De Dampoortwende

Hoort wie klopt daar, kinderen? De volgende fase van de Dampoortwerf XXL komt eraan! Dat wil zeggen: de pijp kant Koopvaardijlaan gaat open voor alle weggebruikers. Daar gaan veel mensen blij mee zijn, vooral de scholieren die vanuit Sint-Amandsberg dagelijks naar de basisschool Melopee fietsen (de school verhuisde van Sint-Amandsberg naar de Oude Dokken, vandaar…) . Hun avondrit langsheen véél te véél kruispunten is een forse oefening in zen. Zeker nu ook de straatverlichting in en rondom de pijp kant Dampoortstation én in de Pilorijnstraat reeds een paar weken defect is. Net in de donkerste maanden. (reeds tweemaal gemeld: aan Fluvius én aan de bereikbaarheidsadviseur van Agentschap Wegen en Verkeer )

16 november 2022, Dampoort, kant Dampoortstation
16 november 2022, Dampoort, kant Dampoortstation
16 november 2022, Dampoort, kant Dampoortstation
16 november 2022, Pilorijnstraat

Het goede nieuws. Kant Koopvaardijlaan wacht het volle licht op ons allen:

16 november 2022, Dampoort, kant Koopvaardijlaan

Vandaag zag het er zo uit:

29 november 2022, Dampoort, kant Koopvaardijlaan
29 november 2022, Dampoort, kant Koopvaardijlaan

Deze “Dampoortwende” verloopt in kleine stapjes, en dat maakt het een paar dagen lang behoorlijk verwarrend. Zo is het voorlopige fietspad al twee weken weggesneden, waardoor veel fietsers op de autorijstrook blijven:

16 november 2022, Dampoort, kant Dampoortstation

Vandaag was er verderop op de kruising Land Van Waaslaan / Pilorijnstraat alweer een ongeval, ditmaal met een step. Het crisisberaad van morgen is méér dan welkom.

Ook het voortijdig wegfrezen van het fietspad in de Pilorijnstraat bevordert het Far Westgevoel:

28 november 2022, Pilorijnstraat
28 november 2022, Pilorijnstraat

Zelfde verhaal voor de automobilisten die komende van de Dendermondsesteenweg nu al op het wegdek een pijl naar links vinden. Verwarrend!

Dat alles wil zeggen: vertrek deze week 5 minuutjes vroeger, zodat je – samen met alle anderen- kan wennen aan de nieuwe situatie. Wie zich haast (m/v, voetganger / fietser / stepper / speedpedelekker / bromfietser / automobilist / buschauffeur… ) doet vaak domme dingen. De details van de nieuwe fase (4) kan je hier lezen. Verwacht je in sommige richtingen aan nieuwe verkeerslichten. Dat kost een beetje tijd, maar levert – als ze goed afgesteld zijn- een containerlading veiligheid op.

Oh ja, voor u begint te vloeken op de wegbeheerder: de ambtenaar die deze werf opvolgt heeft nog 4 andere werven op te volgen. Dat zou personeelsgewijs toch anders moeten. Je mag er niet aan denken dat deze ambtenaar ziek wordt… . Een werf van déze omvang , met dìt hoge aantal passerende schoolkinderen, scholieren en studenten, met zòveel ongevallen in de directe omgeving, met déze vertraging (nu plots tot 2024) en met dìt mobiliteitsbelang heeft véél véél véél véél véél meer basiszorg èn detailzorg nodig. Dat lijkt ons een klus voor de minister. Zelfde verhaal voor de politie. Ok, we weten dat er onderbezetting is, maar deze Dampoortwende is een gevaarlijk moment. Wees daar aub vaak in de spitsuren, en gebruik aub jullie rechtstreekse lijn met de wegbeheerder. Een klus voor de burgemeester.

Want oh ja, ook voor u: als er iets onveilig is, laat het prompt weten aan Agentschap Wegen en Verkeer via bereikbaar.ovl@wegenenverkeer.be of bel tijdens kantooruren +32 476 72 22 57. Een dronken voetganger kan veel signalisatie om zeep helpen.

Nieuw in Gent? Bekijk hier de infofilm over het Dampoortproject. Maar vergeet de einddatum. Dat wordt niet meer voorjaar 2023, maar zomer 2024 lezen we hier.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “De Dampoortwende”

  1. “Ook het voortijdig wegfrezen van het fietspad in de Pilorijnstraat bevordert het Far Westgevoel”
    Dat heb ik maandag inderdaad gevoeld: wat een paar streepjes verf je toch het gevoel geven, of op zijn minst aan de andere weggebruikers laten zien: ik mag hier wel degelijk rijden. Want auto’s die van de Dampoort komen en de Pilorijnstraat inrijden, snijden die bocht met de Land van Waaslaan nogal eens af. 😦
    Ik wilde het melden, maar toen kwam ik op het werk en is het uit mijn hoofd gegaan…
    Ben benieuwd voor donderdag!

  2. De nieuwe verlichting op het Antwerpenplein lijkt wel op deze van een sportveld in volle actie. Daarmee is mijn aanpalende living en slaapkamer volledig verlicht bij avonden. Leuk – verfijnd – is iets anders! Ps/ Heb ik nu recht op een premie voor nieuwe licht dempende gordijnen? Waarom moesten die verlichtingspalen zo nodig op een hoogte van drie a vier woonetages hoog geplaatst worden? Netjes iets hoger geplaatst – iets hoger dan de bushokjes – leek me gepaster zowel inzake praktische zichtbaarheidsvereisten voor het bus en/of autoverkeer als naar de – nu te – hoge lichtimpact. – Men doet maar op!

  3. Ps/ Men breekt maar – ongevraagd – in in je privacy. Men verlicht maar onnodig – ongepast, milieu-impact verstorend – te veel! Ben ik nu woke?

  4. Als je van vanaf het fietspad langs het Quantumgebouw via de verkeerslichten linksaf wil slaan naar de Koopvaardijlaan wordt het een uitdaging de bocht te nemen binnen het stuk pad dat ingekleurd is als fietspad…
    En al na enkele meters in de Koopvaardijlaan zijn de moordstrookjes terug, alleen nu iets breder…
    Verder mocht het fietspad langs het Quantumgebouw toch enkele decimeter breder zijn

  5. Enkele dagen geleden wilde ik vanaf de Dendermondsesteenweg naar Dok Noord. Eerst de oversteek aan de Land van Waaslaan trotseren, dan op het einde van de Pilorijnstraat het drukke autoverkeer dwarsen naar een fietspad aan de linkerkant om even verder weer over te moeten steken. En dan kwam ik op een nieuw aangelegd tweerichtingsfietspad dat naar mijn gevoel veel te smal is voor het verkeer dat het moet slikken… Maar hier rij je wel een ruim eind van het autoverkeer en dat is prima.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: