Tienpuntenplan (1)

Onderstaand tienpuntenplan van Fietsersbond Gent werd afgelopen weekend bezorgd aan de kopstukken van de vijf grootste partijen.
We vroegen de kopstukken punt per punt te reageren met “akkoord” of “niet akkoord”.
Hun antwoorden leest u eind deze week.

Fietsersbond Gent vraagt dat Gent in zijn volgende bestuursperiode kiest voor:

1 Een integraal fietsbeleid via alle stadsadministraties en vergunningen, met algemene toepassing van het STOP-principe en de Fietstoets, bv. een degelijk fietsstallings- en fietsbereikbaarheidsbeleid bij alle school-, sport- en cultuurinfrastructuur, en alle stadsontwikkelingsprojecten.
2 Een nieuw mobiliteitsplan steunend op het STOP-principe i.p.v. het huidige én-én beleid.
3 Duidelijke, dwingende minder-hinder-richtlijnen bij werven op de openbare weg (cfr. Nederlandse en Deense voorbeelden), met engagement tot werfcontrole.
4 Een uitbreiding van de fietsbrigade van de politie, met focus op verkeersveiligheid op fietsassen en rond wegenwerven.
5 Integraal zone 30 binnen de kleine stadsring, en elders een herziening van de bestaande snelheidsregimes (momenteel geldt bv. 70km per uur op smalle plattelandswegen).
6 Het stimuleren van fietsassen (zoals de Visserij) door het knippen van autosluiproutes met 21e eeuwse technologie.
7 Inzet voor fietsappreciatie en verkeerseducatie (rechten en plichten).
8 Een actieplan met de Lijn voor een conflictvrij samenleven van tram en fiets.
9 Het plaatsen van voldoende fietsenstallingen in alle woon- en winkelstraten, en de inzet van autoparkeergarages voor fietsstallingen.
10 Een spinnenweb van fietsroutes met bewegwijzering conform de provincie Oost-Vlaanderen. Alle randgemeentes zijn via veilige wegen met elkaar en met het centrum verbonden voor fietsers, en Gent takt aan op de buurgemeentes.

Eén gedachte over “Tienpuntenplan (1)”

  1. Een inspirerend actieplan, dat wel.

    Maar eerlijkheidshalve vind ik het jammer dat de Fietsersbond haar memorandum niet tevens ter reactie heeft voorgelegd aan de kleinere partijen zoals PVDA en Rood.

    Is het dan niet opportuun – en eerlijker, democratischer – om ook aan hen de kans te geven om hun standpunten omtrent mobiliteit kenbaar te maken aan de leden van de Fietsersbond en alle andere geïnteresseerden?

Plaats een reactie