Bataviabrug (1)

Beginnen met het goede nieuws: de Bataviabrug is weer open. Ze is weer bruikbaar door voetgangers en fietsers. De probleemzone is beschermd, en we kunnen weer door.

10 mei 2022, Bataviabrug

Alle lof aan De Vlaamse Waterweg om zo snel in te grijpen, en de hinder voor voetgangers en fietsers zo hard te beperken in tijd. De brug was één nacht dicht.

10 mei 2022, Stapelplein / Bataviabrug
10 mei 2022, Bataviabrug

Nog goed nieuws: De Vlaamse Waterweg heeft een oplossingsvrachtwagen. Misschien hebben ze die altijd gehad. Het was de eerste keer dat ik hem zag.

10 mei 2022, Stapelplein
10 mei 2022, Stapelplein

Even terugspoelen naar circa 14 jaar geleden. We gingen namens Fietsersbond Gent voor het eerst aan tafel met de lokale directie van Waterwegen en Zeekanaal (ondertussen zijn ze gefusioneerd met De Vlaamse Waterweg). Het ging over prioriteiten. Wij hadden het over de Saskes. Zij had het over de Bataviabrug. We begrepen dat verhaal niet, en vroegen luidop waarom net déze nieuwe brug een prioriteit was. Zij begreep het ook niet.

Pas later begrepen we dat het in eerste instantie een verhaal van stadsontwikkeling was. Van PR voor een nieuw stadsdeel, dat zeker. Voor projectontwikkelaars dus, en voor een stadsproject. Maar nòg later zagen we dat het een belangrijke schakel was in een rijk toekomstbeeld qua mobiliteit: een nagelnieuw stadsdeel rondom het water, met degelijke voetgangers- en fietsverbindingen, vlakbij het stadscentrum, én vlakbij een treinstation. Met zuurstof voor de aangrenzende volkswijken. Knap. Allemaal op basis van een masterplan door het wereldberoemde OMA. Dat plan was véél ambitieuzer, en véél duurder. Met zijkanaaltjes en zo. Little Holland in Gent, zoiets. Ik ban fan van het huidige plan, met een architecturaal knappe school, en een schitterend park rondom het Houtdok. Knap. Van geen wonder dat er prijzen mee gewonnen zijn. De projectontwikkelaars tonen er zich van hun innovatiefste kant. Knap. Nog later leerden we dat de brug (en ook andere waterwerken in het Handelsdok) er kwamen met Europees geld. Europese subsidies hebben strenge regels, ook qua timing. Waardoor het kan en (vooral) moet vooruitgaan.

Ik ben ook niet blind voor de mindere kanten van dit verhaal. Het deed pijn aan de ogen om te zien hoe snel de Bataviabrug degenereerde, versleet. En dan heb ik het niet over deze scharnierpanne na minder dan 10 jaar gebruik. (Bizar trouwens hoe deze breuk sneller dan snel Wikipedia haalde, daar zit een Genste bruggenliefhebber)

Mijn teerbeminde wil gaan slapen. Weet je wat? Morgen schrijf ik verder.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Bataviabrug (1)”

  1. goeiemorgen. je vernoemd de Matadibrug, maar ik vermoed dat je het nog steeds hebt over de Bataviabrug, gezien eerstgenoemde nog niet is gerealiseerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: