Werfnieuws uit het noorden: Bataviapad

Dit is aflevering 27 van “Ik beken”. Ik beken: ik ben nen tragen, zowat de tegenhanger van een early adaptor. Zo weet ik nog niet hoe ik Payconik moet schrijven, want ik gebruik het pas 3 maanden. Ik typ op mijn smartphone nog steeds met één wijsvinger. En er zijn nog minstens 2669 handige of hippe digitale tools of apps die ik niet ken of gebruik. Dàt is de reden dat ik pas traag in OpenStreetMap gestapt ben. Ook al kreeg ik regelmatig hints, tips en duwtjes in die richting.  Door niet hippe, betrouwbare stadsgenoten, maar… Ik ben nen tragen.

Maar nu ben ik geland.  Sinds deze zomer staat OpenStreetMap standaard open, om bij de minste geringste twijfel te raadplegen. Die kaarten zijn wonderbaarlijk up to date. Er staan zelfs straten op die nog aangelegd moeten worden. Zoek maar op: Taxusstraat. Je zal het op Google Maps niet vinden. En bovenal: àlle fietspaden van Gent staan erop, èn de Gentse fietshandelaars (waarover je vanaf 1 januari een wekelijkse Fietsbultreeks mag verwachten). Google Maps gebruik ik enkel nog als ik een luchtfoto of de straatfoto wil zien. 

Die gasten van Google Maps kennen geen fietspaden. Ze wachten tot er een camera-auto gepasseerd is. Pas dan bestaat het. En dan nog: een jaar of twee geleden kreeg ik telefoon uit Ierland. Een uiterst vriendelijke man van Google Maps zocht info over de Wondelgemse Meersen, because they didn’t get it. How was the structure? Hij had het telefoonnummer op Fietsbult gevonden. Ik heb de brave man doorverwezen naar SoGent, de ontwikkelaar van de site, en naar Stad Gent (die bijten écht niet! ), maar ik had hem beter doorverwezen naar OpenStreetMap. En in de fietspaden leek hij niet geinteresseerd. Dààrom moeten alle openbare diensten dringend stoppen met Google Maps te gebruiken: dat is “cars and shops only”. Degelijke fietsroutes langs fietspaden? Forget it. Ik doe nog eens de test. Lachen! Dit zijn volgens Google Maps de fietsroutes van City Sounds Rent naar Dienstencentrum Sint-Amandsberg:

c google

De Wiedauwkaaibrug kennen ze, maar het weggehaalde stuk Koopvaardijlaan ligt er nog.  Ze sturen ze je langs de drukke gewestwegen.

Eerlijk is eerlijk: ook op Google Maps staat het het Bataviapad. En dat pad werd recent (afgelopen week?) in beton gegoten:

10dec20, Bataviapad

Het pad verbindt de Bataviabrug met de Koopvaardijlaan.

10dec20, Bataviapad – Schipperskaai

Er rest kant Schipperskaai nog een klein strookje om af te werken. Als de logica kant Bataviabrug doorgetrokken wordt zal dat strookje ook in beton zijn:

10dec20, Bataviabrug – Schipperskaai
10dec20, Bataviabrug – Schipperskaai

 

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

8 gedachten over “Werfnieuws uit het noorden: Bataviapad”

  1. Om fietsroutes op Google Maps te vinden, kan je beter de wandelroutes zoeken. Zeker in Vlaanderen deze haast altijd ook befietsbaar.

    1. OSM is zo up to date omdat het makkelijk is om vanuit de eigen kennis bij te dragen.
      Google is zo traag omdat elke update maanden duurt en moet geverifieerd worden.

  2. Mijn eerste ervaring met OSM was vrij bijzonder en het lijkt mij interessant om die hier eens te delen.
    Ik leerde OSM enkele jaren kennen tijdens een ledendag van de Fietsersbond (in Antwerpen). Ik installeerde OsmAnd op mijn tablet, maar maakte er eigenlijk weinig gebruik van. (Ik had zelfs de indruk dat het niet goed werkte).

