Bedelen aan de Saskes

Bedelknoppen. Een geliefd instrument van wegbeheerders om fietsers en voetgangers op een veilige maar trage manier een drukke verkeersstroom te laten kruisen. Het concept is eenvoudig. Je bedelt door op de knop te drukken, je zingt afhankelijk van de lichtenregeling 2 of 17 keer “Schipper mag ik overvaren“, en je steekt over bij groen.

Bedelen kan je langs Vlaamse wegen doen met verschillende modellen. Bij mijn weten zijn er een viertal. Van de alleroudste (links) weet ik niet of ze in Gent nog voorkomen. Ik kwam er nog ééntje tegen in Oosterzele. De groen-witte stickers kregen we cadeau van corona.

Bedelknoppen kunnen nuttig zijn, maar worden vaak misbruikt. Op vele kruispunten met bypasses worden zebrapaden en fietspaden uit de voorrang gehaald door bedelknoppen, waardoor men 2 of 3 keer moet bedelen om over te steken. Ook schort het vaak aan de responstijd, die soms dermate lang is dat een bedelknop zijn geloofwaardigheid verliest en roodlichtnegatie bevordert.

Een plek waar bedelknoppen hun potentieel kunnen bewijzen, is de fietsoversteek aan de Saskes in Oud-Gentbrugge, over de R40 – Vlaamsekaai naar de Zalmstraat. Groot was mijn vreugde toen ik enkele dagen geleden getuige was van de geboorte van een bedelknop van de jongste generatie. De navelstreng zat er nog aan! Tezelfdertijd waren werkmannen in opdracht van AWV een systeem voor fietsdetectie aan het installeren.

Baby bedelknop met navelstreng, Zalmstraat

Fietsdetectiecamera, Zalmstraat

Deze combo roept vragen op. Waarom een bedelknop én een automatische detectie? Is dit een experiment? Hoe worden beide afgeregeld? Boeiende materie!

Voorheen was de groenfase voor fietsers hier precies 8 tellen. Als je geluk had dat er een voetganger op zijn knop bedelde, werd je bedeeld met een gulle 2 extra tellen. Dat is nauwelijks genoeg voor mijn kleuter om te beseffen dat het groen is, zijn balans op de fiets terug te vinden, en de 25 meter van de stopstreep naar de overkant te overbruggen. Dat is niet genoeg om in de ochtendspits alle wachtende fietsers in één keer veilig over te laten. Het lullige eilandje, recent aangelegd midden op de logische rijlijn, helpt ook niet echt .

Na inwerkingstelling van de baby bedelknop is de groenfase voor fietsers… nog steeds 8 tellen. Wat wel veranderd is, is de wachttijd. Die bedroeg vroeger ongeveer 90 tellen, en nu met de bedelknop slechts een 10-tal tellen (o.b.v. 2 metingen in de avondspits). Een duidelijke verbetering! Dit zal hopelijk ook het aantal fietsen dat per groenfase moet oversteken verminderen.

De plaatsing van bedelknoppen is niet eenvoudig. Het exemplaar aan de Zalmstraat is perfect. Het exemplaar aan de kant van de Saskes is enkel bedienbaar door fietsers uit de richting Jan Delvinlaan (een minderheid). Wie van de Saskes komt (de meerderheid), kan niet anders dan afstappen om te bedelen. Stap je niet af, dan wordt je voorwiel allicht aan frut gereden, bijvoorbeeld door deze bus.

Afstappen om te bedelen of voorwiel kwijt, Vlaamsekaai

Heeft dat ermee te maken dat AWV liever geen straatmeubilair installeert 2 meter richting de Saskes, omdat dat domein is van De Vlaamse Waterweg nv? Het heeft er alle schijn van.

En dat brengt ons bij de kern van de zaak. Zou je met deze nieuwe knoppen ook kunnen bedelen voor een integrale heraanleg van de Saskes? Ik beeld me graag in dat het signaal, hopelijk een irritant gezoem, rechtstreeks bij De Vlaamse Waterweg nv terechtkomt. Ik zal er elke dag op drukken!

