Lochristi – niet altijd pro-fiets (het verhaal van Tram 7)

Tram 7 en Lochristi - niet altijd pro-fiets

Het is spijtig dat de toekomstige (2020) vertramming van bus 7 vertrekt aan de verre westkant van Gent (Sint-Denijs-Westrem), maar voorlopig stopt aan de Dampoort. Op het ganse traject worden immers veiligere fietspaden en -assen aangelegd (nu ja, niet altijd maximaal veilig, maar beter dan nu).

Het is nog spijtiger dat de vertramming na 2020 tegen de zin van de stad Gent zal stoppen aan de grens met Lochristi, zogenaamd op vraag van de gemeente Lochristi – op deze manier loopt Lochristi een kans mis om de zeer drukke Antwerpsesteenweg te ontlasten en het onveilige sluipverkeer voor fietsers en bewoners in de buurt te verminderen (er zijn belangrijke fietsassen naar en van scholen) – terwijl het aantal winkels maar blijft toenemen.

Lochristi beweert dat ze aan dat laatste niets kan doen, maar wat dan met de weigering de tram (en veiligere fietspaden) toe te laten tot aan Lochristi zelf? Wellicht een kwestie van een ouderwets mobiliteitsbeleid, waar de auto nog altijd voorrang krijgt.

Gents stadsbestuur formeel: Er komt geen toegang van R4 op Smalle Heerweg.

Volvo-R4_klein

Het vorig bericht op Fietsbult over het gevaar van aanstormend verkeer van de R4 naar de Smalle Heerweg in Lochristi via een nieuw knooppunt heeft effect gehad.

Geen week later krijgt de buurt eindelijk waar ze om gevraagd heeft: een formele toezegging van de stad Gent dat in alle fases van de afwerking van het bedrijventerrein Oostakker-Noord het bedrijfsverkeer en lokale verkeer (van de Smalle Heerweg en Groenstraat) gescheiden blijven, van zodra er een aansluiting is met de R4.

Dit maakt de Smalle Heerweg een stukje veiliger voor fietsers en andere actieve gebruikers. Een eerste stap, want er is nog veel werk (zoals het ontbreken van fietspaden op sommige plaatsen; en het groeiend sluipverkeer van de parallelle Antwerpsesteenweg).

Meer nieuws op www.vliegveld.be