De werf van de onderdoorgang Drongensesteenweg zit in een volgende fase. De nieuwe Brug over de Leiearm is klaar. De Drongensesteenweg is weer 100% vrijgegeven voor àlle verkeer.

De omleiding voor fietsers via tijdelijke verkeerslichten is vervangen door de nieuwe, definitieve oversteekplaats voor voetgangers en fietsers. Het is een opluchting dat er zo’n lichtengeregelde oversteekplaats gebleven is. (er was ooit het gerucht dat deze door de onderdoorgang zou vervangen worden, en dus verdwijnen).

Op het eerste zicht zijn de nieuwe fietsverkeerslichten prima:
- verkeerslichtjes op borstkashoogte
- de drukknop zit ingewerkt in de paal van het verkeerslicht, en op veilige afstand van de rand van de autorijweg
- een korte wachttijd voor fietsers
- een breed pad met middeneiland
Ik vergat de oversteektijd na te kijken. Is die ok?

Er moet nog flink wat werk verzet worden voordat de onderdoorgang klaar is: ballustrades, trappen, fietspaden, verlichting, wat nog?





Het zal dus nog even duren, naar mijn inschatting nog minstens 2 maand. (Beton moet 28 dagen uitdrogen, leerde ik afgelopen week). Daarom zou het goed zijn mochten de putten in het tijdelijke omleidingsfietspad kant Ossemeersen nog eens gevuld worden, zeker aan de tijdelijke brugjes:


Het zou ook goed zijn mocht de afwerking rondom de oversteekplaats voorrang krijgen. Voetgangers en fietsers moeten er nu (te) weinig ruimte delen:

We hebben dit weekend een kleine bijdrage aan deze werf geleverd. Toen we er zaterdag voorbij fietsten voelde de oversteekplaats kant Malem eerder onveilig aan. Er lagen vèèl te veel steentjes -groot en klein- op de bocht van het fietspad, dat is nooit goed. Daarom hadden we op maandag een veegborstel mee. De stortbui was een welgekomen hulp. 🙂


De overkant was pico bello:

We lieten er onze handtekening achter. Die zal op nog plaatsen in Gent opduiken.


Tot zover het hoofdgerecht. Over naar het dessert.
Frank mailde op 14 april: L en ik gingen deze week kijken hoe de werken aan de Drongensesteenweg opschieten.

Op de foto’s van L krijg je al een goed idee hoe het er nu uit ziet: een brede onderdoorgang, dat zijn we nog niet gewoon, hopelijk wordt dit de norm. Ook het idee om hier met zuilen ipv een wand te werken is goed. Je hebt niet het gevoel van een tunnel en houdt het zicht op het water.


Meer info over dit project lees je hier.
De lichten zijn momenteel nog te scherp afgesteld. Een voetganger geraakt aan tempo 5km/u niet op tijd aan de overkant. Een 4-tal fietsers achter elkaar ook niet.