Fietsenstallingen: handhaving en voorwaarden

Zondag 21 november. Het ecologische gedachtengoed volgend, kies ik ervoor om gecombineerd vervoer te gebruiken om in Brussel te raken. Dat wil zeggen: met de fiets naar Gent Sint-Pieters en dan met de trein naar onze hoofdstad.

Gelukkig ben ik ruim op tijd aan het station, want een plekje vinden is helemaal niet evident. De ondergrondse stalling staat eivol. Er staan vele fietsen naast de rekken, tegen wanden… omdat er onvoldoende plaats is.

Dus stap ik weer op en rij naar de achterkant van het station. Daar is een heel ruime, niet overdekte fietsenstalling waar altijd wel plaats is.

Behalve vandaag en wellicht behalve in het weekend. Ook hier hetzelfde: elk plekje is ingenomen.

Alles vol. Daar bovenop zijn er overal plassen op de fietsenparking.

En dan staan her en der bordjes van de beheerder (APCOA) die je verplichten je fiets in de rekken te zetten. Zoniet wordt die verwijderd. Yeah right.

Zou die beheerder dat serieus menen? Er is onvoldoende plaats en dan zou je gestraft worden omdat je de fiets noodgedwongen niet in de rekken zet…

Rondom het station blijft Infrabel (APCOA?) achter de feiten aan hollen. Er worden telkens extra plekken beloofd, maar een keer ze er zijn, blijken het er alweer hopeloos te weinig te zijn. Frustrerend voor de vele fietsers die geen plekje vinden, frustrerend voor voorbijgangers die klagen over slordig ‘neergegooide’ fietsen. En dat bij het drukste station van Vlaanderen…

En dan, als klap op de vuurpijl, verschijnt de aankondiging dat de beheerder van de stationswerf overgaat tot ontruiming van ‘fout geplaatste’ fietsen. Jazeker, die fietsen zijn wellicht fout geplaatst, maar blijkbaar is het niet nodig om te kijken naar de reden hiervoor?

Auteur: JanG

kernlid Fietsersbond Gent

3 gedachten over “Fietsenstallingen: handhaving en voorwaarden”

  1. Het is inderdaad schering en inslag dat er geen enkele vrije plaats meer te vinden is. En het is daarenboven gekkenwerk om alle stallingen af te rijden om toch maar een plaatsje te vinden, want dat kost enorm veel tijd die je moet incalculeren om de trein te kunnen halen.

  2. Weer een eenzijdig pleidooi voor meer, meer, meer. Verdient een station als GSP veel stalling? Zeker. Maar de sleutel ligt vooral bij het efficient gebruik van deze stallingen. Hoeveel van die fietsen die daar stonden zouden van treinreizigers op die dag zijn, 10%?20%? Neem nu nog een periode van een week, dan kom je vast nog niet aan de helft. Een systeem zoals volgens mij ergens in Nederland bestaat, waarbij je voor de eerste 1-2 dagen (termijn kan je nog zelf invullen) niets betaalt maar voor langer parkeren een bepaald bedrag vraagt, en dat fietsparkeerprobleem is daar direct opgelost.

  3. Het is inderdaad een probleem. Ik zet mijn fiets aan de fietsenstalling naar het VAC (toren Vlaamse overheid). Daar is altijd plaats.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: