane

    1. Als ik de voorstellen voor Oud-Gentbrugge en de Dampoortwijk tracht te begrijpen, vraag ik mij af welke straten daar of in de omgeving hetzelfde lot zullen ondergaan als de Rozemarijnstraat. Want autoverkeer is als water: je mag dichten en knippen, het vindt altijd wel een gaatje.

      1. De filosofie is duidelijk dezelfde als het Circulatieplan: doorgaand autoverkeer weren, lokaal autoverkeer is de norm. De context is totaal anders: in deze 2 zones/wijken is er geen collectie ondergrondse parkeergarages ifv het winkelapparaat. En(naar ik uit mijn hoofd weet) is er in deze twee wijken geen enkele straat waar je niet in 2 richtingen mag fietsen. Mijn vermoeden / verwachting is dat als deze plannen even professioneel uitgevoerd worden, ze als resultaat zullen hebben dat een pak meer Gentenaars zich anders zullen verplaatsen, wat ook zijn effect zou moeten hebben op de verschillende modi binnen de R40. Maar het effect zal er niet snel zijn, want de eerste uitrol is voor 2022. Ondertussen blijven wij ervoor pleiten om àlle Gentse straten tweerichtingsverkeer te geven. Ik heb het plan voor de 2 wijken nog niet bestudeerd, en zal ze ook met deze vraag in gedachten bekijken. Mijn hoofdfocus zal zijn: langs waar zal de GPS gaten voor doorgaand autoverkeer vinden? In één van de 3 plannen zag ik er vrij snel 1 opduiken. Maar zoals gezegd: eerst goed bestuderen…

      2. Ik hou wat dat betreft mijn hart vast voor de verbinding A.Baeyensstraat – Gentbruggestraat – Waterkluiskaai – Jan Delvinlaan. Scenario 1 lijkt wat dat betreft het ergst: deze verbinding blijft een sluipweg tussen V.Braeckmanlaan en R40 die de Dampoort vermijdt.
        Verkeer van Gentbruggebrug naar de Gentbruggestraat (en omgekeerd) wordt dan mogelijk gewoon verplaatst naar de verbinding Jan Delvinlaan – Waterkluiskaai – Gentbruggestraat. In beide richtingen.
        Bovendien blijven Nijverheidskaai – Waterkluiskaai en Delvinlaan fungeren als verbinding met Destelbergen via de Dendermondsesteenweg, langs de Paul de Ryckstraat en Galgenberglaan, die daar allerminst voor geschikt zijn.
        Deze verbinding zou echt bekeken (enfin, geschrapt) moeten worden, en bovendien zou de Nijverheidskaai absoluut een fietsstraat moeten zijn, eerder dan een apart fietspad krijgen.
        Ik vrees echter dat deze as gegijzeld zit door de stelplaats van De Lijn in Destelbergen.

        Vermoedelijk is scenario 3 het enige waar het extra verkeer in deze straten een beetje gecompenseerd kan worden door ander verkeer dat wegvalt (1 richting in Gentbruggestraat en onder Gentbruggebrug-Nijverheidskaai)

        Als oud-bewoner van de Dendermondsesteenweg die letterlijk duizenden keren door de Toekomststraat is gefietst weet ik maar al te goed hoezeer deze straten kreunen onder de verkeerslast.
        Als bewoner van de Jan Delvinlaan kan ik echter alleen hopen dat niet alle verkeer naar hier wordt afgewenteld. De verkeers- en lawaaioverlast is nu al heel groot (terwijl veel achterliggende straten al rustig zijn), en in de spits zit de straat snel over zijn capaciteit.
        De doorstroming voor fietsers is hier dan wel veiliger wegens een afgescheiden fietspad, maar ook dit is een straat waar mensen wonen, lopen en fietsen.
        Het zou fijn zijn als die ook enigszins leefbaar zou zijn.

    1. Ja hoor. Gewoon dubbel glas versterkt de lage frequenties, is casu motorgeluiden, net. Dat komt omdat dubbel glas 2 glasplaten van gelijke dikte heeft. Acoustisch glas vangt dat op door 2 verschillende diktes. Het wordt in houtwerk voor gewoon dubbel glas natuurlijk nooit perfect. Als je dus verbouwd met veel autoverkeer voor de deur: praat met je architect. De minste kier doet je investering teniet. Dat leerde ik door een paar jaar later een extra geluidswerend wandje te laten bouwen tussen onze slaapkamer en de traphal van de buren. Een goede acoustische wand heeft drie componenten: een luchtspouw + dempend materiaal (zoals rotswol) + massa (hoe meer, hoe beter: fermacel of 2 of 3 lagen gyproc. Elek materiaal doet bepaalde frequenties plat vallen. Plus een perfecte kierloze afwerking dus.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s