Kleine dagelijkse ergernissen

Ik ben fietser, actief lid van de Fietsersbond. Logischerwijs betekent dit dat ik redelijk wat fiets. Niet zoveel als sommigen, maar wellicht meer dan de meesten. Onder normale omstandigheden – tot corona de dagelijkse routine dwarsboomde – leg ik zowat 10.000 fietskilometers af per jaar. Dat is meer dan wat ik over diezelfde periode met de auto doe.

Pakweg 2/3 van die afstand bestaat uit woonwerkverkeer. De rest is boodschappen doen, andere functionele verplaatsingen en af ten toe een recreatieve rit. Dan is het logisch dat ik vaak, zoals veel andere fietsers, geconfronteerd wordt met allerlei minder aangename toestanden.

Onlangs weer. Een boodschappenrit, zeg maar ‘rondje Gent’, dat me tegen het einde aan over Gentbruggebrug leidde. Veel fietsers mijden dit punt als de pest en dat is begrijpelijk, maar soms is de omweg veel te groot. Gentbruggebrug dus.

Stel je voor: je duwt stevig op de pedalen, want je moet de brug op. Een gehaaste automobilist komt bergopwaarts naast je rijden, want hij zou wel eens een seconde kunnen verliezen. Eigenlijk verwacht ik dat die automobilist hier helemaal niet bij nadenkt en gewoon die ‘hindernis’ voorbij rijdt. Natuurlijk is het druk, want dat is daar bijna altijd zo. Omdat het bergop is, kon hij (zij) niet zien dat van de andere kant ook een auto(bus) aankwam, dus zodra je met de fiets ter hoogte bent van de passagiersdeur, schuift hij (zij) gehaast naar rechts. Jij ziet een massa staal en glas angstwekkend dichter komen en je hebt geen uitwijkmogelijkheid….

Een variant: ik ben er bijna en rijd dus in de Gentbruggestraat. Van de andere kant komt ook een fietser aangereden met daarachter een auto. Uiteraard beslist de automobilist op dat moment die fietser in te halen. Dat hij tijdens dat maneuver nooit voorbij die fietser kan zijn eer hij bij mij aankomt, speelt blijkbaar geen rol. Dan ziet hij mij (kijken mensen nooit vooruit?) en wijkt snel uit, maar naast hem rijdt die andere fietser. Oeps… (maar de automobilist heeft het vermoedelijk niet eens door)

Nog eentje? We rijden met z’n tweeën, gezellig naast elkaar, ’s avonds laat in een eenrichtingsstraat (in de ‘goede’ richting) met een fietssuggestiestrook. Concreet: dit is de Tweekapellenstraat in Gentbrugge. Achter ons komt een grote SUV, die me op nauwelijks enkele centimeters passeert, terwijl de bestuurder door het open raam roept dat ik ‘op het fietspad’ moet rijden, om nog geen honderd meter verder te stoppen en een passagier uit te laten stappen.
Bedenkingen bij deze situatie:
– het is geen fietspad
– binnen de bebouwde kom mogen we met twee naast elkaar fietsen
– bij het inhalen van een fietser dien je (binnen diezelfde bebouwde kom) minstens een meter afstand te houden
(- wat is het nut hiervan als je iets verder toch moet stoppen?)

Of de zoveelste automobilist – ’t is maar voor een minuutje – die zijn voertuig voor je neus op het fietspad plant. Probeer daar maar eens iets op te zeggen. Je zal het geweten hebben.

Zijn al die situaties dat risico echt waard? En natuurlijk zijn er evengoed fietsers die gevaarlijke dingen doen (door het rood rijden iemand?), maar die brengen vooral zichzelf in gevaar.

Wie vaak fietst, wie veel kilometers aflegt, is wellicht behoorlijk fietsvaardig en assertief. Maar dat kan die automobilist niet zien en daar denkt die waarschijnlijk ook niet over na. Dat betekent dat diezelfde gevaarlijke maneuvers evengoed kunnen uitgehaald worden bij pakweg een kind of iemand die net als volwassene leerde fietsen.

Zijn die imaginaire paar seconden winst echt dat risico waard? En indien we zelf als fietser in de auto stappen, veranderen we dan ook in zo’n stresskonijn dat zo snel mogelijk van A naar B raast? Of denken we dan aan hoe dat aanvoelt als fietser?

Auteur: JanG

kernlid Fietsersbond Gent

8 gedachten over “Kleine dagelijkse ergernissen”

  1. Gelijkaardig verhaal op de Eksaarerijwegbrug in Oostakker. Er zit daar trouwens een mooie bocht in die brug. Heel aangenaam fietsen bij momenten…

  2. Ja echt, wat je hier schrijft. Als je vaak fietst, kom je ze regelmatig tegen.
    Nog eentje?
    Dendermondsesteenweg, richting Heernisplein. Auto steekt je voorbij, terwijl er een auto uit de andere richting komt, en rijdt dus lekker dicht bij jou. Om daarna voor het rood licht te staan, waarna jij weer voorbij de auto kruipt om op de fietsstrook aan het verkeerslicht te gaan staan.

