Werfnieuws: Neuseplein

Na het dodelijk ongeval in de tramsporen aan het Lippensplein vindt De Lijn plots overal plaatsen waar er onderhoud aan de orde is. Eind september kondigden ze werken aan het kruispunt Neuseplein / Voormuide / Muidepoort / Sint-Salvatorstraat aan, die startten op 11 oktober.

Vooraf werd een omleiding voor fietsers gepubliceerd:

Fiets-omleiding Neuseplein (© De Lijn)

De omleiding langs het Handelsdok is logisch en vrij comfortabel. Ze is ook bruikbaar in beide richtingen, al staat ze maar in één richting op het plan. Helaas is deze omleiding op het terrein compleet onvindbaar.

Vanuit de Muide is de eerste aanwijzing dat er iets aan de hand is zo’n 50 meter voor het kruispunt:

Voormuide, 16 oktober 2021

Eenmaal op het kruispunt zelf lijkt er niets anders op te zitten dan rechtsaf te slaan.

Voormuide, 16 oktober 2021

Iets verderop verschijnt dan toch een omleidingspijl in de andere richting. Wel fijn om te zien dat hier omleidingspijlen met een bestemming gebruikt worden – dat is een evolutie die we graag overal zouden zien. Zeker bij verschillende werven met mogelijk overlappende omleidingen is dat geen luxe.

Draai je je dan om, dan zie je nog net een verkeersbordje piepen dat inderdaad aangeeft dat je het fietspad in die richting kan gebruiken. Hopelijk ontmoet je er geen tegenligger.

De bestaande oversteekplaats wordt dan wel nog vrij duidelijk aangegeven.

Mag je hier eigenlijk wel links fietsen? Dat is enigszins twijfelachtig, tot…

In de andere richting krijg je niet bijster veel te zien, behalve aan de oversteekplaats:

Daar verstopt de omleidingspijl zich weer achter de andere signalisatie. Het opschrift “Dok-Noord” doet hier wel even de wenkbrauwen fronsen: weliswaar technisch correct, want ook de weg die verder het Handelsdok volgt, heet Dok-Noord, maar de meer waarschijnlijke bestemming met die naam ligt hier rechts.

Niet voor de eerste keer blijkt dat het opmaken van omleidingsplannetjes voor fietsers steeds beter lukt, maar de uitvoering op het terrein ver achterloopt. De Lijn en haar aannemers hebben nog heel wat werk de komende jaren – hopelijk slagen ze erin om ook op dat vlak vooruitgang te boeken.

6 gedachten over “Werfnieuws: Neuseplein”

  1. Juridisch ligt zo’n bewegwijzering toch ook moeilijk. Zo kan men onmogelijk met een bord D7 van een bestaand fietspad aangeduid met evenwijdig onderbroken lijnen een tweerichtingsfietspad maken. (Ook niet als men er een in de wetgeving niet voorzien blauw bordje met pijlen onder hangt.)

      1. Die signalisatie is inderdaad verkeerd. En dat is geen kwestie van interpretatie, enkel van kennis van de regelgeving. Er is geen enkel discussie mogelijk over het feit dat een fietspad niet tegelijkertijd kan aangegeven
        worden met onderbroken evenwijdige lijnen of met een bord D7 omdat er andere regels van toepassing zijn voor zo’n fietspaden.

        1. Die signalisatie is inderdaad verkeerd, maar bewust zo aangebracht door het AWV omdat de fietspadmarkering ’s nachts reflecteert en zo de fietser helpt (de R4 is niet overal goed verlicht). Strikt gezien had men moeten kiezen voor volle lijnen, maar ik snap de pragmatische aanpak.
          Ik denk dat men beter de wegcode zou aanpassen zodat alle fietspaden, ook dubbelrichting, op dezelfde manier kunnen gesignaleerd worden. Als er dan nog een pijltje op de grond wordt gemarkeerd is het voor iedereen helder en duidelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s