Liefste Kerstman!

Fietsersbond Gent ijvert al jaren voor veiliger fietswegen. Er is nog zéér veel werk te verzetten, maar méér dan ooit gaat het de goede kant op.

In oktober 2020 verklaarde minister Peeters hier“Ik wil ook de punten aanpakken die nu blijven liggen omdat er wordt gewacht op de vernieuwing van rioleringen en andere nutsleidingen. We gaan sommige punten gewoon aanpakken en als dan blijkt dat ze binnen een paar jaar opnieuw moeten worden opengebroken, is dat maar zo.”

Dat is een zeer welkome koerswijziging. Rioleringsdossiers hebben een abonnement op de processie van Echternach. Door hun complexiteit slepen ze administratief lang aan. En als er dan nog tramsporen bovenop liggen wordt het helemaal complex. Kijk maar naar de Vervaenestraat in Ledeberg, een werf die hier in 2013 aangekondigd werd.

De kans dat de wegenwerf Kortrijksepoortstraat, Nederkouter, Koophandelsplein en Zonnestraat in deze bestuursperiode snel opstart schatten we laag in. Daarom pleiten we in deze Kerstwens om de Zonnestraat rondom de tramsporen snel een nieuwe asfaltlaag te geven. De Zonnestraat is een belangrijke, korte en drukke winkelstraat, vol putten en fietsbulten, waardoor er af en toe fietsers vallen.

We vragen minister Lydia Peeters via deze Kerstwens om De Lijn hiervoor de middelen te geven.

6 gedachten over “Liefste Kerstman!”

  1. De Zonnestraat, één van die vele die in de euforie van “stadsvernieuwing” op het einde van de vorige eeuw totaal verkeerd werd aangepakt. Zoveel amateurisme acht je toch niet mogelijk! Je zou denken dat de fiets pas tijdens dit millenium werd uitgevonden.

  2. Hallo
    enthousiast begon ik aan het filmpje, vond het leuk dat eens de binnenstad werd gefilmd en vooral dan de Pag-as. In deze straat werden inderdaad een 5-tal jaar geleden de kasseien vervangen door asfalt. De fietsers bleven, de auto’s bleven en de tram bleef. Op geen enkel moment werd in het filmpje (ik heb het stop moeten zetten) werd melding gemaakt van het feit dat na het invoeren van het circulatieplan in deze straat dagelijkd (niet coronatijden) 3000 fietsers rijden én 7000 auto’s/vrachtwagen, bovenop de tram. Hoe is het mogelijk om deze straat als ‘veiliger’ te bestempelen. Ja natuurlijk, asfalt is veiliger voor fietsers dan kasseien, maar wat er na het asfalteren met deze as gebeurd is, wordt totaal niet aangekaart. Onbegrijpelijk vind ik dat voor de fietsersbond.
    josiane

    1. Dat door het circulatieplan het verkeer op de PAG-as exponentieel toenam, wordt hier weggemoffeld in een leuk filmpje; kan er ook een geluidsfragment van de ruim 400 auto’s per uur die in de avonduren de stad in én uit moeten, van alle vrachtwagens die voor 13 u moeten lossen en laden, … omdat er geen alternatieven zijn….

    2. Ook onbegrijpelijk: de camerafiets rijdt tussen tramrail en goot. Op een strook van 25 à 35 cm. Slecht voorbeeld. (een beetje) veiliger is het tussen de tramsporen: 90 cm breed. Dan kunnen auto’s u ook niet zo gemakkelijk wegdringen naar rechts en blijven tandenknarsend achter u.

      1. Inderdaad! Eis je plaats op de rijweg op en dring jezelf niet in de hoek. Same goes for fietsstraten. Houdt daar niet te veel rechts aan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s