    Twee jaar geleden vertrok ik dan halsoverkop met mijn (Koreaanse) vrouw naar Zuid-Korea. Ze had een bijzonder slechte kankerdiagnose gekregen, maar we hoopten dat er in haar geboorteland nog een mogelijkheid was om haar te genezen.
    Uiteindelijk zou ik zeven maanden in Seoel verblijven. Het was een moeilijke periode voor mij (uiteraard niet in vergelijking met wat mijn vrouw moest doorstaan), maar ik beschikte daar over een fiets en ik had OsmAnd! Zo leerde het fantastische fietsnetwerk van Seoel kennen, een stad waar men dit niet meteen zou verwachten. Toegegeven, het netwerk is niet zo fijnmazig als hier, maar wat er is, is eigenlijk beter dan hier. Zo zijn beide oevers van de brede rivier en alle bijrivieren over de gehele lengte fietsroutes, met nauwelijks interactie met ander verkeer. Er zijn afgescheiden rijstroken voor fietsers en ook aparte stroken voor wandelaars; onderweg vindt men openbare toiletten en er zijn bevoorradingsplekken, waar men drank en voedsel kan kopen. Dankzij OsmAnd heb ik daar vele mooie fietstochten gemaakt en wist ik op elk moment waar ik was. Zonder OsmAnd zou dit onbegonnen werk geweest zijn in grootstad Seoel. Men kan stellen dat het fietsen mij daar overeind heeft gehouden! Met mijn vrouw is het minder goed afgelopen – ze heeft het jammer genoeg niet gehaald.

    Nu, in deze sombere coronatijden, voor mij nog eens extra zwaar door het gemis van mijn vrouw, heb ik nog steeds hetzelfde recept om mij gelukkiger te voelen: fietsen met mijn gezel OSM!

  3. Hey allemaal,

    Leuk om te horen. Eerst eventjes een disclaimer – ik ben nogal zwaar betrokken bij OSM.

    Maar goed:

    Als jullie meer willen weten, de fietsersbond nationaal organiseert volgende week dinsdag een webinar waarin de basics van OpenStreetMap toegelicht worden, inschrijven kan nog op https://www.fietsersbond.be/webinar-openstreetmap (Disclaimer: ik geef ze)

    Daarnaast heeft de fietsambassade van Gent tegenwoordig ook een kaartje met fietspompen en fietswinkels op hun website: https://fietsambassade.gent.be/nl/herstel-en-onderhoud/een-fietspomp-jouw-buurt oftewel https://cyclofix.osm.be/map/

    Daar een fietspomp toevoegen = die toevoegen op OSM = die toevoegen op OsmAnd/maps.me/cycle.travel/komoot/…
    (Disclaimer: die kaart is ook van mijn hand…)

    Zo, als jullie vragen hebben, zijn jullie welkom op de webinar of op onze chat hier https://app.element.io/#/room/#osmbe:matrix.org

    Mvg,
    Pieter

  4. OSM is misschien wel up to date maar als ik eens uittest welke fietsroute ze heeft op een weg die ik goed ken heeft ze niet altijd de veiligste.
    Voor zover ik weet kan je twee verschillende routes aanduiden voor de fiets.
    Dat zijn ‘GraphHopper’ en ‘OSRM’ als ik juist ben.
    Zelf woon ik in Gentbrugge en heb een route naar Gent-Sint-Pieters gekozen om te testen.
    De ene optie gaf me inderdaad langs de nieuwe veilige Lovelingebrug maar de andere stuurde me nog steeds over de niet zo veilige Stropbrug.
    Nu waar je de weg kent is dat geen probleem dan kies je gewoon de veilige weg maar in dat geval heb je osm niet nodig.
    Waar je de weg niet kent is het dan eerder een gok om de veilige van de twee te kiezen.

    1. Ik heb een fout gemaakt bij de naam van de brug die moet natuurlijk de Louisa d’Havébrug zijn
      Mijn gedachten zaten bij het gebouw waar ik heen wou.
      Excuses hiervoor

      1. Hey Julien,

        Er zijn verschillende services and apps die routes uitrekenen. De twee die standaard op OSM staan, proberen voor zover ik weet, om de kortste of snelste route te geven, niet perse de veiligste. Probeer OsmAnd bv eens, met de ‘balanced’ of ‘prefer byways’-optie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s