  3. Beste, dit zijn inderdaad de meest voorkomende ergernissen die van uw fietstocht een overlevingstocht maken. Vaak worden we ingehaald in een zone 30 hier te Merendree in een blinde bocht. Voorlopig zonder erg, tot er een even gehaaste persoon van de andere kant komt. We hebben auto’s verkeerd gemaakt en geven een te veilig gevoel aan de chauffeur die deze bestuurd. Wij verlangen naar zelfrijdende auto’s want we vertrouwen de mens niet meer in het verkeer. Zij die dit wat zwaar vinden moeten maar eens stilstaan bij het feit dat per 2 fietstochten er wel 1 moment is die even je adem wegneemt.

  4. zéér herkenbaar! Soortgelijke situatie aan het Van Cleemputteplein. De paaltjes daar om de doorgang te versmallen richting A. Baeyensstraat zijn er ongetwijfeld geplaatst met de beste bedoelingen, maar menig automobilist laat zich daar niet door afschrikken, en snijdt de bocht dan maar nog wat scherper aan. Om van dat ene lijnbus/sandwich moment dat ik meemaakte nog maar te zwijgen. In de andere richting soortgelijk verhaal. Ondanks dat het daar 2 kruispunten zijn op amper 30 meter van elkaar, denk menige auto daar fietsers toch maar te moeten inhalen, terwijl de meerderheid van de fietsers richting schoolstraat nemen, en daar doodleuk worden gecoupeerd, omdat de afstand om er voorbij te geraken amper voldoende is

  5. Jammer genoeg is dit voor mij tijdens m’n woon/werkverkeer zo goed als dagelijkse kost. Nadat ik een bestuurder op z’n gedrag had aangesproken, lachte hij mij uit. Vreemd, aangezien hij mij van de weg had gereden. Sindsdien hangt de ‘dashcam’ terug op m’n stuur. Geen idee wat ik met de beelden kan/mag doen, maar het is dan toch al vastgelegd.

  6. herkenbaar

    een paar 10-tal meter verder dan de bovengenoemde Gentbruggebrug, langs de Nijverheidskaai idem:

    auto’s moeten per se inhalen, om dan:

    Ofwel kort in de remmen te moeten voor je, omdat er een tegenligger komt, of een tegenligger ook een fiets in omgekeerde richting inhaalt

    Ofwel brengen ze een tegenliggende fietser in gevaar

    En nog couranter: ze halen je rap-rap in, hoewel de Nijverheidskaai tegenwoordig zone 30 is, en ik er vaak ca. 28 km/u rijd, en dan duikt plots 1 van de 3 verkeersdrempels op voor hun neus (die ziet men nochtans van ver). Zij moeten bijgevolg zwaar in de remmen -als hun auto niet willen kapot rijden.
    En dan hangt het er van af: ofwel hangen ze net naast je, en met wat geluk schrikken ze dan en gaan in de remmen om achter mij als fietser te blijven (want ik ga rapper over de drempel).
    Ofwel zijn ze je net voorbij, en moeten ze vlak voor je neus kort in de remmen – dan hopen dat je er met de fiets niet op knalt.
    Ofwel het gevaarlijkst: hangen ze net naast je, naderen ze een drempel en tegenligger, en ipv gas te geven of te remmen, schuiven ze dan op naar rechts, waar ik als fietser rijd, om de fietser naar rechts te duwen, in het gootje en tegen de hoge betonnen muur. Levensgevaarlijk.

    En voor wat? Zelfs met mijn gewone stadsfiets ben ik vaak even snel of rapper door de Nijverheidskaai als een automobilist zodra er enig (kalm) verkeer is. Dus tijdswinst gaan ze niet halen daar mee.

    1. Ik ga er graag van uit dat de meeste mensen van goede wil zijn, dus kan ik enkel besluiten dat veel weggebruikers absoluut niet vooruitkijken, niet anticiperen, maar puur ‘op het gevoel’ rijden. Als fietser ingehaald worden door iemand die onmiddellijk daarna in de remmen moet om te parkeren, omdat het toch al rood was, omdat er een verkeersdrempel ligt… Hoe moet je dat anders uitleggen? Vervelender is dat het meer is dan niet vooruitkijken, want jij, als fietser, wordt compleet genegeerd. Waarschijnlijk speelt hier ‘ik zit in een auto, dus ik ben veilig’ ook mee.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: