Uitzonderlijk

Gisteren was er een beetje heisa omdat verkeersveiligheid een kost heeft. Tenminste volgens de Bouwunie.   Lees het hier.

Twee jaar nadat het Stadsbestuur een werfcharter aankondigde maakt ze het nu dubbel concreet. Diè zone. Diè uren. (al stonden die uren ook al in het charter uit 2018).  Het gewone charter volstond blijkbaar niet. Zelfregulering is vaak een alibi om een hete aardappel niet te moeten opeten. Zeker in de branches waar de grens tussen winst en grote winst niet helder is. Mijn respect voor de mensen op de chantiers is immens. Het is werken in weer en wind. In zon en regen. In stof en erger. Ik gun ze hun vakanties en –volgens de gazetten– hoge lonen. En jawel: het is een complexe branche. Goede planning is essentieel, maar door de factor “weer” is dat vaak onmogelijk. Vorig jaar kroop dan nog een coronavirus in de cement. Maar als een bouwbedrijf overkop gaat heeft het niet te maken met de voortschrijdende regelgeving, maar met het beleid aan de top.

Terwijl ik me een weg richting het Gentse werfcharter googelde botste ik op dit. Er zijn verdomme 73 gemeenten die het werfcharter ondertekenden. Mooi op briefpapier van de Bouwunie en het Nationaal Confederaat van het Bouwbedrijf:

En dan zegt de Bouwunie doodleuk: “De bouwsector is steeds bereid om mee na te denken over hoe we de verkeersveiligheid kunnen verbeteren, maar deze beperkingen zorgen voor efficiëntieverlies.”  Vrij vertaald: dat akkoord met die 73 steden en gemeenten was maar om te lachen. Toen hebben we niet mee nagedacht.  Het was gewoon een beetje imagebuilding.. Zoiets?  En die paar slachtoffers?

**********************************************************

Daar moest ik aan denken toen ik vanavond deze foto’s van mijn fototoestel haalde:

18jan21, Antwerpsesteenweg
18jan21, Antwerpsesteenweg
18jan21, Antwerpsesteenweg
18jan21, Antwerpsesteenweg
18jan21, Antwerpsesteenweg

Toegegeven, er is maar één link met het onderwerp “werfcharter”: ook dit is een scène uit “het leven zoals het is, den bouw”.  Het is een scène waar ik met open mond stond op te kijken. Een teken van verbazing. De scène riep vooral vragen op. Af en toe passeerde een gedachte die leek op een beschuldiging, maar dan reageerde mijn corrigerende hersenkwab met: “zeg dat niet, want je wéét het niet. Misschien overdrijf je, en was dit de normaalste zaak van de wereld”. 

Geen beschuldigingen dus. Geen commentaar. Alleen maar vragen, zoals:

  • was het gepland dat dit transport hier passeerde buiten de schooluren, of was het toeval?
  • wist het transport dat ze hier doorheen een wegenwerf gingen rijden?
  • is de Antwerpsesteenweg wel degelijk een weg voor dergelijk uitzonderlijk vervoer?
  • hoe zal dit transport rijden als de oversteekplaats klaar is? Over de middenberm?
  • moest dit transport hier vlakbij leveren, of was het op weg naar de haven? Of elders?
  • was het niet beter via de R4 gereden, en dan via de Kennedylaan stadinwaarts?
  • is zo’n fietspad uit klinkers bestand tegen zo’n grote wielbelastingen?  En tegen de bochtbeweging erbij?
  • worden zo’n transporten soms gecontroleerd of ze zich aan de regels houden?
  • wat is de betekenis van dit kaartje?  Ik wil graag bijleren.

Voor alle duidelijkheid: er reed een begeleidend voertuig voorop. Een man alleen, die me met grote ogen aankeek. Oei! Een fietser. Hier. Op de eerste foto kan je zien dat hij het fietspad op het einde van de werf deskundig blokkeert.  En wat ik weet is dat zo’n begeleider in radiocontact staat met de mammoet. Voor alle andere kennis en antwoorden op mijn vragen reken ik op u.

 

 

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Uitzonderlijk”

  1. Ik passeerde hier dit weekend nog met de fiets. Dit is trouwens een nieuw stukje fietsinfrastructuur in aanbouw: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-op-antwerpsesteenweg-n70a-sint-amandsberg
    Positief was de breedte van de fietspaden. Ik heb het niet gemeten maar het voelde breder aan dan de fietspaden in het begin van de Antwerpsesteenweg kant Dampoort.
    Maar zoals in dit artikel al vermeld: wéér klinkers! Het voelde al een beetje hobbelig aan, de klinkers waren nog niet gevoegd dus dit zal hopelijk nog verbeteren. En vooral: de aansluiting met de August van Geertstraat richting de Antwerpsevoetweg (de zuidkant dus). Het is een verlaagde boordsteen geworden die naar autonormen wel vlot te nemen is, maar het is weer zo’n vervelende bult, een klop in je voorwiel als je vlot komt aangereden. Een beetje vergelijkbaar met de kruising van de Gandastraat met de R40. Jammer dat het ook in 2021 allemaal weer net niet is, zonde van het geld.

    1. In die link staat notabene “Tegelijk worden ook de fietspaden langs beide zijden van het kruispunt verhoogd heraangelegd in asfalt.” Dat blijken in de praktijk dus toch maar weer klinkers te zijn, jammer.

  2. Op dezelfde plaats zag ik gisteren een bestelwagen van een of andere obscure pakjesdienst, TEGEN RIJRICHTING in en ook half op het nieuwe fietspad, het bos aan C1’s negeren: vlotjes voorbij de werf met de 4 pinkers op…

  3. Probeer maar eens vanuit Faymonville je weg te vinden in Gent, met of zonder gps. Het noordelijk “sluitstuk” van de “grote” ring is de gammele, beschadigde en gesloten Meulestedebrug… Leidt de Antwerpsesteenweg niet naar een stad waar men minstens 4 miljard euro zal uitgeven om zo’n “uitzonderlijk vervoer” vlot en veilig aan de andere kant te krijgen?

  4. Uitzonderlijke transporten zijn vaak uitzonderlijk door hun breedte, lengte of masse. De belasting die ze veroorzaken is echter vaak niet meer (of zelf minder) dan die van de (soms overladen) vrachtwagens.

    Dit komt omdat de masse sowieso over veel meer assen wordt verdeeld.

    Ook is het zo dat bij grote uitzonderlijke transporten er vaak sprake is van meesturende wielen. Dat in tegenstelling tot gewone vrachtwagens. Het resultaat is dat zelf bij bochtbewegingen in veel gevallen de belasting op het wegdek minder is dan bij gewone vrachtwagens.

    Dat wil niet zeggen dat er geen probleem is. Mogelijk is dat fietspad niet voorzien op de belasting van normale vrachtwagens en dus mogelijk ook niet op die van uitzonderlijke transporten.

    Ik zeg dus niet dat er geen probleem is. En er gebeuren zeker fouten met uitzonderlijke transporten. Maar van extra belasting op het wegdek is er meestal geen sprake.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s