Auteur: stijnbaken

Vader, eigenwijs, avontuurlijk en open. Rijdt regelmatig op een fiets en sleutelt er ook aan.

7 gedachten over “Bedelen aan de Saskes”

  1. Ook hier ( zoals overal ) de fietser in de verdrukking:
    – drukknoppen zo geplaatst dat je moet afstappen ( zeker met bakfiets, driewieler en vierwieler kan je er niet bij )
    – drukknoppen zijn soms zo geplaatst dat je met jouw voorwiel al op de rijbaan moet staan ( wie dat uittekent fietst die wel eens???? )
    – duurt veel te lang voor je groen krijgt
    – groenfase véél te kort ( je moet vertrekkens klaar staan, je reppen, wachten er meerdee fietsers dan kan je niet allemaal over )
    – midden eilandje: afschuwelijk wanneer je daar strandt. Ongezond en bedreigend met auto’s die voor en achter jou razen.

  2. Volgens mij hangen er overgrootmoeders knopjes aan de voetgangers zebrapaden tussen Kunstlaan en Citadelpark. Ik denk dat 90 sekonden wachttijd daar ook een korrekte wachttijd is.

  3. Ik vraag me af hoe je aan de overgrootmoederknop kan bedelen met je elleboog. Heeft iemand dat eigenlijk al uitgeprobeerd?
    De meest gehate knop is voor mij de moederknop. Het lukt me nooit om die met 1 keer drukken te activeren. Je moet er eigenlijk je hele hand een tijd op leggen, voor die reageert. Vaak moet je daarvoor dus ook afstappen, want overleunend vanaf je fiets lukt het meestal niet.
    Ach, fietsoversteekplaatsen en bedelknoppen…. meestal vanop de tekentafel geplaatst. Het kan nochtans anders, merkte ik in Amsterdam.
    Schitterend stukje, trouwens.

    1. De overgrootmoederknop vind je ook aan de westerringspoorbrug (blauwe fietsbrug) aan de oversteek van de N9. Met de elleboog lukt het soms wel, soms niet. Gegarandeerd een mooie afdruk van het ringetje op je elleboog. Deze knoppen zijn geregeld defect.

      De baby-bedelknop is zopas geplaatst aan de nieuwe lichten aan de Drongensesteenweg waar een fietsonderdoorgang langs de Leie wordt gebouwd. Die knoppen zijn onmogelijk met de elleboog te bedienen. Als een fietser op het knopje drukt, wordt het licht voor de voetgangers niet groen. Heel vaak staat daar een fietser te wachten als hij eigenlijk groen heeft. Je kijkt immers spontaan naar het licht voor de voetgangers aan de overkant en niet naar het licht voor de fietsers boven of achter je hoofd.

      1. ‘k werd aan de gaardenierdbrug al eens nageroepen door politieagenten, voor het rood wachtend in hun auto, omdat ze dachten dat ik door het rood reed, nu zij enkel het rode voetgangerslicht zagen en niet het groene fietslicht…

  4. Fietsdetectie en knop combineren geeft robuustheid. Als 1 van de systemen niet werkt, kan het andere systeem de werking (gedeeltelijk) verzekeren. Verder is dectectie (meestal radars) op een bepaalde plek gericht, maar als je daar niet passeert, werkt die niet. Bijvoorbeeld als je te voet met je fiets komt aangewandeld en pas aan het licht op je fiets kruipt en wil vertrekken. Detectie voor fietsers in de grond, met magnetische lussen, werk bijvoorbeeld niet met een carbonfietsframe. Dan is een knop handig. Verder hebben verkeerslichten een programmatie die om de zoveel tijd de andere fase in de verkeerslichten laat opkomen. Zo krijgt de R40 niet eeuwig groen, in geval dat de detectie niet werkt en kan verkeer (fiets en auto) uit de Zalmstraat toch nog oversteken / oprijden.

  5. Ook mooi, maar erg zeldzaam bij ons: bedelknoppen die na het indrukken de wachttijd aangeven. Dat kan met een cirkeltje met leds die ‘aftellen’ of met cijfers. Dat houdt je ook bezig tijdens het wachten (liefst niet te lang).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s