Het donker hol

Donker hol: Vlaamse uitdrukking die aangeeft dat je vanuit een zee van licht onverwachts en ongewenst terechtkomt in een pikdonkere locatie. Zie ook: donker gat.

Velen onder u kennen het smalle jaagpad tussen de Marie Polelinkaai en Louisa d’Havébrug.

c OpenStreetMap

Sommigen vinden dit, samen met het vervolg van het jaagpad tot aan de Ringvaart, een testbank voor fietsverlichting. Het is een deel van mijn teerbeminde heer fietsroute naar en van haar nachtwerk. ’s Avonds gebruikt ze het pad niet. “’s Morgens wel“, zegt ze me. Waarschijnlijk omdat ze dan vanuit de afzink van de Louisa rechtdoor rijdt.

15 december 2021, Louisa d’Havébrug / Marie Sassepad

“En het is er soms bwoehaaahaa!!! Zoooooo gevaarlijk!”, roept ze me toe voordat ze naar de kapper vertrekt. (Vertel het niet verder: nu ze eind deze maand met pensioen gaat ze laat haar haar “ontkleuren”. )

Het jaagpad zonder naam heeft nu ook een naam, lees ik op OpenStreetMap (de internetkaart met àlle Gentse fietspaden op) : het Marie Sassepad. Dus je kan nu van Marie, via Marie naar Louisa fietsen. Maar nog veel beter nieuws is… het licht zal er schijnen. De testbank is verleden tijd:

08 december 2021, Marie Sassepad
15 december 2021, Marie Sassepad

Mijn teerbeminde zal deze nieuwe zaligheid nog vier nachten kunnen meemaken. Zal het haar avondlijke fietsroute naar het werk beïnvloeden / doen veranderen? Vermoedelijk wel. Ik ben benieuwd.

Dit is één van die “dossiers” die ik mijn hoofd gecatalogeerd had als “hopeloos”, want volgens de info die we hadden was dit jaagpad “eigendom” van de Vlaamse Waterweg. Plots is de oplossing er. In mijn hoofd wil dat zeggen: de Gentse schepen en de Gentse administraties zijn ferm goed bezig. Het oude adagium dat Gent alleen maar handelt op “zijn eigen grond” is duidelijk verleden tijd. Ofwel investeert Gent nu ook op grond van gewestelijke of nationale administraties (zoals met de fietstunnel aan de Dampoort). Andere mogelijkheid is dat de Vlaamse Waterweg dit jaagpad overgedragen heeft aan de Stad. Voor de Gentse fietsers is dat niet belangrijk. Het is allemaal belastingsgeld. En als het maar in orde komt. Wat telt is deze sense of urgensy die we lazen in mailverkeer (over de werfsignalisatie): “de aannemer kreeg een dringende opdracht van een andere stadsdienst om op dit traject verlichting te plaatsen”. Dat is goed. En waarschijnlijk ook de reden dat er voor een deel kabels boven de grond hangen, en dat er verschillende armaturen gebruikt worden:

15 december 2021, Marie Sassepad
15 december 2021, Marie Sassepad

In februari gaat het pad richting Merelbeke op de schop. De stroomkabels voor de vleermuisvriendelijk verlichting zit al klaar:

08 december 2021, Tragel, Merelbeke

Wat even gelukkig makend is: het woon-schoolverkeer in Gent groeit zienderogen. Steeds meer kinderen onder de 16 jaar gaan zelfstandig of in groepjes met de fiets naar school. Zonder de groeiende Gentse fietsinfrastructuur zou dat geen waar geweest zijn. En dan moet de Stropbrug en de Botermarkt nog afgewerkt worden.

15 december 2021, Louisa d’Havébrug

Tot slot: de voet van de Louisa is nu ook een fietsknooppunt. Terecht.

15 december 2021, Louisa d’Havébrug / Marie Sassepad

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

Eén gedachte over “Het donker hol”

  1. Kan er ook aangedrongen worden op verlichting jenny montigny pad, tussen Malem en Noorderlaan pikdonker. Ook het eerste gedeelte van mahatma grandioos (vanaf de molen) is het aardedonker.
    Mvg – Josiane

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: