Een nieuwe bladzijde in het verhaal Darsen

Begin december schreven we al over de werken aan de vermaledijde spaghettiknoop Darsen, o.a. het enige kruispunt van de grote (F40) en kleine (F400) Gentse fietsringen. Deze fase van de werf is afgewerkt en we gingen even kijken.

De twee overwegen voor alle verkeer over de spoorlijn 204 naar Zelzate werden afgesloten en vervangen door één nieuwe fietsoverweg; het autoverkeer schuift op en behoudt de bestaande spoorovergang op de Singel en de tunnel onder de spoorlijnen. De nieuwe voorlopige situatie voor fietsers ziet er op kaart zo uit:

© openstreetmap.org

Komende uit de Hogeweg steken fietsers richting Zelzate, Muide en haven in de bocht de Motorstraat over naar een nieuw verhard pad richting de fietsoverweg. (Dit is meteen de zwakste schakel in deze tijdelijke route. Het is er ook donker.)

Het eerste deel is qua verharding provisoir, maar voelt best oké aan; wellicht wordt de oversteek van de Motorstraat in een volgende fase verschoven. Hiervoor zien we al een eerste aanzet:

Vanuit de Motorstraat wordt de oversteek over de voormalige bypass een stuk langer:

en langs daar afslaan richting de Singel is niet meer toegestaan. Fietsers die die kant op moeten, rijden verder naar de nieuwe fietsoverweg en volgen de pijlen richting Zelzate. Deze rotte oversteek van de Singel is daarmee voltooid verleden tijd.

© filipc via Mapillary, 18 oktober 2017

De overweg zelf is veel vlakker dan de vorige en ziet er veel duurzamer uit. Het lijkt erop dat er aan de oostkant nog een laag asfalt moet bijkomen, maar de overgang is netjes uitgevoerd.

De nieuwe overweg sluit rechtstreeks aan op de bestaande onbewaakte overweg en het fietspad richting Vliegtuiglaan en Muide.

Fietsers naar Zelzate worden naar een nieuw voorlopig pad langs de noordzijde van de spoorlijn 204 geleid, dat aansluit op de huidige oversteekplaats over de Singel.

Vanuit de Singel is dit pad eveneens vlot te vinden:

Ook dit pad is niet definitief. Aan de oostzijde van de nieuwe fietsoverweg zien we al iets dat een aanzet kan zijn voor een tweerichtingsfietspad langs de zuidzijde van de spoorweg.

Al met al is dit een grote en voorlopige verbetering, een voorsmaakje van de grotere wegenwerf. We kijken uit naar de volgende fase (gepland vanaf april 2021), waarbij veilige fietsoversteekplaatsen van de Motorstraat en van de Singel beloofd zijn. (Intussen blijven we nog steeds dromen dat er op de lange termijn een fietsbrug komt tussen de Hogeweg en de Vliegtuiglaan.) De huidige werven zijn in opdracht van Infrabel in samenspraak met AWV en North Sea Port. TUC RAIL, een dochteronderneming van Infrabel, trekt het geheel.

Er zijn in deze buurt nog verschillende wegenwerven op komst: de Lourdesstraat wordt eindelijk aangepakt; het fietspad langsheen de R4 richting Volvo gaat een poos dicht omwille van de aanleg van een superrotonde aan Euro-Silo. Het is de bedoeling dat al deze werven op elkaar afgestemd worden, met omleidingsroutes voor fietsers. De gezamenlijke communicatie loopt via BOOST – bereikbaar Oostakker, waar je kan inschrijven op de nieuwsbrief. We houden de vinger aan de pols.

6 gedachten over “Een nieuwe bladzijde in het verhaal Darsen”

  1. Op de foto ‘WESTKANT OVERWEG’ kunnen we de rubbermatten van STRAIL bewonderen. Bedoeld om het oversteken van niet frequent gebruikte sporen makkelijker te maken. En in debatten steeds weer verkeerd gebruikt als voorbeeld van vulling van tramsporen.

  2. Inderdaad -na zoveel jaren vraag naar verbetering- een mooie realisatie, de alternatieve weg voor het vrachtverkeer, het aangelegde traject voor de fietsers met slagboom en comfortabele STRAIl matten….
    Maar het blijft een echt gevaarlijke situatie voor voetgangers/fietsers die moeten oversteken van de Hogeweg naar het fietstraject of van het fietstraject richting Motorstraat.
    Er is enkel een waarschuwing voor vrachtwagens / automobilisten ‘gewijzigde verkeerssituatie’… zij zoeken hoe zij nu moeten rijden. En eens ze het weten rijden ze op de startbaan naar de Kennedylaan.
    Er is geen aanduiding van de oversteekplaats (verkeersbord/ wegmarkering) die zich in de bocht bevindt. Op die plaats van de Hogeweg naar het fietstraject mag men 70km /uur rijden (een verkeersbord duidt aan dat we buiten de bebouwde kom rijden).
    Snelheidsbeperking / een lek verf en een paar verkeersborden zouden al wat bescherming geven aan de zwakke weggebruikers.

    1. Volledig akkoord. Wellicht is het in afwachting van de volgende fase (mogelijk al in april) inderdaad zinvol om nog een paar verkeersborden te plaatsen.

    2. Klopt! Een verbetering, maar nog niet veilig genoeg. Dat komt er vermoedelijk in de volgende stap, ditmaal niet door Infrabel, maar AWV.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s