Busfietspad

Het kruispunt van de Kasteellaan met de Heernislaan / R40 is een mooi voorbeeld van een kruispunt waar de positie van de fietser, en bij uitbreiding van de meeste andere weggebruikers, volstrekt onduidelijk is. Het is een asfaltwoestijn van 500 vierkante meter, waarop een sportvliegtuigje zou kunnen landen. Er zijn geen markeringen op het kruispunt en iedereen -ook het autoverkeer- rijdt maar waar hij denkt dat hij moet rijden.

bron: Google Maps

Aan de Kasteellaan staduitwaarts ligt rechts van de rijweg een busfietspad: een busbaan waarop je mag fietsen. Hier passeert een hele stroom fietsers die schuin linksaf slaat om de Kasteellaan / R40 te volgen richting Dampoort station. Wie heeft hier voorrang bij groen – een rechtsafslaande auto, een rechtdoorgaande auto (richting de busparking), of een linksafslaande fietser? Ik weet niet precies wat de wegcode zegt. Ik weet wel dat het in de praktijk onduidelijkheid troef is, bijvoorbeeld voor de bestuurder van de donkere Duitse bolide.

Als het groen wordt, wie mag dan eerst? Kasteellaan, 17 september 2021

Recent is dit probleem verergerd. Sinds de as Lange Violettestraat / Brusselsepoortstraat door werken staduitwaards is afgesloten, is er een sterke stijging in het autoverkeer dat hier scherp rechtsaf slaat, en zo in conflict komt met rechtdoorgaande of linksafslaande fietsers. U ziet het duidelijk in deze foto: 3 van de 4 auto’s zullen hier rechtsaf slaan, en komen in conflict met de fietsstroom.

Stad Gent, AWV, kunnen jullie alstublieft dringend de positie van élke weggebruiker op dit kruispunt verduidelijken? Conflictvrije lichten en een likje verf kunnen hier wonderen doen.

Auteur: stijnbaken

Vader, eigenwijs, avontuurlijk en open. Rijdt regelmatig op een fiets en sleutelt er ook aan.

5 gedachten over “Busfietspad”

  1. Mijn rij-instructuur heeft me, iets meer dan 20j geleden, geleerd dat je mag voorsorteren op een busvak. Los daarvan is er hier geen volle lijn tussen de vakken dus auto’s die niet rechts voorsorteren mogen volgens mij ook gewoon rechts afslaan. Dat is inderdaad errug vervelend en gevaarlijk voor de fietsers. Wat Stijn er niet bij zegt is dat er hier aan de Kasteellaan en de Tweebruggenstraat natuurlijk enkele middelbare, lagere en kleuter-scholen zijn op een stukje stad van een halve vierkante km. Het is hier echt een gewriemel, een onveilig gewriemel.

  2. Auto’s mogen op dit busvak idd voorsorteren om rechtsaf te slaan.
    Als ze op het linkerrijvak staan, mogen ze ook rechts afslaan, maar dan lijkt het me logisch dat ze voorrang geven aan de fietsers (en bussen) die links afslaan. Want uiteindelijk rijden die vanaf de lichten eerst rechtdoor om daarna pas links af te slaan.

    1. Ik vind het wel merkwaardig dat auto’s hier bijna systematisch op het linkervak blijven staan om rechts af te slaan, terwijl het wel mag, volgens art72.5 van de wegcode, maar dat ze op de busbaan aan de Dendermondsesteenweg ter hoogte van de parking aan de Carrefour automobilisten vaak wél de busbaan nemen op rechts af te slaan, terwijl het daar níet mag, want het is een bijzondere overrijdbare bedding (art.72.6).

      1. Hilde, net zoals dat er veel fietsers de wegcode onvoldoende kennen, zijn er ook zeer veel autobestuurders die de wegcode onvoldoende kennen.

        Een mogelijkse verbetering zou kunnen zijn om op de linkse rijstrook een pijl rechtdoor-linksaf te markeren.
        Dan zouden auto’s die rechtsaf willen verplicht zijn om voor te sorteren op de busbaan.
        De vraag is natuurlijk of dat echt gewenst is, want dan staan ze tussen de fietsers.

        Een conflictvrije regeling lijkt mij hier niet eenvoudig toepasbaar, want dan zou men de busbaan moeten opgeven (ruimtegebrek) en ik denk niet dat De Lijn daar blij mee zou zijn.

      2. Ik heb vandaag, uitzonderlijk tweemaal eens als automobilist, beide opties eens geprobeerd 😄 Weinig fietsers wegens schoolvakantie.

        Resultaat: vanmorgen op de linkerrijstrook als 1e aan het rood licht hoorde ik de buschauffeur rechts van me door het open raam wat mompelen tegen mij (de bestuurder achter mij moest ook naar rechts). Beiden hebben we dus gewacht tot bussen en fietsers weg waren, rechtdoor of naar links. Beetje raar, maar in se niet onveilig.

        Vanmiddag, ook terugdenkend aan mijn rij-instructeur van vroeger, neem ik de laatste meters de busbaan om rechts af te slaan (het licht was rood). Keurig, denk ik, trots op mezelf. Komt er toch wel een bus achter me te staan, en die vindt het nodig om met zijn lichten te knipperen?

        Nee, ik snap het ook niet meer.

        Ik vind rechts voorsorteren op de busstrook uiteindelijk toch de veiligste oplossing, en wettelijk lijkt het prima in orde (maar dat mag je natuurlijk maar doen vlak aan het kruispunt). Maar blijkbaar, zo lees ik hierboven, is dat daar niet de “gewoonte” van bestuurders die er vaker zijn dan ikzelf…

        Tja, het mag dus idd duidelijker!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: