Met de fiets langs de Sint-Lievenstunnel via het Marie-Jeanne Boelenspad

(Na een lange afwezigheid: de comeback van Sven! Met een eerbetoon aan… Marie-Jeanne!)

ingang van de onderdoorgang met zicht op aftakking richting Dierentuinlaan.
22 juni 2021, Marie-Jeanne Boelenspad

Het Marie-Jeanne Boelenspad is nu bijna een jaar bruikbaar als fiets- en voetgangersonderdoorgang, parallel aan de Sint-Lievenstunnel langs de R40. Eén van de meest huiveringwekkende fietsoversteekplaatsen van Gent verdween. Dit verdient een feestje en een evaluatie. En néé: het is zeer normaal dat je de naam van dit fietspad niet goed kent. De naamgeving kwam er pas in april van dit jaar (meer info hier).

De R40 – alias de kleine ring – van de Overpoort richting Dampoort volgen was altijd – kuchkuch– een uitdaging. Voornamelijk het kruispunt onder de B 401 met zijn fly-over was voor fietsers een werkelijk obstakel. Smalle en veel te kleine opstelvakken. Het amper kunnen oversteken van de 7 baanvakken binnen 1 groenfase. De lange wachttijden bij de stoplichten. Het tegelijk groen zijn voor fietsers die de kleine ring volgen en voor trams die deze kruisen…

22 juni 2021, waar de oude oversteekplaats lag onder de Fly-Over

Dit alles behoort tot een onzalig verleden. Dit knooppunt heeft, voor fietsers althans, een ware transformatie ondergaan.

Na een klein jaartje is het dan ook tijd om deze ontegensprekelijke verbetering eens onder de loep te nemen. Wat is er goed en wat kan er beter?

22 juni 2021, Marie-Jeanne Boelenspad komende van Scheldepunt

De breedte van dit pad, onder de brug door, is ideaal, ook voor kruisend verkeer.
De hellingsgraad is fantastisch gekozen en de ondergrond geeft genoeg grip zonder al te veel drempels en bobbels. Allemaal positief.

Over de aanduidingen en borden, de geldende voorangen, de toegelaten rijrichtingen en de te nemen hoeken en bochten kunnen we wel wat kritischer zijn.

1. richting Zuiderpoort / 2. richting Ledeberg / 3. Komende van Dierentuinlaan

Zo is er een route voorzien voor fietsers vanuit de Sint-Lievenslaan richting Zuiderpoort (1, in geel) en richting Ledeberg (2, in blauw). De fietsers komende van de Dierentuinlaan (3, in bruin) blijven echter in de kou staan: wachten voor 2 stoplichten en bij het oversteken van de tramsporen.

Fietsers die de Sint-Lievenslaan volgen, de hoofdas hier, verliezen 2 keer hun voorrang.

22 juni 2021, van de Sint-Lievenslaan naar het Marie-Jeanne Boelenspad

Het eerste voorrangsverlies is bizar. (4) Fietsers moeten er vanop de ondergedimensioneerde (smalle) verbinding vanuit de Sint-Lievenslaan voorrang verlenen aan het Marie-Jeanne Boelenspad. Dat pad naar rechts, de richting waarop je hier dus voorrang moet verlenen, loopt via een kasseibaan verder dood op de Scheldepunt. Er zit een logica achter die ik niet kan lezen, laat staan begrijpen.

22 juni 2021, van het Marie-Jeanne Boelenspad naar het fietspad langs Keizerverst

Het tweede voorrangsverlies is bij het vervolgen van de route langs de Keizervest. Hier komen er fietsers vanop het kruispunt naar beneden gefietst. De fietsers die hier van de onderdoorgang komen moeten op de helling naar boven vertragen en om duidelijk zicht te krijgen op het verkeer komende van links, bijna volledig tot stilstand komen. De hoek noch de helling van waaruit hier gekeken wordt zijn optimaal.

22 juni 2021, van het Marie-Jeanne Boelenspad naar het fietspad langs Keizervest

Verder valt het op dat deze onderdoorgang duidelijk bedoeld is als 2 richtings fiets- en voetpad. De aanwezige borden D7, verplicht fietspad, lijken hier dan ook beter weg te ruimen voor borden type D10, baan voorbehouden voor fietsers en voetgangers. Vergezeld van het onderbord M18.

22 juni 2021, een trap voor de voetgangers

Bij het voorrangsbord aan de kant van de Sint-Lievenslaan werd hier wel een onderbord type M10 voorzien. Een verdwaald bordje c3, verboden toegang voor alle verkeer, net naast het bordje verplicht fietspad, zal hier geen enkele fietser om de tuin leiden.

Ondanks deze punten levert deze onderdoorgang een werkelijk verschil. Fietscomfort en vlotheid zijn hier niet alleen fors verbeterd maar deze route is hierdoor een pak veiliger geworden.

Mocht dit een minimale standaard worden voor nieuwe verkeersinfrastructuur in Gent, dan kijken wij de toekomst alvast rooskleurig tegemoet.

Auteur: Sven

Immer on quests finding feasibility in combining ecology and a modern everyday 'normal' live. Attempting to automate any digital task. Interested in cultures and cultural differences with a focus on Japanese culture and language.

3 gedachten over “Met de fiets langs de Sint-Lievenstunnel via het Marie-Jeanne Boelenspad”

  1. De borden D7 zijn uiteraard verkeerd, want mogen alleen gebruikt worden voor een fietspad naast een rijweg voor gemotoriseerd verkeer. Het is een fout die je op veel plaatsen vindt, niet alleen in Gent. Vreemd genoeg heeft de Louisa d’Havébrug wel de juiste, vierkante bordjes (F99). Vreemd genoeg, want vermoedelijk dezelfde dienst die elders wel mis is.
    Om dezelfde reden mag je bij een aparte weg geen D10 zetten (D7 en D10 zijn de ronde blauwe bordjes met fiets en eventueel voetganger).

    De F99-reeks is ook duidelijker over wie de weg mag gebruiken. Als er alleen een fiets opstaat en geen voetganger mogen er geen voetgangers komen, als er wel een voetganger op staat is het voor iedereen, ook voor fietsers, duidelijk dat je voetgangers kan verwachten.

    Bij een D7 ligt dat anders: op zo’n fietspad mogen geen voetgangers komen als er een voetpad naast de bijbehorende rijweg ligt. Ik heb al iemand met een bizarre bewering horen beweren dat voetgangers naast de Wallebeekmeers moeten lopen omdat er daar een D7 naast staat. Het juiste F99-bord zou daar ondubbelzinnig aangeven of er voetgangers mogen komen.

  2. Enkele opmerkingen:
    – Foto 6: de smalle doorgang is volgens mij omdat een brede doorgang veel fietsers zal aanzetten om tegen de richting te fietsen (in mijn ogen een van de gevaarlijkere overtredingen die fietsers begaan). Er staat dan wel een C11 (deze wordt nu ook al veelvuldig genegeerd), breder wordt het nog meer uitnodigend om er door te rijden.

    Wat betreft de voorrang: fietsers die uit de tunnel komen en richting Heuvelpoort rijden kunnen via Filips de Goedekaai, Karel de Stoutestraat en Ter platen naar de Sint-Lievenslaan rijden om zo verder te rijden richting Heuvelpoort. Eén van de twee partijen moet dus voorrang verlenen, er lijkt me gekozen om de snelste partij (die toch een lange bergaf gehad heeft en aardig wat snelheid heeft) voorrang te laten verlenen aan de tragere, uit de tunnel klimmende fietsers. Uiteindelijk betreft het voor de fietsers die van Heuvelpoort komen een zeer overzichtelijk punt waar je al van ver op voorhand de fietsers ziet aan wie je voorrang moet verlenen. Veel tijd zal je hier dus niet verliezen.
    – Foto 10: het bord D7 mag evenwijdig met het fietspad geplaatst worden. Hier dus duidelijk zichtbaar. De C3 staat rechts van het stukje richting water. Bizar maar wel degelijk correct geplaatst om te vermijden dat een fietser er rechtdoor rijdt.
    – Je opmerking onder foto 8, D7 veranderen naar D10 met M18. Dergelijke combinatie mag niet, D10 staat nl. geen bromfietsen (A, B, P) toe. Hang je enkel een D10 dan stuur je alle bromfietsen (dus ook speed pedelecs) op de R40. D7 is hier dus het correcte bord.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s