Via messenger: Stropkaai

Beste, ik neem even contact met u op om mijn bezorgdheid uit te drukken rond een aantal recente ontwikkelingen ter hoogte van de Stropkaai, meer bepaald ter hoogte van de Louisa d’Havébrug. Deze brug werd ongeveer een jaar geleden officieel geopend en meteen zeer druk gebruikt. Intussen zijn aan de overzijde van de brug werken aan de gang die de fietsinfrastructuur zullen verbeteren, en ook de werken aan de Stropbrug en de Burggravenlaan zijn volop bezig. Het zijn werken die voor veel fietsers wat hinder met zich meebrengen, maar nadien zal het resultaat er ook zijn, ten voordele van de fietser. Anders is het echter op de Stropkaai. Deze straat, die recent werd beschilderd als fietsstraat, is op vandaag één grote werf geworden ter hoogte van de Broeders van Liefde. Ter plekke is de fietsstraat gehalveerd om te dienen als werf (hij was nog niet groot genoeg), de fietsstraat zelf wordt daarnaast ook druk gebruikt als werfweg (zie foto’s )

Op de koop toe hangt er momenteel een vergunningsaanvraag uit voor de aanleg van een ‘tijdelijke’ parking van 30 maanden voor 30 wagens (vermoedelijk voor het personeel van de broeders). Deze parking zal zijn op- en afrit hebben aan de Sint-Juliaanstraat. Laat dat nu net de enige weg zijn voor alle fietsers van en naar het station die nog vrij is. Ik maak me daar zorgen over en hoop dat jullie dit mee willen bekijken..Het is nu vaak al moeilijk laveren voor fietsers en wandelaars op dit kruispunt waar de brug landt. Een parking daarbovenop zal deze situatie alleen maar verergeren..

Hier komt de parking

Dit is de link naar de vergunningsaanvraag.

J

8 gedachten over “Via messenger: Stropkaai”

  1. Ik passeer hier dagelijks van de Sint-Juliaan straat op de stropkaai naar links en dit is inderdaad nu al een uitdagend kruispunt, zowel van de sint-Juliaan straat als vanop de brug richting het kruispunt ga je bergaf, wat zorgt voor een hogere snelheid als je niet afremt, je moet de stropkaai links en rechts bekijken en dan nog de fietsen in het oog houden komend van de fietsbrug. Je moet hier echt goed opletten en defensief rijden, en hopen dat fietsers/auto’s komend van de andere kanten hetzelfde zullen doen.

  2. Beste fietsers,

    Als bouwheer én aannemer zijn we ons terdege bewust van de impact die de nieuwbouw met zich meebrengt. De werf en werfweg werden ism een veiligheidscoördinator uitgewerkt en ter goedkeuring voorgelegd aan de Stadsdiensten. Een werf van dergelijke omvang brengt heel wat werfverkeer met zich mee, maar zoals gezegd gebeurt dat steeds in nauw overleg met de Stadsdiensten.
    Net om het verkeer en de parkeerproblemen voor de buurt wat te ontlasten, wordt er op initiatief van de aannemer een tijdelijke oplossing gezocht op de hoek van de Sint-Juliaanstraat en de Stropkaai. Er wordt een omgevingsvergunning aan gevraagd om op dat hoekperceel een tijdelijke parkeerplaats aan te leggen die zal gebruikt worden door de verschillende aannemers. Het wordt dus geen tijdelijke parkeerplaats voor het personeel van de Broeders van Liefde zoals hierboven werd gesuggereerd.

    Wij kijken ook samen met jullie uit naar het moment waarop de werken volledig zullen afgewerkt zijn waardoor de Stropkaai (ter hoogte van de nieuwbouw) een veilige en mooie ruimte wordt die enkel toegankelijk zal zijn voor fietsers en voetgangers.

    Tot zolang hopen we op jullie begrip voor de ongemakken die deze werken met zich meebrengen.
    Meer info over Site Vincent en het nieuwbouwproject kan je steeds lezen op deze pagina: https://broedersvanliefde.be/site-vincent

    Vriendelijke groetjes,

    Bouwheer en aannemer

  3. De Broeders Van Liefde hebben een grote parking in de Stropstraat die ook door de aannemers zou kunnen gebruikt worden. Dit heeft niet alleen te maken met goede wil; door de aanbeveling tot telewerken staat deze nooit vol. Daarenboven, bouwfirma Wyckaert zetelt in de Ottergemsesteenweg, waar zij een grote parking ter beschikking hebben. Dit is welgeteld 5 minuten fietsen of 15 minuten wandelen naar de werf aan de Stropkaai. Van zo’n korte fiets- of wandelrit kunnen veel pendelaars alleen maar dromen… Een parking met in-en uitrit in de Sint-Juliaanstraat is momenteel levensgevaarlijk door de enorme aantallen fietsers die daar dagelijks passeren.

  4. Beste ,

    Onze kinderen fietsen dagelijks over de nieuwe fietsbrug en moeten beneden aan de Stropkaai kruisen met de enorme trucks die daar in kolonne staan te wachten vr het grondverzet van de werf.
    Kan er geen rekening gehouden worden met aanrijmomenten die niet samenvallen met ochtendspits scholieren ea ?
    Ooit is er een charter over opgemaakt , mij lijkt het een evidentie om dit bij zo’n grote werf na te streven?

    In schoolomgevingen én op belangrijke schoolfietsroutes worden werftransporten maximaal vermeden tijdens de begin- en einduren van de scholen. ’s Ochtends is dit tussen 7.30 en 8.30 uur, in de namiddag tussen 15.30 en 16.30 uur (11.30 en 12.30 uur op woensdag).

    Mvg Sofie

    1. Dag Sofie
      Dag fietsers

      Dank om ons dit te melden. We hebben onderaannemer Aertssen op de hoogte gesteld, en men zal de nodige toolboxen organiseren om de chauffeurs te sensibiliseren.

      Momenteel zitten we op het hoogtepunt van het grondtransport en rijden er continue 14 vrachtwagens.
      Gezien het grote aantal vrachtwagens, het tekort aan plaats op de werf om vrachtwagens tijdelijk te laten wachten en de files op de wegen is het niet eenvoudig om exact op de uren uit te komen om de werf te mijden.

      Dit is overigens exact waarom we indertijd voor het grondtransport het tijdelijk afsluiten van de Stropkaai hadden aangevraagd (waarop de stad Gent niet is ingegaan). Indien dit was toegestaan, hadden we daar een wachtzone (gescheiden van de fietsers) kunnen organiseren. Desalniettemin zullen we trachten om maximaal gevolg te geven aan dit bericht. We hopen alvast dat we je hiermee voldoende geïnformeerd hebben.

      Meer info over Site Vincent en het nieuwbouwproject kan je steeds lezen op deze pagina: https://broedersvanliefde.be/site-vincent

      Vriendelijke groet,

      Bouwheer en aannemer

  5. Beste Leon,

    Dat hebben we uiteraard bekeken, want met het water zo vlakbij… Firma Wyckaert heeft die mogelijkheid zorgvuldig onderzocht. Uiteindelijk waren er twee redenen om die leveringen niet via het water te laten uitvoeren:
    -de aanwezigheid van de nieuwe fietsersbrug die aan -en afvoer in de weg zal staan
    -de diepgang van de waterweg ter hoogte van de Stropkaai was niet voldoende

    We waren dus genoodzaakt om het met vrachtvervoer te doen.

    Vriendelijke groetjes,

    Bouwheer en aannemer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: